همدان-استان همدان با برخورداری یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری در حالی که انتظار می رفت در سال ۲۰۲۰ مقصد گردشگری بسیاری از توریست های خارجی باشد حالا به ناچار درهای اثار تاریخی اش را بر روی گردشگران بسته است.

صنعت گردشگری همدان در خواب زمستانی

قدس آنلاین-گروه استان ها: اگر تاکنون گذرتان به همدان افتاده است حتماً خاطره نوجوانان کارتن به دستی که برای اجاره سوئیت و خانه به دنبال خودروها روانه می‌شدند و به‌عنوان راهنمایان محلی نقشه راه مسافران می‌شدند از یاد نبردید.

به‌طور حتم شما هم برای بازدید هگمتانه و یا غار علی‌صدر در ازدحام منتهی به باجه‌های بلیت‌فروشی خاطره داشته و یا از صدها مسافر دیگری که در کادر دوربین و عکس شما تصویرتان را مخدوش کردند از یادتان نرفته!

حتماً شما هم در مقابل فروشگاه‌های عرضه سفال لالجین ترمزی زده‌اید تا هنر دستان مردان وزنان این مرزوبوم را نظاره‌گر باشد و به‌احتمال‌زیاد به دنبال جای پارک برای خودرو ثانیه‌هایی زیادی را معطل شدید!

حال اگر این روزها گذرتان به‌تمامی این مکان‌ها بیفتد دیگر هیچ خبری از این خاطرات قدیمی نیست چون کرونا تمامی این مشاغل و اماکنی تفریحی را به تعطیلی کشانده  و به خواب زمستانی برده است.

درحالی‌که مسئولان همدان در تلاش بودند تا در سال ۲۰۱۸ همدان را به‌عنوان پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی انتخاب و البته امسال نتیجه آن تلاش‌ها و تبلیغات را ببینند اما کرونا اجازه تعبیر شدن آن زحمات را نداد.

تغییر شغل

متأسفانه تعطیلی سفرها و تورها و ممنوعیت تبلیغات برای برگزاری سفرهای گروهی و تفریحی عملاً دفاتر خدمات مسافرتی را به تعطیلی و تعدیل نیرو کشانده است.

اجاره بهاء سنگین، هزینه‌های میلیونی حقوق کارکنان و سایر هزینه‌ها حالا موجب شده تا بسیاری از دفاتر خدماتی از فعالیت در این حوزه انصراف داده و به مشاغل دیگری رو بیاورند.

بنا بر گفته فعالان این حوزه دولت در این مدت تنها به اعطای تسهیلات به مبلغ ۶ تا ۱۲ میلیون تومان کمک دیگری نداشته و لذا نه‌تنها این موضوع کمکی به آن‌ها نکرده بلکه در این بیکاری به بدهکاری آن‌ها نیز افزوده است.

تعطیلی دفاتر

علی مرادی پور رئیس هیئت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان در همین راستا ابراز می‌کند: در حال حاضر تبلیغات و دیدگاه نسبت به گردشگری کاملاً منفی است از آنجا که حتی اگر یک تبلیغ مختصر برای گردشگری داشته باشیم، با هجمه‌های بسیاری روبرو می‌شویم درحالی‌که منظور از گردشگری در این روزها، گردشگری ایمن است و اگر نتوانیم در این مسیر وارد شویم، گردشگری از هم می‌پاشد!

تعداد ۵۹ دفتر خدمات مسافرتی در  همدان فعالیت دارد که در حال حاضر قریب به‌اتفاق این دفاتر غیرفعال بوده  و تعداد آن ها به ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی نیمه فعال رسیده است

وی بابیان اینکه تعداد ۵۹ دفتر خدمات مسافرتی در این استان فعالیت دارد می‌گوید: در حال حاضر قریب به‌اتفاق این دفاتر غیرفعال بوده  و درخواست تعلیق داده‌اند به‌نوعی که هم‌اکنون، فقط ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی در استان همدان فعال است.

وی با اشاره به اینکه تسهیلات جدید دولت آن‌هم به میزان ۱۵ میلیون تومان دردی از این صنعت درمان نمی‌کند می‌افزاید:این روزها نباید گردشگری را منفعل کرد و جای این سؤال وجود دارد چرا در مبحث گردشگری و سفر هوشمند و ایمن وارد نمی‌شویم؟

وی بابیان اینکه نمی‌توان این صنعت را به دست فراموشی سپرد افزود: سفر هوشمند در این شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تنها راه نجات این صنعت و افراد شاغل در آن است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.