معاون خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اجرای طرح دفن سطل های زباله، بویژه با توجه به شیوع کرونا، جلوگیری از افزایش انتشار این ویروس خطرناک در جامعه است.

دفن سطل های زباله شهرداری مشهد در زمین / تفکیک زباله از مبدا کاهش شیوع بیماری ها را به دنبال دارد

مهدی یعقوبی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین عنوان کرد: طرح دفن سطل های زباله شهرداری مشهد به صورت نمونه در چندین نقطه از منطقه ثامن شهرداری، اجرا شده است و اکنون در حال بررسی نتایج این طرح هستم. اگر به نتایج خوبی از اجرای این طرح برسیم از سال آینده دفن سطل های زباله شهرداری در زمین، وارد فاز اجرایی شده و تعداد این سطل های دفنی را افزایش خواهیم داد.

وی ادامه داد: اجرای این طرح باید ابتدا از نظر نظافت و بهداشت و کمک به زیبایی شهر، توسط حوزه اداره کل خدمات شهری شهرداری مشهد تایید شود. پس از این تایید، توسعه آن بااولویت هسته های مرکزی شهر مدنظر قرار خواهد گرفت و مشکلی از لحاظ تامین اعتبار وجود ندارد.

وی اظهار کرد: یکی از موانعی که اجرای این طرح دارد، وجود تاسیسات شهری در زیر زمین است. به همین دلیل در برخی از نقاط امکان اجرای این طرح وجود ندارد.

وی در خصوص فواید دفن سطل های زباله شهرداری در خیابانهای مشهد گفت: یکی از مهمترین ویژگی های اجرای طرح سطل های زباله دفنی، بویژه با توجه به شیوع کرونا، جلوگیری از افزایش انتشار این ویروس خطرناک در جامعه است. ممکن است برخی از زباله گردها در میان زباله ها با ماسک، دستکش و یا دیگر زباله هایی که احتمال آغشته بودن آنها به ویروس کرونا بالاست، تماس پیدا کنند. باتوجه به اینکه این افراد در سطح شهر هم تردد می کنند احتمال انتشار ویروس را افزایش می دهند. اما بااجرای طرح سطل های زباله دفنی دسترسی آنها به زباله های داخل سطل قطع خواهد شد.

وی با بیان این نکته که یکی دیگر از اقدامات شهرداری در خصوص جمع آوری پسماندها و زباله های خشک که از مدتی پیش آغاز شده است طرح تفکیک زباله از مبدا و جمع آوری پسماندهای خشک از درب منازل است، ابراز داشت:  بدین منظور مدتی پیش سامانه ای طراحی و به صورت آزمایشی راه اندازی شد و پس از دریافت بازخوردهای مناسب اجرای آن به عهده بخش خصوصی قرار داده شد. اکنون دو شرکت با ظرفیت مناسب و باارائه اپلیکیشنی که مورد تایید فاوای شهرداری مشهد قرار گرفته است در حال فعالیت هستند. آمادگی داریم که سرمایه گذاران دیگر نیز وارد گود شده و به رقابت با شرکت های موجود بپردازند.

معاون خدمات شهری مشهد افزود: اکنون در حال بررسی توانایی های دو سرمایه گذار متقاضی دیگر نیز هستیم تا در صورت تایید، آنها نیز وارد میدان رقابت با دیگر شرکت ها برای جمع آوری زباله های خشک همشهریان از درب منازل شوند. یکی از فواید این رقابت ارائه یکسری از خدمات بیشتر یا امکان پرداخت های بالاتر به همشهریان در قبال تحویل زباله شان است. در اینصورت منافع بیشتری برای مردم متصور هستیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در شهرداری نیز در حال انجام فرهنگ سازی برای اجرای تفکیک زباله از مبدا و طرح سیستم یکپارچه پسماند نیز هستیم تا مردم به این باور برسند که اجرای اینگونه طرح ها به نفع آنها و شهر است. اینکار باعث می شود که مردم زباله خشک و قابل بازیافت را تحویل مراکز مربوطه دهند.

وی در پاسخ به این سوال که یکی از دلایل عدم استقبال مردم از این طرح تعیین قیمت های بسیار پایین برای تحویل زباله هاست، گفت: این ادعا را قبول دارم، اما باید توجه داشت که این قیمت ها توسط یک فرد تعیین نشده و بلکه یک کارگروه و با درنظرگرفتن هزینه هایی که پیمانکاران بابت ماشین آلات و نیروی انسانی و ... انجام می دهند تعیین می کنند.

وی اضافه کرد: هرچند که خرید پسماندهای خشک از مردم در هیچ کجای دنیا انجام نمی شود. به عنوان مثال مردم برخی از کشورهای اروپایی موظفند که در برخی از روزهایی که تعیین شده در هفته زباله های خود را تحویل مراکز مربوطه دهند.  

یعقوبی تاکید کرد: باید توجه داشت قیمتی که توسط کارگروهی در شهرداری و با مصوبه شورای شهر انجام می شود حداقل میزانی است که باید به مردم توسط پیمانکاران پرداخت شود و با رعایت منافع بخش خصوصی و هزینه های اجرای طرح تعیین شده است. اما پیمانکاران می توانند برای جذب بیشتر مردم به سمت شرکت خود، قیمت های خرید را بالاتر برده و پول بیشتری را پرداخت نمایند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.