آیین بهره‌برداری از طرح‌های ملی صنعت نفت و پتروشیمی در سی و هشتمین برنامه جشن تولید با حضور رییس جمهوری در استان‌های ایلام، همدان و آذربایجان غربی به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.

طرح‌های ملی پتروشیمی در ۳ استان غربی کشور به بهره‌برداری رسید

قدس آنلاین: در سی و هشتمین هفته از پویش ملی تدبیر و امید سه طرح ملی پتروشیمی به ارزش ۲۸ هزار میلیارد تومان امروز - پنج شنبه - با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس دولت دوازدهم به صورت ویدئو کنفرانس در استان های غربی کشور افتتاح شد.

با بهره برداری از این طرح ها در مجموع ۹۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه پتروشیمی اضافه می شود.

فاز دوم پتروشیمی ایلام؛ تبلور دانش ایرانی

فاز دوم پتروشیمی ایلام که با همت متخصصان ایرانی ساخته شده اولین طرحی است که امروز به بهره برداری رسید.

این فاز شامل الفین و واحد شیرین‌سازی است. با راه‌اندازی واحد الفین ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین‌ پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود. نکته مهم آن است که این پروژه با تکیه بر توان و دانش بومی در سال جهش تولید افتتاح شد.
مجتمع پتروشیمی ایلام دارای چهار واحد فرآیندی گوگردزدایی خوراک (SRU)، الفین، پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی است که واحدهای فرآیندی پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی در قالب فاز اول در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ با حضور حسن روحانی رییس جمهوری، مورد افتتاح رسمی و بهره‌برداری قرار گرفته است و دو واحد گوگردزادیی خوراک و الفین نیز آماده افتتاح رسمی است که امروز به بهره‌برداری رسید.
در حال حاضر خوراک واحد پلی اتیلن سنگین از طریق خط اتیلن غرب تامین می‌شود و با ۳۵ درصد ظرفیت اسمی در مدار تولید قرار دارد که با بهره‌برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام با ظرفیت ۶۰ تا ۷۰ درصد، خوراک واحد پلی اتیلن سنگین نیز به ۱۰۰ درصد اسمی می رسد و تنگنای تامین خوراک آن رفع می شود.
واحد الفین پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم تنها واحد الفین در غرب کشور است که با سرمایه‌گذاری۸۶۶ میلیون یورو شامل ۸۱۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری الفین و ۵۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری واحد گوگردزدایی به بهره‌برداری رسید که در ۷۱ درصد ساخت این واحد، شامل مهندسی، ساختمان، نصب و ساخت تجهیزات از توان داخل کشور استفاده شده است.
کل ارزش تولیدات این پتروشیمی ۴۳۹ میلیون دلار در سال خواهد بود. ۳۰۵ هزارتن از اتیلن تولیدی واحد الفین در واحد پلی اتیلن سنگین مصرف می‌شود و فروش اتیلن مازاد ۱۵۳ هزارتن است. ارزش فروش مازاد نیز ۲۳۵ میلیون دلار در سال برآورد می‌شود.
 

آغاز تولید گریدهای مورد نیاز پزشکی در پتروشیمی هگمتانه
پتروشیمی هگمتانه به عنوان دومین طرحی بود که امروز به بهره‌برداری رسید، با سرمایه‌گذاری ۲۹ میلیون دلار، ارزی و ۲۲۱ میلیارد تومان، ‌ ریالی ساخته شده و محصول نهایی آن تولید پی وی سی گرید پزشکی و گرانول گرید پزشکی خواهد بود. در مجموع ۴۵ هزار تن به ظرفیت تولید پتروشیمی کشور اضافه می شود.
در ساخت این پتروشیمی سهم ساخت داخل ۲۰ درصد است و ۸۰ درصد مابقی که بیشتر مربوط به ماشین‌آلات و تجهیزات می‌شود از خارج کشور تامین شده است.اجزای پتروشیمی هگمتانه شامل واحد پلیمریزاسیون، ‌ واحد خشک‌کن و واحد تولید گرانول است و در مجموع سالانه ۸ هزار و ۸۲۸ میلیارد ریال درآمد برای کشور ایجاد خواهد کرد.
 بهره‌برداری از ۶ طرح پتروشیمی از ابتدای ۹۹ تاکنون، ظرفیت تولید سالانه این صنعت را با حدود ۱۰ میلیون تن افزایش از ۶۶ به ۷۶ میلیون تن رسانده است که با تداوم روند توسعه و براساس برنامه، بی‌سابقه‌ترین افزایش تولید در تاریخ صنعت پتروشیمی کشور امسال محقق می‌شود.

درآمد ۲۵ میلیون دلاری با بهره‌برداری از طرح سولفات پتاسیم ارومیه

سومین واحد پتروشیمی که امروز به بهره‌برداری رسید، طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه است که با همت متخصصان ایرانی ساخته شد.طرح سولفات پتاسیم در راستای تکمیل زنجیره ارزش و توسعه صنایع پایین‌دستی در مدت کمتر از ۲۴ ماه تکمیل و به بهره‌برداری رسیده است.
با توجه به اینکه اصلی‌ترین محصول تولیدی در پتروشیمی ارومیه اسید سولفوریک است، برای تبدیل آن به یک محصول با ارزش دیگر، این طرح در سال ۹۷ آغاز شد. این طرح، با توجه به شرایط تحریم ظالمانه و عدم حضور کارشناسان خارجی تماما به دست متخصصان داخلی راه‌اندازی شده است که بیش از ۹۵ درصد از نیروهای شاغل در این طرح، بومی هستند.
این طرح شامل ۴ کوره مانهایم، ۲ خط جذب اسید کلدریک و سیستم‌های انتقال و بسته‌بندی و گرانول‌سازی است. حجم سرمایه‌گذاری انجام شده ۵۸۵ میلیارد ریال است. طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه با دریافت ۳۲.۲ هزار تن خوراک اسید سولفوریک و ۳۸ هزار تن کلرید پتاسیم ناخالص، ‌ در مجموع ۴۰ هزار تن کود سولفات پتاسیم و ۵۰ هزار تن اسید کلریدریک در سال تولید خواهد کرد.
میزان اشتغال این طرح ۵۰ نفر است و در ساخت آن از ۳۰ درصد ظرفیت شرکت‌های داخلی و ۷۰ درصد شرکت‌های خارجی استفاده شده است که بر اساس پیش‌بینی‌ها در مجموع این طرح سالانه ۲۵.۲ میلیون دلار درآمدزایی برای کشور به همراه خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.