مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: امسال با افزایش ۱۱ درصدی جذب اعتبارات سامانه‌های نوین آبیاری روند ایجاد این سامانه در کشتزارهای این شهرستان مرزی در شرق خراسان رضوی شتاب گرفته است.

ایجاد سامانه‌های نوین آبیاری در شهرستان تایباد خراسان رضوی شتاب گرفت

به گزارش قدس آنلاین، محمد میری افزود: در سال زراعی جاری ۹۰ میلیارد ریال تسهیلات به اجرای طرح‌های نوین آبیاری در مزارع و باغ‌های تایباد اختصاص یافته که تاکنون ۲۰ میلیارد و ۴۱۷ میلیون ریال آن جذب شده است.

وی ادامه داد: ۸۵ درصد از این تسهیلات به صورت بلاعوض پرداخت شده است.  

مدیر جهاد کشاورزی تایباد گفت: ۷۰ درصد این تسهیلات برای ایجاد سامانه آبیاری تحت فشار و ۳۰ درصد برای اجرای طرح‌های آبیاری کم‌فشار در مزارع و باغ‌های مستعد تایباد هزینه می‌شود.  

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۶ هزار و ۶۲۲ هکتار از زمین‌های کشاورزی و باغی این شهرستان به طرح‌های نوین آبیاری مجهز شده است افزود: کشتزارهای مناطق میان‌ ولایت و کرات این شهرستان مستعد بکارگیری سامانه آبیاری تحت فشار و مزارع دشت کاریز آن مناسب اجرای سامانه آبیاری کم‌فشار هستند.  

میری ادامه داد: هم اکنون چهار طرح نوین آبیاری در ۱۶۹ هکتار زمین کشاورزی تایباد در حال اجراست.  

وی همچنین به اقدامات جاری برای توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در تایباد اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۲۶ فقره پرونده برای هزار و ۱۱ هکتار کشتزار این شهرستان مرزی در دست بررسی و اقدام است.  

مدیر جهاد کشاورزی تایباد بخش کشاورزی را عمده‌ترین مصرف‌کننده آب عنوان کرد و افزود: برون رفت از بحران کم آبی، نیازمند سرمایه ‌گذاری در توسعه روش‌های نوین آبیاری است تا بتوان با مدیریت آب در مزرعه، محصولات بیشتری تولید نمود.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت و جایگزینی محصولات کم آب طلب از دیگر راهکارهای صرفه جویی در مصرف  آب است.

شهرستان تایباد ۴۵ هزار هکتار مزرعه و باغ دارد که سالانه ۳۰ نوع محصول زراعی و ۲۵ نوع محصول باغی از آن برداشت می‌شود.  

۸۵ درصد جمعیت این شهرستان مرزی در بخش کشاورزی فعالیت دارند.

شهرستان ۱۳۸ هزار نفری تایباد در ۲۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.