آذربایجان شرقی- کلنگ ساخت بزرگراه تبریز - سهند در سال ۱۳۸۹ شمسی به زمین زده شد تا ساکنان شهر جدید سهند که بخش عمده‌ای از آنان را سرریز جمعیت کلان‌شهر تبریز تشکیل می‌دهد، بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به تبریز دسترسی داشته باشند، اما این طرح مهم در طی سال‌های گذشته به‌طور مکرر به تأخیر افتاد و حال افتتاح آن در نخستین روز که با وقوع یک تصادف زنجیره ای همراه شد موجب به چالش کشیدن این پروژه شد.

بزرگ راه  تبریز-سهند ایمنی را به چالش کشید

به گزارش قدس  آنلاین متأسفانه آن‌قدر در خصوص افتتاح این بزرگ‌راه در طی یک دهه گذشته به مردم وعده داده شد که تأخیر در احداث آن حتی صدای خود استاندار را هم درآورد و لذا پورمحمدی سال گذشته اعلام کرد« اگر احداث این مسیر به همین شکل پیش برود به مردم می‌گویم که چه افرادی در مسیر این بزرگ‌راه سنگ‌اندازی می‌کنند!»

خط‌ونشان دستگاه قضایی

گرچه در آخرین وعده دولتی‌ها مقرر بود تا این بزرگراه در شهریورماه امسال به بهره‌برداری برسد اما این وعده تا پایان پائیز به طول انجامید و البته این پروژه قبل از افتتاح نیز با اتمام‌حجت رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی همراه شد.

درست یک ماه پیش و در یکم آذرماه ۹۹ درحالی‌که مسئولان در تدارک برگزاری مراسم افتتاح بودند رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی با اشاره به حفظ حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم اعلام کرد:  تنها به‌شرط رعایت شاخص‌های احداث آزادراه و مسائل ایمنی اجازه افتتاح آزادراه تبریز- سهند را خواهد داد.

موسی خلیل الهی بابیان اینکه خوشبختانه پس از سال‌ها آزادراه تبریز – سهند به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: البته احداث یک آزادراه مبنی بر رعایت شاخص‌هایی بوده که باید رعایت شود و متأسفانه تاکنون اصول مدنظر در این پروژه رعایت نشده است.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مکاتبات انجام‌شده با استانداری آذربایجان شرقی، درصورتی‌که مسائل ایمنی و شاخص‌های مدنظر در احداث آزادراه رعایت نشود، اجازه افتتاح و بهره‌برداری از آن داده نخواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه خاطره خوبی از احداث برخی پروژه‌های راه‌سازی در استان، ازجمله اتوبان شهید کسایی که در طول ۱۷ کیلومتر اتوبان خروجی‌های متعددی ایجاد و باعث افزایش تصادفات و تصرف اراضی ملی شده، در اذهان عمومی نمانده است.

خوابی که تعبیر شد

درحالی‌که گفته‌های رئیس دادگستری آذربایجان شرقی و پیش از افتتاح این بزرگراه حاکی از این موضوع بود که مسائل ایمنی به‌طور کامل در افتتاح این بزرگراه رعایت نشده است بااین‌حال آزادراه تبریز-سهند روز سه‌شنبه دوم دی‌ماه در حالی با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد که در همان روز اولین تصادف زنجیره‌ای چند خودرو شائبه‌ها و سؤال‌های را درباره تکمیل نبودن این پروژه مطرح کرد.

درست یک ماه پیش و در یکم آذرماه ۹۹ درحالی‌که مسئولان در تدارک برگزاری مراسم افتتاح بودند رئیس‌کل دادگستری آذربایجان شرقی اعلام کرد  تنها به‌شرط رعایت شاخص‌های احداث آزادراه و مسائل ایمنی اجازه افتتاح آزادراه تبریز- سهند را خواهد داد

آزادراه سهند-تبریز سه‌شنبه دوم دی ماه در آیینی با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مقام‌های ارشد استانی پس از  یک دهه انتظار افتتاح شد  اما در همان نخستین روز با تصادفی زنجیره‌ای خاطره شیرین این افتتاح را تلخ کرد.

این در حالی است که پیش‌ازاین سید عباس مصطفوی مدیرعامل شرکت عمران سهند نیز در پاسخ به ابراز نگرانی رئیس‌کل دادگستری استان درباره نواقص مسیر سهند-تبریز گفته بود: تا زمان بهره‌برداری رسمی از پروژه آزادراه تمام موانع و نواقص این پروژه رفع می‌شود و جایی برای دغدغه و نگرانی نیست و آماده استفاده شهروندان خواهد بود.

وی حتی پیش‌ازاین مدعی شده بود که این مسیر از ایمن‌ترین راه‌های شمال غرب ایران است و استانداردهای فنی لازم در آن رعایت شده است.

دستگاه قضایی ورود کند

تصادف زنجیره‌ای چند خودرو در نخستین روز افتتاح این آزادراه که گفته می‌شود به علت لغزندگی و یخ‌زدگی آسفالت بوده است حالا در نخستین گام بسیاری از مردم را بر آن داشته تا برای جلوگیری از حوادث احتمالی و هم‌چنین ریشه‌یابی این حادثه از دستگاه قضایی بخواهند تا به این موضوع ورود دوباره پیدا کند.

بسیاری از شهروندان ضمن قدردانی از تمامی مسئولان و متصدیانی که برای به ثمر رسیدن این مسیر زحمت‌کشیده‌اند بیان می‌کنند: ما قدردان زحمات متصدیان این پروژه هستیم اما با توجه به اینکه یک ماه پیش رئیس دادگستری اعلام کرده بود باید موارد ایمنی به‌طور کامل رعایت و حالا باید مشخص شود که آیا با همین حساسیت این بزرگراه بازگشایی‌شده و یا کوتاهی در این راستا صورت گرفته است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.