علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی در رابطه با تأخیر بوجود آمده در ترخیص قایق های خریداری شده گفت: روز سه شنبه هفته گذشته یکی از همکاران را پیگیر این کار کرده‌ایم تا با همکاری سایر دوستان در بندرعباس و منطقه آزاد قشم محل این کانتینرها مشخص بشود تا بتوانیم اقدامات لازم را جهت ترخیص قایق‌ها انجام بدهیم.

چرا ۳۴ قایق‌ خریداری شده تاکنون ترخیص نشده‌اند؟

قدس آنلاین؛ یکی از مشکلاتی که این روزها ملی پوشان قایق‌رانی کشور با آن دست به گریبان هستند مسئله ترخیص قایق‌های روئینگی که فدراسیون قایق‌رانی جمهوری اسلامی ایران خریداری کرده اما هنوز از گمرک ترخیص نشده و به دست ورزشکاران نرسیده است.

چند روز پیش بود که «نازنین ملایی» ملی‌پوش روئینگ کشورمان و قهرمان روئینگ آسیا  در این رابطه گفته است که این قایق‌ها قرار بود قبل از مسابقات کسب سهمیه که به تاخیر افتاد به دست ما برسد تا یکی، ۲ ماه قبل از مسابقات با آن‌ها تمرین کنیم؛ بعد از اینکه مسابقات کسب سهمیه به تأخیر افتاد خوشحال شدیم که یکسال وقت داریم با قایق‌های جدید که قرار است در مسابقات کسب سهمیه هم از همین مدل قایق استفاده شود تمرین کنیم اما متأسفانه قایق‌ها هنوز به دستمان نرسیده است و امیدوارم هرچه زودتر این اتفاق بیفتد.

این در حالی است که قایق «شهلا بهروزی‌راد» تنها ورزشکار پارالمپیکی رشته قایقرانی که یکی از شانس‌های کسب مدال طلا برای کاروان اعزامی ایران به پارالمپیک به شمار می‌رود نیز از مرداد ماه در گمرک ایران مانده و مسئولان کشورمان آنها را آزاد نمی‌کنند.

«بهروزی راد» درباره آزاد نشدن قایق استاندار و مورد نیازش از گمرک و اینکه مجبور شده با قایق غیراستاندارد تمرین کند، گفت: من با همین قایقی که الان در گمرک مانده، در مسابقات قهرمانی جهان در مجارستان شرکت کردم و صاحب مدال برنز و سهمیه پارالمپیک شدم. شرکت سازنده این شرکت پس از این مدال‌آوری تصمیم گرفت که آن را به من هدیه بدهد. در واقع ۵۰ درصد تخفیف داد و کمیته ملی پارالمپیک هم مابقی پول را پرداخت کرد تا این قایق در اختیار من باشد.

وی ادامه داد: این قایق به ایران ارسال شد، اما متأسفانه در گمرک مانده و نزدیک به ۳ ماه است که هنوز ترخیص نشده است. به نظرم مسئولان گمرک باید یکسری شرایط خاص برای ورزشکاران در نظر بگیرند. من به عنوان سرباز ایران خدمت می‌کنم و این وظیفه‌ام است اما اینکه یکسری مشکلاتی را به وجود می‌آوردند، واقعاً نمی‌دانم این کار چه معنایی می‌تواند داشته باشد.

«علیرضا سهرابیان» رئیس فدراسیون قایقرانی در گفت‌وگو با قدس آنلاین توضیحاتی در رابطه با آخرین اقدامات در رابطه با ترخیص قایق‌های خریداری شده و قایق اهدایی به خانم «بهروزی راد» از گمرک ارائه کرد.

به گفته سهرابیان دوستان ما در منطقه آزاد قشم پیگیر کار هستند تا ببینند که قایق ها در کدام قسمت گمرک قرار دارد؛ قایق ها به بندر شهید رجایی رسیده‌ و از آنجا به منطقه آزاد قشم ارسال شده است؛ در حال حاضر دوستان ما در حال پیگیری موضوع هستند تا شناسه این محموله را دریافت کنند تا کانتینر قایق ها را شناسایی و برای ترخیص آنها اقدام کنند.

رئیس فدراسیون قایقرانی افزود: روز سه شنبه هفته گذشته یکی از همکاران را پیگیر این کار کرده‌ایم تا با همکاری سایر دوستان در بندرعباس و منطقه آزاد قشم محل این کانتینرها مشخص بشود تا بتوانیم اقدامات لازم را جهت ترخیص قایق‌ها انجام بدهیم؛ احتمالا در هفته جاری محل استقرار این کانتینر مشخص خواهد شد تا بتوانیم مراحل اولیه ترخیص را انجام بدهیم.

وی در رابطه با مشکل ترخیص قایق خانم «بهروزی راد» نیز تصریح کرد: موضوع قایق «کایاک» خانم «بهروزی راد» با موضوع قایق‌های روئینگ متفاوت است؛ این قایق به خاطر قیمت گذاری برای اخذ مالیات و حق گمرک تاکنون ترخیص نشده است؛ این قایق یک قایق شخصی است و به عنوان هدیه به ایشان داده شده است. قانونی که در این رابطه وجود دارد این است که وقتی هدیه‌ای به یک فدراسیون داده می‌شود دیگر حق گمرک به آن تعلق نمی‌گیرد و همان طور که رایگان به دست ورزشکار رسیده است باید به همان صورت رایگان ترخیص شود؛ در این زمینه با مشکل مواجه بودیم که در حال حاضر دوستان حاضر در گمرک اقدامات لازم را برای برطرف شدن موضوع انجام می دهند.

سهرابیان تاکید کرد: از زمانی که بنده تصدی‌گری فدراسیون قایق‌رانی را برعهده گرفته‌ام تمام تلاش ما براین بود که با کمک کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش بتوانیم بدهی که برای خرید این قایق ها به شرکت چینی «اینتکس» داشتیم پرداخت کنیم تا این ۳۴ فروند قایق بعد از ۲ سال به کشور برسد و در اختیار ورزشکاران قرار گیرد؛ این قایق ها که در سال ۹۷ خریداری شده بودند به علت بدهی فدراسیون، کار ارسال قایق‌ها با تاخیر مواجه شده بود؛ سال گذشته این بدهی ۵۸ هزار دلاری پرداخت شد و قایق ها به کشور ارسال شد. در حال حاضر همان طور که گفته شد مشکل در حال حاضر این است که ببنیم قایق‌ها در کدام بخش گمرک معطل مانده است تا اقدامات لازم جهت ترخیص آنها صورت گیرد چرا که قایق‌ها هرچه بیشتر در گمرک بمانند هزینه انبارداری و گمرک آنها هم بالاتر خواهد رفت و صدالبته ماندن قایق ها در زیر آفتاب باعث افت کیفیت قایق ها خواهد شد.

وی با بیان اینکه نگاه به ورزش باید ملی باشد از مسؤولان و دست اندرکاران گمرک کشور درخواست کرد تا اقدامات لازم را جهت برطرف شدن این مشکل و ترخیص هرچه سریعتر انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.