همدان- مجتمع پتروشیمی هگمتانه پس از ۱۸ سال روز پنجشنبه در مراسمی با حضور مقامات محلی و در ارتباط تصویری زنده با رئیس‌جمهوری افتتاح و به‌ این انتظار طولانی پایان داد.

انتظار ۱۸ ساله بهره‌برداری «پتروشیمی هگمتانه»به پایان رسید

به گزارش قدس آنلاین؛ پتروشیمی هگمتانه با ایجاد اشتغال برای ۲۳۰ نفر  به‌عنوان نخستین مجتمع پتروشیمی کشور در تولید پی‌وی‌سی پزشکی روز پنجشنبه چهارم دی ماه بعد از ۱۸ سال به‌صورت رسمی به بهره‌برداری رسید تا روزنه ای جدید در دل سرمایه گذاران و جوانان جویای کار ایجاد کند.

صنایع پتروشیمی بخشی از صنایع شیمیایی هستند که فرآورده‌های شیمیایی را از مواد خام حاصل از نفت یا گاز طبیعی تولید می‌کنند.

انواع مختلف پلاستیک ، لاستیک،بنزین، لوازم الکتریکی، کودهای شیمیایی، ماده اولیه پارچه و حتی داروها و بسیاری دیگر که امروزه در زندگی انسان‌ها جای دارند از موادی هستند که در پتروشیمی‌ها ساخته می‌شوند.

حرف‌وحدیث‌های هگمتانه

شهریور سال ۸۱ مجوز تأسیس پتروشیمی هگمتانه از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی صادر شد تا همدان وارد سهم عظیمی از صنایع پتروشیمی کشور شود؛ اما به دلایلی این پروژه در طی سال‌های گذشته به تعویق افتاد.

این پروژه البته از همان ابتدا نیز با مخالفت‌هایی به دلیل جانمایی همراه بود.

بنا به گفته برخی کارشناسان صنعت پتروشیمی بروز این صنعت در همدان و در شرایط جغرافیایی این منطقه اشتباه است هرچند در ابتدا اهالی و مردم استان با اجرایی شدن آن موافق بودند اما کارشناسان ادعا می‌کردند که بعد از افتتاح دو پتروشیمی هگمتانه و ابن‌سینا و ایجاد ناهنجاری‌هایی که مسبب آن پتروشیمی و عدم دفع پساب‌های ناشی از آن است، متوجه خطرات احتمالی این طرح خواهند شد.

مخالفان هم‌چنین بر این باور بودند که وجود فاصله ۷۰۰ کیلومتری بین مجتمع و خوراک پتروشیمی جنبه اقتصادی طرح را تحت تأثیر قرار داده و درنتیجه سهام‌داران متحمل هزینه هنگفتی شده که آن‌ها را از ادامه کار و بهره‌برداری نهایی دلسرد و دل‌زده خواهد کرد.

دراین‌بین بسیاری از افراد نیز نبود شفافیت را یکی از دلایل اختلافات بین سهام‌دار اصلی با شرکت پتروشیمی ایران مطرح می‌کردند.

با فوت سهام‌دار اصلی این کارخانه گره مشکلات کورتر شد و از طرفی چالش تأمین آب و نیاز به تأمین سالانه ۴ میلیون مترمکعب آب همگی از مشکلاتی بود که در طی سال‌های گذشته سد راه این پروژه بود تا در نهایت روز پنجشنبه چهارم دی ماه با افتتاح این مجتمع بزرگ حرف و حدیث ها پایان یافت.

تولید سالانه ۷۰ هزار تن محصول

پتروشیمی هگمتانه بزرگ‌ترین واحد تولیدی استان همدان است که محصولی کم‌نظیر به نام پی وی سی با درجه پزشکی تولید می‌کند و ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن محصول را دارد. 

پی‌وی‌سی پزشکی وارداتی است و پتروشیمی هگمتانه می‌تواند بخشی از نیاز صنایع داخلی را تأمین کرده و از خروج ارز جلوگیری کند. 

پتروشیمی هگمتانه بزرگ‌ترین واحد تولیدی استان همدان است که محصولی کم‌نظیر به نام پی وی سی با درجه پزشکی تولید می‌کند و ظرفیت سالانه ۷۰ هزار تن محصول را دارد

 ۵۷ درصد سرمایه موردنیاز این طرح را سهامداران بخش خصوصی، ۳۳ درصد را پتروشیمی ایران و ۱۰ درصد را سرمایه‌گذار خارجی تأمین کرده است.

مشکل تأمین خوراک نداریم

در همین حال نماینده مردم همدان و فامنین بابیان اینکه پتروشیمی هگمتانه پس از ۱۸ سال وارد مدار تولید شد اظهار کرد: این واحد برطرف‌کننده بسیاری از نیازمندی‌های حوزه پزشکی در شرایط تحریم است.

حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی اظهار کرد: با پیگیری‌های صورت گرفته و رایزنی با نمایندگان آبادان مشکل خوراک این واحد بزرگ برطرف شد و پس از مهروموم‌ها انتظار شاهد به ثمر نشستن آن هستیم.

رئیس مجمع نمایندگان استان همدان گفت: در حال حاضر خوراک شرکت پتروشیمی تهیه‌شده و هیچ مشکلی برای تولید مستمر در این واحد وجود ندارد.

وی تأکید کرد: پتروشیمی هگمتانه بزرگ‌ترین واحد تولیدی استان همدان محسوب می‌شود که راه‌اندازی آن تحول عظیمی در صنایع پتروشیمی کشور به وجود می‌آورد.

حجت‌الاسلام فلاحی خاطرنشان کرد: تولید پی‌وی‌سی برطرف‌کننده بسیاری از مشکلات حوزه پزشکی در شرایط تحریم است و علاوه بر ارزآوری درزمینهٔ اشتغال‌زایی مستقیم و غیرمستقیم نیز تأثیر بسزایی در استان دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۱
    0 0
    با سلام تبریک سال نو بله تموم شد ولی اکثر نفراتش غیر بومی هستش ما که سابقه کار داریم جایی تو شرکت نداریم قول استخدام دادن ولی هر سری پیگیری کردم جواب سربالا شنیدم توقع داشتن تجهیز ناقصی که چهل سال در ایتالیا کار کرده بود از رده خارج شده بود تائیدش کنیم که برن از شرکت خسارتشو بگیرن