مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: فاضلاب جاری در حاشیه شهر تهدید جدی برای منابع آبی به شمار می رود .

 تهدید فاضلاب حاشیه شهر برای منابع آبی/۷۹درصد مشهدی  ها اگو دارند

حسین اسماعیلیان در نشست خبری پیرامون تشریح وضعیت آب و فاضلاب شهرستان مشهد گفت: دو چالش کرونا و تامین آب روستاها بویژه  در حاشیه شهر مشهد،  وضعیت آبرسانی در سال جاری را با چالش هایی مواجه کرده بود.

وی با بیان اینکه کلانشهر مشهد دارای ۶هزار کیلومتر شبکه ابرسانی است، افزود: تامین آب مشهد از طریق ۵۰۰حلقه چاه، چهار سد دوستی، ارداک، کارده و طرق و دو رشته قنات صورت می گیرد و با تجمیع آب روستایی و شهری در ابتدای سال جاری مسئولیت تامین آب برای ۳۵۰روستای این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰هزار نفر به این شرکت واگذار شد که ۲۲۲مورد از این روستاها قبلا مسئولیت تامین آب آنها به این شرکت واگذار شده بود .

*افزایش ۱۰درصدی آب

اسماعیلیان افزود: در هشت ماهه ابتدایی سال جاری به طور میانگین مصرف آب در شهرستان مشهد ۱۰درصد نسبت به مدت مشابه  سال قبل افزایش پیدا کرده است این در حالی است که در بخش های اقامتی و گردشگری به دلیل تعطیلی و یا فعالیت با ظرفیت محدود مصرف آب ۳۲درصد کاهش داشته است اما در بخش خانگی مصرف اب افزایش داشته و در بعضی از روزها حتی مصرف آب نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در سال ۹۷به دلیل کاهش بارندگی ها در تامین آب با مشکلات متعددی مواجه بودیم به طوری که در برخی از مواقع ناچار شدیم با توجه به اینکه حدود ۵۰درصد اب مشهد از طریق منابع سطحی تامین می شود برای اولین بار بعد از بهره برداری  از سد دوستی ؛ از حجم تحتانی این سد با ظرفیت محدود  برای تامین آب استفاده کردیم که با رحمت الهی که شامل حال زائران و شهروندان مشهد الرضا در سال ۹۸شد وضعیت سدها در  شرایط خوبی قرار گرفت که باعث شد تامین اب مشهد را که در سال ۹۷بالغ بر ۷۰درصد از طریق چاه ها صورت می گرفت را به سمت منابع سطحی تغییر دهیم و در ۸ماه ابتدایی سال جاری نیز اتکا به چاه ها کاهش و تنها ۴۲درصد اب از طریق چاه ها تامین شد.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه چند پروژه مهم در این شرکت در حال اجرا است، افزود: یکی از این پروژه ها جمع اوری چاه های آب شرب داخل مشهد است که با پایان ان ،  امکان افزایش اب مشهد  به میزان ۱۶۰۰لیتر بر ثانیه رخ خواهد داد که تاکنون این پروژه پیشرفت فیزیکی ۶۰درصدی دارد وبه مرحله جمع آوری چاه های سمت شمال غرب و شمال شرق رسیده ایم  و سعی داریم بخشی عظیمی از این منابع ابی را به مناطق جنوبی شهر منتقل می کنیم. همچنین    پیگیر اعتبار برای این پروژه هستیم تا بتوانیم تا پایان سال ۱۴۰۰آن را تکمیل کنیم.

وی با تشکر از رسانه ها در پیگیری آب روستاهای شهرستان مشهد افزود: علی رغم مشکلات عدیده اما ابرسانی به این مناطق به طور درست مدیریت شد و شرکت اب و فاضلاب مشهد نیز به استانداری و فرمانداری مشهد اعلام کرد که آمادگی دارد  برای تمام نقاط روستایی که جمعیت ثابتی دارند و حتی مشکل آبرسانی ندارند مدیریت تامین اب را برعهده بگیرد  زیرا همین روستا ها نیز در اینده به دلیل اینکه همه اب مورد نیاز خود در  شرایط فعلی را از  طریق چاه ها و منابع سطحی تامین می کنند برای تامین اب خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهدبابیان اینکه ۱۴۰روستای مشهد از لحاظ ابرسانی در شرایط بحرانی قرار دارند، افزود: تامین اب  ۷۹روستا که شرایط حادتری داشتند را در اولویت قرار دادیم و حفر ۲۲حلقه چاه برای ابرسانی به انها برنامه ریزی شده است که تاکنون ۱۹مورد تحقق پیدا کرده است همچنین ۸۰ کیلومتر شبکه در راستای اصلاح، توسعه و انتقال اب برای این روستاها در نظر گرفته شده است که تاکنون ۵۵کیلومتر ان اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۵حلقه چاه روستایی مورد بازسازی قرار گرفت، افزود: ایجاد۹دستگاه پمپاژ اب برای مناطق روستایی در اولویت قرار گرفت که تاکنون ۶دستگاه ان به مرحله اجرا رسیده است. همچنین در موضوع استاندارد سازی  انشعاب اب ، ۲۸۰۰ اشعاب مورد تاکید قرار گرفت  که تاکنون ۲۲۲۸مورد انجام شده است . از طرفی ۲۴۸۲انشعاب غیر مجاز در مناطق روستایی شهرستان شناسایی شد که ۹۸۲مورد آن تاکنون قطع شده است.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه راه اندازی ۳۰ جایگاه کلرزنی برای این مناطق در نظر گرفته شده است که تاکنون ۱۹ مورد آن انجام شده است،  ادامه داد: در حوزه اب تانکری سعی کردیم ۲۳۸۰۰مترمکعب اب را برای روستاها تامین کنیم که از سپاه امام رضا(ع) و شهرداری مشهد که در این زمینه همکاری داشتند تشکر می کنم.

وی ادامه داد: مشکل کیفیت آب در همت آباد و دهرود و همچنین روستاهایی که در محدوده شهرک مهرگان تا بلوار رسالت هستند  نیز با انتقال اب از مخزن میدان قائم به بلوار رسالت با اعتبار ۵۰میلیارد تومان در حال اجرا است که این پروژه نیز در مراحل پایانی قرار دارد.

وی با بیان اینکه مشهد در حوزه تصفیه خانه عقب ماندگی جدی نسبت به کشور دارد، افزود: اگر ۱۰۰درصد شبکه فاضلاب مشهد اجرا شود همین الان ما ۵۰درصد کمبود تصفیه خانه داریم و در افق ۱۴۲۰که جمعیت مشهد ۵میلیون نفر در نظر گرفته شده است باید ۸۱۴هزار مترمکعب در طول شبانه روز تصفیه خانه داشته باشد در حالی که اکنون ۲۶۳هزار مترمکعب در شهر مشهد وجود دارد  و با منابع محدودی که شرکت در اختیار دارد امکان ایجاد این تصفیه خانه ها راندارد .

*پساب فروشی

وی افزود:  زیرا یک تصفیه خانه ۱۰۰هزار مترمکعبی  به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد این در حالی است که تمام اعتبارشرکت در سال جاری ۶میلیارد تومان است . از طرفی ماده ۳۷ قانون ششم این اجازه را داده است که از محل فروش پساب،  شبکه فاضلاب مشهد کامل شود که از این مورد استفاده نشده است.

اسماعیلیان با اشاره به اینکه از ظرفیت بخش خصوصی برای ساخت تصفیه خانه مشهد  در سال های گذشته استفاده خوبی نشده است، افزود:  سال گذشته  مدل پایدار پساب شهر مشهد به تصویب وزارت نیرو  رسید و سهم شرکت آب و فاضلاب مشهد و دولت ساخت تصفیه خانه پرکند اباد ۲ است و سه تصفیه خانه دیگر نیز که یکی از آنها سهم دولت به تنهایی است ساخته خواهندشد.   ساخت  تصفیه خانه های مورد نیاز برای مشهد ۶هزار میلیارد تومان  اعتبار نیاز دارد.

*سامانه۱۲۲

اسماعیلیان با بیان اینکه ۱۷درصد مشترکین شهرستان مشهد یک سوم الگوی مصرف را رعایت می کنند، افزود: مردم برای بیان مسائل پیرامون آب و فاضلاب می توانند از سامانه ۱۲۲استفاده کنند و برای هزینه رایگان مشترکین کم مصرف نیز تاکنون به ما چیزی ابلاغ نشده است .

وی با اشاره به اینکه برای رفع کیفیت آب بینالود نصب دستگاه اب شیرین کن را طی ۴ماه اینده برنامه ریزی کرده ایم، افزود: . ۸درصد اب مصرفی مشهد  هدر رمی رود و تاکنون  برای تفکیک اب شرب از غیر شرب استاندارد خاصی هنوز در ایران برنامه ریزی نشده است.

*تهدید فاضلاب حاشیه شهر برای منابع آبی

وی در پاسخ به سوال قدس آنلاین در مورد وضعیت فاضلاب حاشیه شهر مشهد  نیز گفت: ۶۰۰کیلومتر فاضلاب در حاشیه شهر مشهد طی سال های اخیر اجرا شده است و همین مقدار  نیز در حال برنامه ریزی است زیرا فاضلاب جاری در حاشیه شهر خطرات زیادی رابرای سلامتی افراد در بردارد و حتی تهدیدی برای منابع آبی نیز به شمار می رود .

اسماعیلیان  با اشاره به اینکه  ۴۴تن مواد گندزدا برای روستاهای حاشیه شهر مشهد انجام داده ایم ، افزود:  بخش هایی از شبکه فاضلاب محدوده طبرسی، طرق ، شهرک شهید رجایی و شهرک شهید باهنر انجام نشده است که  در شهرک شهید رجایی تا پایان سال جاری  برای افرادی که حق انشعاب خود را پرداخت کرده باشند به پایان خواهد رسید .همچنین  بخشی از خیابان طبرسی از طبرسی ۲۸ به بعد به دلیل اینکه قابلیت انتقال به تصفیه خانه را ندارند تا زمانی که تصفیه خانه طبرسی ساخته نشود امکان اتصال طرح اگوی انها مقدور نمی باشد.

وی بابیان اینکه   ۷۹درصد شبکه فاضلاب مشهد به اگو متصل هستند ، افزود:  برای تمام مشترکینی که حق انشعاب خود را پرداخته کرده باشند تا پایان سال جاری اگوی انها وصل خواهد شد  و در مناطقی نظیر الهیه نیز مشکلاتی نظیر بازگشایی معابر مانع از اتصال طرح اگوی آنها شده است .همچنین بناداریم تا پایان سال جاری  ۴هزار انشعاب در محدوده سیدی  را به اگو وصل کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.