پاول دوروف، مؤسس و مالک پیام رسان تلگرام خبر از رسیدن کاربران فعال این پیام رسان به ۵۰۰ میلیون نفر را داد و با بیان دلایلی اعلام کرد از سال آینده میلادی تلگرام دیگر یک پیام رسان کاملاً رایگان نخواهد بود. البته دورف پیش از این نیز برای درآمدزایی از تلگرام برنامه‌هایی داشت که نتوانست آن را عملی کند.

کدام بخش‌های تلگرام پولی می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین شاید هشت سال پیش زمانی که برادران دوروف تصمیم به خلق یک پیام رسان جدید گرفتند فکرش را هم نمی‌کردند که در یک بازار کاملا رقابتی و با حضور رقیبانی همچون وایبر، پیام رسان شرکت گوگل و شرکت فیسبوک جایی در بازار پیدا کنند. اما تلگرام با گذر زمان آنقدر محبوب شد که پاول دوروف را برای تأمین زیرساخت‌ها و فرار از فشار دولت روسیه ناچار به مهاجرت به آمریکا کرد؛ مهاجرتی که خودش بارها از آن اعلام نارضایتی کرده است.

افزایش کاربران؛ افزایش هزینه‌ها

زمانی که به تعداد کاربران در حال استفاده از یک پیام رسان افزوده می‌شود پهنای باند، فضای ذخیره سازی و توان پردازش داده‌ها نیز باید ارتقاء پیدا کند. به همین دلیل هم مالک تلگرام اعلام کرده است قصد دارد برای تامین بخشی از هزینه‌های تلگرام اقدام به ارائه خدمات پولی کند. اتفاقی که مؤسسان واتس‌آپ از آن خودداری کردند و به جای ارائه خدمات پولی و درآمدزایی تصمیم گرفتند تا نرم‌افزارشان را به شرکت فیسبوک بفروشند.

ماجرای گرام و دادگاه‌های آمریکا

پیش از این نیز پاول دوروف قصد داشت با ایجاد ارز دیجیتال در بستر تلگرام (که نامش را هم گرام گذاشته بود) اقدام به درآمدزایی کند و برای کسب و کارهای دیجیتال، فضایی برای تبادلات مالی فراهم آورد. اما این تصمیم با واکنش‌ تند مسئولان کشورهای دنیا از جمله ایران روبرو شد و بسیاری از کشورها اعلام کردند در صورت عملی شدن این موضوع، تصمیم به فیلترینگ تلگرام خواهند گرفت.(یکی از دلایل اصلی فیلتر شدن تلگرام در ایران نیز همین موضوع اعلام شده است.) اما شدیدترین تصمیم از سوی کشور میزبان تلگرام یعنی ایالات متحده آمریکا گرفته شد و یکی از دادگاه‌های این کشور در حکمی اعلام کرد در صورت راه‌اندازی «گرام» هیچکدام از شرکت‌های ارائه کننده زیرساخت و بستر اینترنت در آمریکا اجازه ارائه خدمات به تلگرام را نخواهند داشت. همین حکم کافی بود تا پاول دوروف چاره‌ای نداشته باشد جز اینکه قید راه‌اندازی گرام را بزند. البته او با انتشار یادداشتی در کانال شخصی‌اش از این تصمیم دادگاه آمریکا به شدت انتقاد و آرزو کرد روزی برسد تا دیگر مجبور به تبعیت از آمریکا نباشد.

چه بخش‌هایی از تلگرام پولی می‌شود؟

پاول دوروف این بار هم قبل از عملی کردن تصمیمش برای درآمدزایی از تلگرام با انتشار یادداشتی در کانال تلگرامی‌اش، کاربران این پیام رسان را از تصمیم خود با خبر کرد.

دوروف در این یادداشت گفته است بنا ندارد مثل ایجاد کنندگان واتس‌آپ، پیام رسانش را بفروشد اما برای تأمین هزینه‌های تلگرام که امروز با ۵۰۰ میلیون کاربر در حال فعالیت است چاره‌ای ندارد جز این که برخی از خدمات این پیام رسان را پولی کند.

او به کاربران تلگرام اطمینان داده است که امکانات فعلی این پیام رسان رایگان خواهد ماند و درآمدزایی از بخش‌هایی خواهد بود که در سال ۲۰۲۱ -برای تیم‌های تجاری- اضافه می‌شوند.

نمایش آگهی!؟

مالک تلگرام نمایش آگهی را یکی دیگر از راه‌های درآمدزایی این پیام رسان اعلام کرده است.  پاول دوروف به دیگر پلت‌فرم‌های موجود اشاره و گفته است بنا ندارد در چت‌های دو نفره یا گروه‌ها اقدام به انتشار آگهی کند اما برای کانال‌های با اعضای میلیونی برنامه‌هایی دارد. او گفته تصمیم دارد بستری فراهم کند تا مالکان و اعضای کانال‌های پر مخاطب بتوانند از آن طریق به انتشار و مشاهده آگهی‌ها بپردازند، البته مالکان کانال‌ها باید سهم تلگرام را هم بدهند.

درآمدزایی برای گرافیست‌ها

دوروف وعده داده است از این پس برای هنرمندانی که اقدام به طراحی استیکر برای این پیام رسان کنند سهمی از درآمد فروش آن در نظر خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
    0 0
    سلام. فقط تلگرام تکنولوژی است .بقیه پیام رسان ها تکنولوژی نیست. شدید بلندگو تلگرام.... از بروز رسانی های دیگر پیام رسان ها هم خبر میدهید یا براتون مهم نیست. مثلا پیامرسان گپ (همشهریتون) بروز رسانی مهمی داده که کنفرانس گروهی را اضافه کرده .....