مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد گفت: طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی مشهد از دو سال و نیم پیش مصوب شد تا تجمیع و کاهش دکل‌ها به یک‌سوم، انجام شود.

ساماندهی دکل‌های مخابراتی در مشهد/از پراکندگی دکل‌ها کاسته می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمدجواد رجائیان در پاسخ به سوالی پیرامون اثرات احتمالی دکل‌های مخابراتی و دغدغه‌های عمومی در این زمینه، اظهار داشت: در این زمینه باید توجه کرد که دستگاه‌های BTS نصب‌شده روی دکل‌ها و نیز گوشی‌های موبایل، برای اتصال و برقراری ارتباط، هر دو تشعشعاتی دارند اما هنگامی که آنتن‌دهی در نقطه‌ای ضعیف باشد، امواج ساطع شده از گوشی افزایش یافته و می‌تواند مضرتر باشند؛ در این حالت گوشی انرژی زیادی را صرف می‌کند تا با نزدیک‌ترین BTS ارتباط برقرار کند چراکه آن را پیدا نمی‌کند.

وی با اشاره به اینکه زمان تخلیه باتری در هنگام عدم آنتن‌دهی تا ۱۰ برابر حالت عادی افزایش می‌یابد، اذعان کرد: به صورت قطعی نمی‌توان گفت که وجود یک آنتن BTS در یک منطقه مضر است یا نه؛ زیرا بعضی اوقات نبودن آنتن سبب می‌شود موبایلی که همه جا همراه ماست مضرتر باشد. بایستی هر دو وجه موضوع را در نظر بگیریم. برای این که در یک شرایط پایدار قرار بگیریم باید پوشش مناسبی در سطح شهر داشته باشیم به گونه‌ای که امواج در سطح استاندارد در سطح شهر پخش شود.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در پاسخ به پرسشی پیرامون فرایند صدور مجوز و چگونگی جانمایی دکل‌های مخابراتی در سطح شهر، افزود: فرایند صدور مجوز برای احداث دکل‌های مخابراتی از طریق کمیته‌ای بررسی می‌شود که اپراتورها، سازمان تنظیم مقررات رادیویی، استانداری و سایر نهادهای مربوطه در آن حضور دارند و طرح‌ها در این زمینه را بررسی کرده و حسب نیازهای موجود مجوزها صادر می‌شود.

رجائیان تصریح کرد: در همین راستا طرح ساماندهی دکل‌های مخابراتی مشهد از دو سال و نیم پیش مصوب شد تا تجمیع و کاهش دکل‌ها به یک‌سوم، انجام شود. در این طرح مقرر شد ۳۵۰ نقطه در سطح شهر درنظر گرفته شود و اپراتورها دکل‌های خود در مجاورت این نقاط را جمع‌آوری کرده و به دکل‌های تجمیعی زیباسازی‌شده منتقل کنند.

وی افزود: با اجرای این طرح، از تعدد و پراکندگی دکل‌ها کاسته می‌شود و طبیعتا نارضایتی در این زمینه کاهش می‌یابد. از سوی دیگر پیش‌بینی شد تمام این دکل‌ها از طریق فیبر نوری به یکدیگر متصل شوند که در حال حاضر در بخشی از آنها این امر اتفاق افتاده است. در نتیجه بخشی از تشعشعات که مربوط به امواج مایکرویوو دکل‌ها برای ارتباط با یکدیگر است حذف شده و ارتباطات با کیفیت و سرعت بالاتر از طریق زیرساخت فیبر نوری از مسیر زمینی صورت می‌گیرد.

رجائیان با اشاره به نقش پررنگ فضای مجازی و تکنولوژی‌های ارتباطی در عصر حاضر، گفت: پاندمی کرونا ما را به سمتی برد که ناچار شدیم بیشتر از این فناوری‌ها استفاده کنیم. زمانی در مدارس استفاده از موبایل و تبلت ممنوع بود اما اکنون برای دسترسی دانش‌آموزان و دانشجویان به آموزش، باید از این امکانات استفاده شود. در گذشته خیرین در روستاها مدرسه می‌ساختند اما در حال حاضر نیاز اصلی دانش‌آموزان در مناطق دورافتاده، پهنای باند بیشتر است.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افتتاح کارخانه نوآوری مشهد و امکان تداخل فعالیت و یا موازی‌کاری آن با سازمان فاوا شهرداری، گفت: هدف اصلی کارخانه نوآوری این است که ایده‌های نوآورانه‌ای که در مدیریت شهری کاربرد دارند یا می‌توانند تسهیلاتی برای شهروندان فراهم کنند را جذب کند، پرورش دهد و فضایی فراهم کند که این ایده‌ها به محصول تبدیل شوند. این مرحله از کار مربوط به حوزه فناوری است اما از مرحله‌ای که قرار باشد این خدمت در شهرداری به کار گرفته شود، فاوا نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند؛ چراکه برای متصل شدن یک سیستم جدید به سیستم موجود باید ضوابطی برای آن تعریف شود تا ماندگار باشد.

مدیرعامل سازمان فاوا شهرداری مشهد در این خصوص افزود: یک کمیته نظارتی برای کارخانه نوآوری پیش‌بینی شده که سازمان فاوا و بخش‌های دیگر شهرداری که ممکن است متقاضی بهره‌برداری از خدمات آن باشند را شامل می‌شود؛ چرا که به عنوان مثال یک استارتاپ نمی‌تواند ایده‌ای را در زمینه قطار شهری خلق کند بدون آنکه حوزه مربوطه، همراه کار باشد. ضمن اینکه همه فعالیت‌ها در کارخانه نوآوری از جنس ICT نخواهد بود و ممکن است از جنس ساخت یک محصول باشد.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.