در این شرایط که جولان کرونا دست بسیاری از عشاق الرضا(ع) را از مشهد دل ها دور کرده، می توان و باید میانبرهایی را برای انس با امام رئوف(ع) یافت، میانبرهایی که در عین سادگی می توانند حال و هوای زندگی های ما را اعجازگونه تغییر دهند .

چهارشنبه‌های امام رضایی فرصت حضور در دارالشفاء است

قدس آنلاین: طرح «چهارشنبه‌های امام رضایی» ازجمله این میانبرها است که در گفتگو با یک کارشناس مذهبی کیفیت و کارکردهایش را به بحث و بررسی گذاشته ایم.

نوری که در دل انسان ایجاد می‌شود

حجت الاسلام والمسلمین «میثم علی‌پناه» درباره ظرفیت هایی که چهارشنبه ها برای ارتباط با امام رضا(ع) و انس و الفت با امام رئوف(ع) دارد، اظهار کرد: هر روز هفته با نام یک یا دو نفر از چهارده معصوم(ع) نامگذاری شده و به ما توصیه کرده اند که در آن روز به آن حضرات(ع) متوسل شویم. در این راستا روز چهارشنبه نیز به امام رضا(ع) اختصاص یافته و شاید یکی از دلایل این مهم، آن باشد که بنابر نقلی امام رضا(ع) در روز چهارشنبه به شهادت رسیده اند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: اگر هم اینطور نباشد، اینکه انسان یک روز را به زیارت امام رضا(ع) اختصاص دهد و متوجه ایشان شود، نوری را در دل انسان ایجاد می کند چون اگر به طور کلی بگوییم هر روز در هفته را به یکی از ائمه(ع) اختصاص دهیم ممکن است نسبت به یکی از آن ذوات مقدسه غافل شویم، اما اختصاص روز خاص در هفته، فرصت ارتباط دائمی و بدون غفلت همه آن حضرات(ع) را فراهم می کند.

وی درباره راه هایی که می توان چهارشنبه ها را بهتر و بیشتر امام رضایی کرد، گفت: قطعا اگر زیارات، ادعیه و مناجات های به یادگار مانده از اهل بیت(ع) نبود، راه مناجات و توسل را درست نمی یافتیم، از این رو، بهترین وسیله برای زیارت امام رضا(ع) که در حال ما تاثیر مثبتی می گذارد، همان زیارت های توصیه شده از سوی ذوات مقدسه است، چون آنطور که آنها ائمه(ع) را می شناسند ما نمی شناسیم و نمی دانیم چه عملی درخور شان آن ذوات مقدسه(ع) است.

حجت الاسلام علی‌پناه اضافه کرد: موسی بن عمران نخعی به امام هادی(ع) عرض کرد: آقاجان! وقتی می خواهم آباء طاهرین شما را زیارت کنم زبانم بند می آید و نمی دانم چه بگویم که در شان آن حضرات(ع) باشد، امام(ع) زیارت جامعه را تدوین و انشاء کردند و فرمودند: هرگاه خواستید زیارتی درخور شان آباء من داشته باشی، این زیارت را بخوان. از این رو، بهترین راه زیارت این است که زیارت انشای اهل بیت(ع) را برای امام رضا(ع) بخوانیم که در حال ما نیز قطعا تاثیر خواهد داشت.

برکات چهارشنبه های امام رضایی

وی درباره برکات و آثار چهارشنبه های امام رضایی برای دیگر اوقات و ایام شیعیان، ابراز کرد: یاد امام وقتی در زندگی ما جاری و ساری شد، مانع رفتن  انسان  به سوی گناه می شود و سعادت را به ارمغان می آورد، اینکه ائمه(ع) توصیه کرده اند که در یاد آنها باشیم و در مصائب آنها گریه کنیم و در شادی‌شان شاد باشیم برای آن است که یاد خوبان باعث دوری انسان از گناه و سبب افزایش میل عبادت در او می شود و هر دوی اینها سعادت دنیا و آخرت را برای او به ارمغان می آورد.

حجت الاسلام علی‌پناه درباره تأثیر چهارشنبه های امام رضایی در تلطیف فضای جامعه، بیان کرد: هیچ چیز به اندازه اتصال با خدا آنهم از طریق اهل بیت(ع) در این باره موثر نیست، آنچه پل ارتباط بین خاک و افلاک است دعا، راز و نیاز و مناجات و زیارت ائمه(ع) است، اگر روحی به عالم بالا متصل شود، از خیلی آسیب ها و آفات روحی و تالمات به دور می ماند بیماری های روحی و افسردگی سراغ او نمی آید و زیارت امام رضا(ع) از مهمترین رشته های ارتباط زمین و آسمان است.

تاثیر چهارشنبه‌های امام رضایی در عبور از بحران‌ها

وی درباره تاثیر چهارشنبه های امام رضایی در عبور ایمن از بحران هایی همچون کرونا، ابراز کرد: آنچه در بحران های اجتماعی ازجمله بلای کرونا بسیار می تواند موثر باشد، توسل به امام رضا(ع) است، ما معتقدیم حرم امام رضا(ع) دارالشفاء است، زمانی انسان به دارالشفاء می رود که بیمار است از این رو، توسل به حضرت رضا(ع) و برخورداری از عنایت ایشان و اتصال دائم موجب می شود در این شرایط، ایمن و سالم بماند.

وی ادامه داد: در زیارت رجبیه از زیارات معتبر، می خوانیم: بدن ما به یُمن ولایت شما، شفا می یابد. خداوند در آیه تطهیر می فرماید: جایی که شما اهل بیت(ع) باشید رجس و ناپاکی نیست و جایی که پیامبر(ص) باشد. همچنین، طبق فرموده قرآن بلا نازل نمی شود قطعا ارتباط با امام رضا(ع) و در غلبه بر این بیماری و ایجاد امنیت روانی قطعا می تواند موثر باشد.

راه های انس و ارتباط با امام رضا(ع) از راه دور

وی درباره راه‌های انس و ارتباط با امام رضا(ع) از دور و در شرایط کرونایی که زیارت به آسانی ممکن نیست، گفت: امام رضا(ع) و انس با ایشان در ضریح و حرم محصور و محدود نیست بلکه در دل شیعه است، فرمودند: هر جا شیعه متوجه ما شوند، دل هایشان قبور ما می‌شود: «قُبورُنا قُلُوبُ شِیعَتِنا». نگوییم حالا که در حرم امام رضا(ع) به دلیل کرونا محدودیت هایی ایجاد شده دیگر کاری نداریم تا زمانی که زیارت توفیق ما شود، نه! گاهی انسان در کنج خانه یاد حضرت(ع) می‌افتد و توسل می‌کند، آن توسل به اندازه یک زیارت از نزدیک اثر می کند گاهی هم در حرم هستیم اما به دلیل غفلت بهره ای را که باید نمی بریم.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: این چهارشنبه‌های امام رضایی و هر پویش و رفتار اجتماعی که بتواند جای خالی زیارت را در این روزها پر کند، برکات زیارت را دارد، چراکه دل ها و نیت ما مدنظر است. گاهی از دور با توجه و توسل ویژه، برکات زیارت محقق می شود.

انتهای پیام/

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.