شهروندان منطقه نوقاب در گناباد از نحوه اجرای طرح تفصیلی در این منطقه و مشکلاتی که از این ناحیه برای آنها به وجود آمده گلایه دارند.

گلایه شهروندان از نحوه اجرای طرح تفصیلی در نوقاب گناباد/ مسئولان: زمان اجرای طرح به اتمام رسیده است

به گزارش قدس آنلاین، محله نوقاب در شهر گناباد در فاصله‌ای حدود ۲ کیلومتری از شهر قرار دارد اما مردم این محله درباره طرح تفصیلی شهر که در آن اجرا می‌شود گلایه‌هایی دارند.

یکی از اهالی نوقاب دراین باره اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی ما در محله نوقاب عرض خیابان اصلی است که جلوی تمامی ساخت و سازها را در این منطقه بسته است.

وی ادامه داد: براساس طرح تفصیلی باید عرض خیابان در این محله ۳۵ متر باشد و این در صورتی است که در کل شهر گناباد خیابان ۳۵ متری نداریم و کسبه و اهالی نوقاب در خیابان اصلی شهر نمی‌توانند به همین دلیل ساخت و سازی داشته باشند.

یکی دیگر از اهالی نوقاب  نیز  می‌گوید: در نوقاب زمین زراعی و باغی زیاد داریم و برای ساخت‌وساز می‌توانیم از آن استفاده کنیم اما قانون‌هایی که برای این منطقه وضع شده در طرح تفصیلی مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال برای احداث باغ مسکونی باید زمین ۵۰۰ متر باشد که این مقدار زمین زیاد است یا قانون‌هایی مانند این که عرض زمین باید ۲۰ متر باشد که با مشخصاتی که در طرح آمده هیچ زمینی را نمی‌توان ساخت.

زمان طرح تفصیلی در گناباد به اتمام رسیده است

سعید خواجه مسئول واحد شهرسازی و معماری شهرداری گناباد نیز اظهار داشت: طرح جامع تفصیلی گناباد از سال ۱۳۷۹ مطرح بوده و از سال ۱۳۸۵ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسیده و از سال ۱۳۸۶ برای اجرا ابلاغ شده است ولی با گذشت حدود ۱۴ سال با مشکلات متعدد در روند اجرا مواجه بوده در حالی که مدت اجرای طرح‌های تفصیلی ۱۰ سال است.

وی ادامه داد: در نتیجه این امر شهر گناباد با تنگناهای بسیار از نظر توسعه شهری و مشکلات در اجرای طرح‌های عمران شهری مواجه شده است.

مسئول واحد شهرسازی و معماری شهرداری گناباد تصریح کرد: طرح تفصیلی گناباد به نسبت جمعیت شهر و نوع برخورداری شهروندان از کاربری‌های مختلف و استفاده از سرانه‌ها تعریف می‌شود و با توجه به این که طی چهار سال گذشته جمعیت و میزان تقاضا برای واحدهای مسکونی در گناباد بیشتر شده، خلاء نبود طرح تفصیلی همواره احساس می‌شود.

وی ادامه داد: شهرداری گناباد بر اساس طرح تفصیلی قدیمی به فعالیت‌های عمرانی و انجام امور مربوطه می‌پردازد و با عنایت به توسعه شهری و افزایش طرح‌های عمرانی این مساله مشکلاتی برای متولیان ذیربط و شهروندان در اجرای طرحهای این بخش ایجاد کرده است.

کمیسیون ماده ۵ و خبرهای خوش برای گناباد

حامد قربانی فرماندار گناباد اظهار داشت: از مدت‌ها قبل پیگیر برگزاری کمیسیون ماده ۵ بودیم و حتی در این زمینه مکاتبه‌ای با آقای میرجعفریان معاون استاندار داشتیم که کمیسیون ماده ۵ برای گناباد خارج از نوبت برگزار شود.

وی افزود: کمیته  فنی برای برگزاری جلسه اصلی کمیسیون ماده ۵ دو ماه گذشته برگزار و طرح‌ها در آنجا توسط کارشناسان بررسی و دفاع از سوی شهرستان صورت گرفته تا در خود کمیسیون موافقت حاصل شود.

فرماندار گناباد تصریح کرد: در جلسه  کمیسیون ماده ۵ که چند روز گذشته برگزار شد ،مشکلات همشهریان نوقابی حل گردیده به صورتی که براساس موافقت کمیسیون ماده ۵ عرض خیابان قائم نوقاب از ۳۵ متر به ۲۴ متر تغییر یافته است.

وی درباره دیگر مصوبات کمیسیون ماده ۵ برای گناباد نیز اظهار کرد: اجرای طرح اقدام ملی مسکن در دو محله صورت خواهد گرفت که یکی از این موارد ساخت مسکن توسط ستاد فرمان حضرت امام (ره) در زمینی به ساحت ۲.۴ هکتار در جنب مجتمع فرهنگی و هنری گناباد است.

قربانی با اشاره به مشکلات برای ساخت و ساز برای باغ مسکونی نیز اظهار داشت: کاربری‌های باغ مسکونی در قطعات ۵۰۰ متری در گناباد به ۳۰۰ متری و عرض آن از ۲۰ متر به ۱۲ متر تغییر یافته و ترکم نیز از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافته است. همچنین در این کمیسیون مقرر شده تعرفه‌های بومگردی در این شهرستان همان تعرفه مسکونی گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.