اهواز- منطقه حفاظت‌شده و پناهگاه حیات‌وحش کرخه با حدود ۱۴ هزار هکتار وسعت، در حاشیه رودخانه کرخه در غرب خوزستان به‌عنوان زیستگاه اصلی گوزن زرد مدتی است که به محل رفت‌وآمد خودروهای راه‌سازی تبدیل‌شده است و متأسفانه بخشی از جنگل‌های انبوه آن با استفاده از خودروهای سنگین از ریشه درآمده و با خاک یکسان شده است.

ستاد بحران خوزستان پای خود را از کرخه پس کشید

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است پیش از این طی گزارشی در چهارم دی‌ماه ریشه این مشکلات دنبال شد که در همین راستا رئیس اداره پارک ملی کرخه اظهار کرد: ستاد بحران خوزستان ساخت سیل بند برای دو روستای شهرستان شوش به طول پنج کیلومتر را در دستور کار خود قرار داده است و لذا این موضوع موجب شده تا جنگل‌های انبوه و به هم فشرده  به میزان ۱۱ هکتار مورد تخریب واقع شود.

محمد الوندی در این رابطه بیان کرد:  تاکنون یک هزار متر از این سیل بند در حاشیه روستای «دوار» از توابع شوش در حریم منطقه حفاظت‌شده کرخه ساخته‌شده و قرار بود دو ضلع دیگر آن خارج از حریم منطقه حفاظت‌شده در زمین‌های کشاورزی و روستاها احداث شود، اما متولیان ساخت سیل بند(مدیریت بحران شهرستان و بنیاد مسکن) نتوانستند روستاییان و کشاورزان را برای ساخت سیل بند در زمین‌هایشان قانع کنند، به همین دلیل طرح خود را تغییر دادند و آن را بدون مجوز در منطقه حفاظت‌شده اجرا کردند.

الوندی هم‌چنین اذعان کرد: در آغاز پروژه علیه پیمانکار به مراجع قضایی شکایت و کار را متوقف کردیم اما متأسفانه روی دادگاه به نفع پیمانکار صادر و کار دوباره آغاز شد.

 ستاد بحران نقشی ندارد

اعتراض دوستداران محیط‌زیست و بالا گرفتن اعتراضات به ستاد بحران خوزستان موجب شد تا مدیرکل مدیریت بحران خوزستان  از این اتهام خود را مبرا دانسته و پای خود را از کرخه باز پس کشاند.

امید بن‌عباس در خصوص تخریب‌ بخشی از منطقه حفاظت‌شده کرخه و قطع درختان و پوشش گیاهی این پارک به‌منظور احداث سیل بند در اطراف شوش اظهار کرد: در پی وقوع سیل ۹۸، دانشگاه شهید چمران اهواز به‌عنوان مشاور استاندار در خصوص انجام مطالعات برای احداث ساخت سیل‌بند در نقاط موردنیاز انتخاب شد.

وی با تأکید بر این موضوع که مدیریت بحران خوزستان در خصوص صدور مجوز برای احداث سیل‌ بند در منطقه حفاظت‌شده کرخه نقشی ندارد  خاطرنشان کرد: احداث سیل‌بند برای اینکه جان و مال مردم درخطر نیافتد، ضروری است بنابراین این مطالعات با رعایت تمام نکات ازجمله نکات زیست‌محیطی انجام و پیشنهادها مطرح شد.

بن عباس ادامه داد: دفتر فنی استانداری خوزستان بر اساس اولویت‌ها، زمان ساخت سیل بندها را مشخص کرد که بخشی از کاربر عهده بنیاد مسکن و بخشی بر عهده دفتر فنی استانداری گذاشته شد و نمی‌دانیم کار در این نقطه شوش بر عهده کدام دستگاه بوده است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: قطعاً رعایت تمام نکات مربوط به احداث سیل بند باید توسط پیمانکاران لحاظ شود اما مدیریت بحران خوزستان در خصوص اینکه این وسط در این ماجرا این اداره یا آن اداره مجوز صادر کرده باشد، نقشی ندارد.

بن‌عباس با اظهار بی‌اطلاعی از احداث سیل بند در منطقه حفاظت‌شده کرخه، تصریح  کرد: در دورانی که من به‌عنوان مدیرکل مدیریت بحران خوزستان منصوب‌شده‌ام چنین مجوزی صادر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.