اهواز- منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش کرخه با حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت، در حاشیه رودخانه کرخه در غرب خوزستان قرارگرفته که زیستگاه اصلی گوزن زرد از گونه‌های درخطر انقراض است که حالا به‌جای تردد گوزن‌های زرد محل عبور و مرور ماشین‌آلات سنگین راهداری به بهانه ساخت سیل بند تبدیل‌شده است.

«ستاد بحران خوزستان» بحران ساز شد؛ زیستگاه گوزن زرد جولانگاه ماشین آلات راهسازی

قدس آنلاین-گروه استان ها:منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش کرخه بخشی از میراث طبیعی خوزستان با تنوع بسیار بالای گونه‌های جانوری و گیاهی، به شمار می‌رود در سال ۱۳۴۹ تصویب شد اما متأسفانه از شهریورماه امسال به بهانه ساخت سیل بند محل تاخت‌وتاز خودروهای راه‌سازی قرارگرفته و قامت درختان جنگلی آن در زیر چنگال بولدوزرها خردشده است.

گفتنی است ازآنجا ستاد مدیریت بحران برای جلوگیری از سیل‌های احتمالی تصمیم دارد تا نسبت به برخی از اقدامات پیشگیرانه اقدام کند حالا با تخریب بخشی از این جنگل برای ایجاد سیل بند بحران دیگری را در این منطقه به وجود آورده که  پای آن تا دستگاه قضایی هم بازشده است.

تخریب ۱۱ هکتار اراضی حفاظت‌شده

گفتنی است ازآنجاکه ستاد بحران ساخت سیل بند برای دو روستای شهرستان شوش به طول پنج کیلومتر را در دستور کار خود قرار داده است اما بنا بر گفته دوستداران محیط‌زیست به دلیل اینکه این منطقه دارای جنگل‌های انبوه و به هم فشرده است لذا پیش‌بینی می‌شود حداقل ۱۱ هکتار از اراضی حفاظت‌شده مورد تخریب واقع شود.

رئیس اداره پارک ملی کرخه در این رابطه اظهار می‌کند:  طرح ساخت این سیل بند، پس از حادثه سیل فروردین سال ۹۸ خوزستان آغاز شد.

محمد الوندی می‌افزاید: تاکنون یک هزار متر از این سیل بند در حاشیه روستای «دوار» از توابع شوش در حریم منطقه حفاظت‌شده کرخه ساخته‌شده و قرار بود دو ضلع دیگر آن خارج از حریم منطقه حفاظت‌شده در زمین‌های کشاورزی و روستاها احداث شود، اما متولیان ساخت سیل بند (مدیریت بحران شهرستان و بنیاد مسکن) نتوانستند روستاییان و کشاورزان را برای ساخت سیل بند در زمین‌هایشان قانع کنند، به همین دلیل طرح خود را تغییر دادند و آن را بدون مجوز در منطقه حفاظت‌شده اجرا کردند.

الوندی اذعان می‌کند: در آغاز پروژه علیه پیمانکار به مراجع قضایی شکایت و کار را متوقف کردیم اما متأسفانه رای دادگاه به نفع پیمانکار صادر و کار دوباره آغاز شد.

به گفته وی، در یک ماه اخیر افزون بر دو هزار و ۵۰۰ مترمربع زیرسازی و کف تراشی شده، درختان جنگل قطع‌شده و خاک‌ریزی کرده‌اند اما با توجه به تردد ماشین‌آلات و ادوات، انتظار می‌رود میزان تخریب‌ها بیشتر از انتظار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.