معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: پرداخت تسهیلات ویژه مشاغل متضرر از کرونا در این استان متناسب با زیان و آسیب آنها از این ویروس نیست.

پرداخت وام کرونایی در خراسان رضوی متناسب با میزان آسیب مشاغل نیست

به گزارش قدس آنلاین، علی رسولیان امروز در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی افزود: آسیب کرونا به بخش اقتصادی استان بویژه مشهد بسیار زیاد است و برخی بخش‌های گردشگری، اصناف و ورزش این استان هنوز تعطیل هستند.

وی ادامه داد: از ۳۳ میلیون زائری که هر سال به مشهد سفر می‌کردند، امسال فقط ۱۰ درصد به این شهر آمدند، از سوی دیگر خرید کالا و خدمات ۶.۵ میلیون نفر جمعیت خراسان رضوی به شدت کاهش یافته که اثر مستقیم بر بنگاه‌های اقتصادی بویژه اصناف داشته است.

معاون استاندار خراسان رضوی از تلاش برخی بانکهای دولتی و خصوصی و دستگاه‌های اجرایی استان در جذب تسهیلات ویژه مشاغل آسیب دیده از کرونا قدردانی کرد و گفت: انتظار می‌رود در شرایط سخت اقتصادی، بانکها و دستگاه‌های اجرایی تمامی همت خود را برای جذب تسهیلات و پرداخت بیشتر آن به بنگاه‌های اقتصادی به کار گیرند.

وی افزود: عمل به مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت الزامی است و در صورت عدم اجرای آن دستگاه قضایی به موضوع ورود خواهد کرد لذا این مصوبات در قالب یک بسته کامل باید به دستگاه‌های اجرایی و بانکها اعلام شود تا مصوبات را عملیاتی کنند.  

رسولیان ادامه داد: تضمین‌های بانکی برای دریافت تسهیلات ویژه مشاغل متضرر از کرونا باید طبق قانون و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا باشد و بانکها نمی‌توانند تضمین اضافی از متقاضی مطالبه کنند.

وی گفت: این استان جزو چهار استان اول اقتصادی کشور است و سهم پرداخت تسهیلات بانکها به بنگاه‌های اقتصادی باید درصد بالایی از کل منابع مالی کشور را به خود اختصاص دهد.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: با وجود شرایط اقتصادی خراسان رضوی، بانکهای خصوصی مدعی هستند متقاضی برای دریافت تسهیلات از آنها اندک است.

وی ادامه داد: منابع مالی تبصره ۱۶ قانون بودجه که کارمزد چهار درصد و شرایط مناسبی دارد باید به طور کامل در استان جذب شود و حتی مدیران کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی باید به بانکهای متولی پرداخت این تسهیلات مراجعه کرده و سهم مددجویان را مطالبه کنند.

رسولیان وضعیت جذب تسهیلات مربوط به اشتغالزایی بخش روستایی خراسان رضوی را مطلوب دانست و گفت: اگر بتوان با بهره گرفتن از منابع بخش "کمکهای فنی و اعتباری" استان، آورده معین اقتصادی و بانک، نرخ سود تسهیلات برای اجرای طرحهای اقتصادی در روستاها را کاهش داد، می‌توان به روستای زیرپوشش معین اقتصادی کمک شایانی کرد.

وی افزود: گزارشها نشان دهنده اقدامات موثر معین‌های اقتصادی در جهت توانمندسازی روستاییان خراسان رضوی است و رویکرد استاندار نیز حمایت از روستاهاست لذا در تلاش هستیم با جلب مساعدت نهادهای حاکمیتی مانند ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و بنیاد مستضعفان گسترده اقدامات اقتصادی در روستاها را توسعه دهیم.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: گزارشات مرکز آمار ایران نشان دهنده مهاجرت معکوس روستاییان از شهر به روستا و بهبود شرایط اقتصادی در این استان است.

وی با اشاره به تفاهمنامه منعقد شده بین بنیاد شهید و امور ایثارگران و استانداری خراسان رضوی گفت: براساس این تفاهمنامه باید برای سه هزار ایثارگر در استان فرصت شغلی ایجاد شود که در این راستا آنان به دو گروه کارآفرین و غیرکارآفرین تقسیم بندی شده و متناسب با توانمندی و ظرفیت آنان برایشان شغل ایجاد می‌گردد.

پرداخت ۶۱۷ میلیارد تومان تسهیلات به مشاغل متضرر از کرونا

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: از مجموع ۳۰ هزار و ۱۲۷ پرونده مربوط به بنگاه‌های اقتصادی با ۵۹ هزار و ۳۶۹ نفر شاغل، ۶۱۷ میلیارد و ۸۴۹ میلیون تومان معادل ۶۴ درصد از کل مبلغ درخواست شده توسط متقاضی، پرداخت شده است.

حمیدرضا پناه افزود: بهترین عملکرد پرداخت تسهیلات در حوزه بانکی مربوط به بانک پارسیان و بهترین عملکرد در این زمینه در حوزه دستگاه‌های اجرایی خراسان رضوی مربوط به اداره کل ورزش و جوانان است.

وی سهم خراسان رضوی از محل اعتبارات تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری را ۶۵۲ میلیارد تومان معادل ۵.۱ درصد از این اعتبارات در کشور ذکر و بیان کرد: از این میزان تاکنون ۵۹۱ میلیارد و ۲۶۷ میلیون تومان معادل ۹۱ درصد به هشت هزار و ۲۱ طرح اقتصادی با اشتغالزایی برای ۱۴ هزار و ۴۵۱ نفر پرداخت شده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: با توجه به سهم اعتبارات ملی حوزه تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری خراسان رضوی، جمع کل مبلغ پرداخت شده از سهم ملی و استانی این استان در این حوزه تاکنون ۶۹۰ میلیارد و ۹۵۷ میلیون تومان بوده است.

وی گفت: تاکنون ۹۳۲ مجوز برای طرحهای مشاغل خانگی در این استان صادر شده که ۲ بانک رفاه کارگران و توسعه تعاون به ۳۰۷ طرح هشت میلیارد و ۲۳۰ میلیون تومان معادل ۶۹ درصد از کل مبالغ درخواستی، تسهیلات پرداخت نموده‌اند که برای هزار و ۶۷۵ نفر شغل ایجاد کرده است.

پناه افزود: از محل تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال تاکنون ۱۸۱ میلیارد و ۲۶۶ میلیون تومان به چهار هزار و ۸۵ طرح مددجویی زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و ۷۲ میلیارد و ۴۲۵ میلیون تومان به هزار و ۶۲۱ طرح مددجویی زیرپوشش بهزیستی استان پرداخت شده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان رضوی تاکنون ۵۶ درصد از اعتبارات تبصره ۱۶ قانون بودجه امسال به منظور اشتغالزایی مددجویان و بهزیستی استان نیز ۴۵ درصد این اعتبارات را جذب کرده‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.