۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 733578

قم-شرایط فرهنگی، مذهبی و اجتماعی کشورمان موجب شده تا استقبال از چادر در سبد مصرفی پوشاک خانوارهای ایرانی طی چند دهه اخیر افزایش یابد. به گونه‌ای که برخی آمارها نیاز سالانه کشورمان به واردات پارچه چادرمشکی را از ۵۰ تا ۱۰۰میلیون متر مربع اعلام می‌کنند که تنها حدود ۷ تا حداکثر ۱۵ درصد آن از محل تولید داخل تامین می‌شود.

«بازار سیاه» چادر مشکی

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است با وجود این افزایش تقاضا اما هنوز هم نه‌تنها سهم تولیدکنندگان داخلی از بازار این کالا بسیار ناچیز است بلکه برخی خطوط تولید در مراحل نصب و راه‌اندازی باقی‌مانده است و تنها خط تولید فعال پارچه چادر مشکی در کشورمان در شهرکرد نیز با بخشی از ظرفیت خود به فعالیت ادامه داده و حال و روز چندان خوشی ندارد.

واردات چادر

مدیرعامل انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب در این رابطه می گوید: به ‌دلیل حمایت نکردن دولت حدود ۹۰ درصد چادرمشکی مورد نیاز کشور از چین، کره و ژاپن وارد می‌شود.

به گفته اسدالله سلیمانی اکنون حدود ۴۰ هزار نفر در زمینه تولید محصولات حجاب فعالیت می‌کنند و حدود ۳۰ درصد فعالان نیز به‌دلیل نبود مواداولیه بیکار شده‌اند این در حالی است که سرمایه‌گذاری برای تامین۷۰ تا ۸۰ درصد نیاز بازار پارچه مشکی از محل تولید داخل، حدود ۱۰ هزار شغل ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به واردات انحصاری پارچه چادر مشکی اظهار می کند: جز موضوع واردات انحصاری، وجود موانع کسب و کار مانند ‌سرمایه‌گذاری نکردن و تعرفه‌گذاری نامناسب واردات نیز موجب تعطیلی کارخانجات تولید چادر مشکی شده است.

وی تاکید می کند: اگر تولید در کشور مقرون به صرفه شود تجار این بخش خودشان کارخانه ایجاد می‌کنند.

سرمایه گذاری در قم

در همین حال نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی از احداث بزرگترین کارخانه چادر مشکی در قم خبرداد ه و می گوید: در همین زمینه طبق رایزنی‌های انجام شده با استاندار قم و برخی دیگر از مسئولان مربوطه، ان شاءالله در آینده نزدیک شاهد احداث بزرگترین کارخانه تولید چادر مشکی ایران در قم احداث خواهیم بود.

احمد امیرآبادی فراهانی با اشاره به این موضوع که قم باید به یک قطب صنعتی در این حوزه مبدل شود و این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد اذعان می کند: این کارخانه با تلاش ستاد اجرایی فرمان امام(ره) احداث خواهد شد.

وی توضیح می دهد: بر اساس اقدامات و رایزنی هایی که تا کنون صورت گرفته، قرار شد تا زمینی به مساحت ۱۰۰هکتار در مجموعه شهرک صنعتی شکوهیه و همچنین آب مصرفی به میزان ۱۵لیتر در ثانیه، در اختیار مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام(ره) قرار گیرد تا این کارخانه که بعنوان بزرگترین کارخانه چادرمشکی ایران احداث شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.