مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی از رشد ۱۷ درصدی اهدای پلاکت خون در این استان طی سال جاری نسبت به مدت مشابه پارسال خبر داد.

اهدای پلاکت خون در خراسان رضوی ۱۷ درصد رشد یافت

به گزارش قدس آنلاین، دکتر مجید عبداللهی افزود: ظرف هشت ماه گذشته امسال در پی اقدامات و فرهنگ‌سازی صورت گرفته هزار و ۷۰۷ واحد پلاکت خون توسط داوطلبان،  اهدا شده است که رشد قابل ملاحظه‌ای است.
وی ادامه داد: پلاکت، نقش مهمی در انعقاد خون دارد و در درمان بیماریهای مختلف مانند سرطان خون، پیوند مغز استخوان، شیمی درمانی، رادیوتراپی و مبتلایان به بیماری انعقاد خون کاربرد دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: تهیه پلاکت هم‌اکنون به ۲ روش برای درمان بیماران صورت می‌گیرد که یکی به صورت اهدای مستقیم و یا "آفرزیس" است که طی سالهای گذشته راه اندازی شده و دارای مزایای زیادی است به ‌طوری که در این روش با وارد شدن خون اهدا کننده در دستگاه کاملا اتوماتیک، پلاکت خون جداسازی شده و بقیه خون به فرد باز می‌گردد.
عبداللهی افزود: روش دوم پلاکت "رندوم" است که با اهدای خون کامل استخراج می‌شود و بیشتر پلاکت مورد نیاز بیماران کشور اکنون بدین روش تامین می شود در این روش پلاکت باید در همان چند ساعت اولیه پس از اهدای خون از دیگر سلول‌ها و بخش‌های خون جدا شود و هر ۶ واحد خونی که از ۶ نفر اهداکننده دریافت می‌شود یک دوز درمانی محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: اما هر واحد پلاکت به روش آفرزیس ارزش ۶ تا هشت واحد پلاکت رندوم را دارد.
مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: در روش اهدای مستقیم به دلیل اینکه پلاکت از یک فرد اهدا می‌شود پزشکان معالج از این محصول رضایت بیشتری دارند.
عبداللهی افزود: خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که از  همان ابتدا و در سال ۱۳۸۱  تهیه پلاکت به شیوه اهدای مستقیم  را از طریق دستگاه "آفرزیس" راه‌اندازی کرد.
وی اداره آفرزیس انتقال خون خراسان رضوی را واقع در پایگاه اهدای خون امام رضا(ع) مشهد مجهز به دستگاه تولید اختصاصی پلاکت اعلام و بیان کرد: این اداره از نظر منابع انسانی و سایر امکانات با کمبودهای زیادی رو به روست و رشد اهدای پلاکت ناشی از تلاش مضاعف کارکنان متعهد این بخش و نحوه جذب و مدیریت داوطلبان از طریق اطلاع رسانیهای حضوری و غیر حضوری است.

مدیرکل انتقال خون خراسان رضوی گفت: شرایط عمومی اهدای اختصاصی پلاکت در بخش آفرزیس مانند شرایط عمومی اهدای خون است و هر اهداکننده واجد شرایط  پلاکت، می تواند در هر هفته ۲ نوبت و در مجموع در هر سال ۲۴ نوبت پلاکت اهدا کند و زمان نگهداری پلاکت نیز بین سه تا پنج روز است.

خراسان رضوی پس از استانهای تهران و فارس رتبه سوم کشور را از نظر حجم تولید خون دارد.

اداره‌کل انتقال خون خراسان رضوی نیاز ۶۱ بیمارستان فعال در این استان را به این ماده حیاتی و انواع فرآورده های خونی تامین و توزیع می‌کند.
۱۲ پایگاه اهدای خون در استان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی شامل ۶ پایگاه مستقر در سطح کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد مسوولیت دریافت خون را از شهروندان اهداکننده در این خطه بر عهده دارند.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.