ایلام- وابستگی ۹۰ درصدی کشور به دانه‌های روغنی که این روزها به دلیل تحریم‌ها و تأخیر در واردات با کمبود روغن در بازار خود را نشان داده است در حالی موجب رنجش خاطر بسیاری از مردم شده که بسیاری از استان‌های کشور ظرفیت و قابلیت تولید دانه‌های روغنی را داشته و در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و هم‌چنین تضمین خرید می‌توان کشور را از وابستگی به چنین محصولی بی‌نیاز کرد.

قطب تولید دانه‌های روغنی در حسرت کارخانه روغن‌کشی

قدس آنلاین؛ گروه استان‌ها: کلزا یکی از باکیفیت‌ترین دانه‌های روغنی به شمار می‌رود و روغن  آن  به دلیل داشتن اسیدهای چرب اشباع‌نشده و فاقد کلسترول و همچنین درصد بسیار پایین اسید اروسیک، از کیفیت تغذیه‌ای بالایی برخوردار است.

قطب تولید کلزا

استان ایلام یکی از استان‌هایی است که در سال‌های گذشته کشت این محصول در آن رونق خاصی گرفته و با استقبال خوب کشاورزان همراه شده است.

استان ایلام یکی از مناطق مهم کشور درزمینهٔ تولید دانه‌های روغنی کلزا است به‌طوری‌که بر اساس گفته مسئولان مربوط در سال زراعی جاری ۱۳ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی به کشت این محصول اختصاص داده‌شده است و پیش‌بینی می‌شود از این میزان بیش از ۲۶ هزار تن کلزا برداشت شود که این امر باعث شده است استان ایلام در سال زراعی جاری رتبه سوم کشور را درکشت دانه روغنی کلزا به خود اختصاص دهد.

دراین‌بین شهرستان دهلران در این استان یکی از تولیدکنندگان برتر سالانه دانه روغنی  کلزا است که هرساله با کشت حدود ۱۰ هزار هکتار دانه روغنی کلزا بیش از ۹ هزار تن  از این دانه روغنی برداشت می‌شود و این در حالی است که این قطب تولید کلزا از وجود کارخانه روغن‌کشی محروم است.

صنایع تبدیلی ضمانت بقای تولید

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام بابیان اینکه احداث ۲ کارخانه روغن‌کشی در شهرستان‌های ایلام و دهلران در دستور کار قرار دارد در این رابطه اظهار می‌کند: با پیگیری‌های به‌عمل‌آمده  در سال‌های گذشته توسط مسئولان سازمان جهاد کشاورزی خوشبختانه مقدمات کار ایجاد صنایع تبدیلی در استان فراهم‌شده و احداث دو کارخانه روغن‌کشی در شهرستان‌های ایلام و دهلران در دستور کار قرارگرفته است.

حشمت زرین جوب با اشاره به اینکه صنایع تبدیلی در استان می‌توانند سهم  به سزایی در توسعه استان ایلام داشته باشند، گفت: با توجه به نیاز کشور به روغن، رونق کشت کلزا  و ایجاد کارخانه روغنی کشی در استان ایلام می‌تواند علاوه بر تأمین نیازهای کشور، باعث اشتغال و رونق کشاورزی شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اراضی مستعد کشاورزی استان ایلام به‌خصوص در شهرستان مهران و دهلران، تغییر الگوی کشت به سمت کلزا نیاز به حمایت جدی مسئولان از کشت این محصول دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با اشاره به اینکه  دانه روغنی کلزا با داشتن بیش از ۴۰ درصد روغن باکیفیت یکی از محصولات مهم در کشور است، گفت: کشت دانه روغنی کلزا یکی از زراعت‌های عمده در استان ایلام است و خوشبختانه  این امر سهم مهمی در توسعه محصولات کشاورزی را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.