با موافقت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و دبیر جشنواره بخش شعر بزرگسال را در سه بخش و در مجموعه های قالب کلاسیک، شعر نو(سپید و نیمایی) و شعر محاوره بررسی می شود.

تفکیک شعر بزرگسال به سه بخش  با حضور ۷ داور/ انتخاب چهره برتر و شعر دفاع مقدس توسط اهالی رسانه

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور مریم جلالی، دبیر علمی و مصطفی راضی جلالی دبیر اجرایی این دوره از جشنواره امروز یکشنبه هفتم دی به صورت مجازی برگزار شد.

مریم جلالی دبیر علمی این دوره از جشنواره در ابتدای این نشست اظهار کرد: از بخش صفر تا صد جشنواره به همراه دبیر اجرایی، کمیته و دبیرخانه حضور دارم و تعامل می‌کنم و امیدوارم هیچ مانعی هم وجود نداشته باشد. علاوه بر این، باید در نظر بگیریم که هدف اصلی ما برپایی این جشنواره است و هر عملکردی که دبیر علمی و اجرایی جشنواره دارد راهبردی برای رسیدن به این هدف است.

در ادامه مصطفی جلالی دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر عنوان کرد: بخش غیررقابتی جشنواره فجر امسال طلیعه خود را با گرامیداشت یاد سردار سلیمانی و شهید فخری زاده برگزار خواهد کرد و شاعرانی در این عرصه شعر سروده‌اند و ۱۲۹ شعر در این مدت کوتاه منتشر شده که همه آثار به لحاظ فنی قدر و منزلت بالا و جایگاه ادبی قابل اعتنایی هم دارند.

وی در ادامه افزود: نکته دیگر بخش ویژه جشنواره است که به بررسی و انتخاب چهره های برتر شعر دفاع مقدس به مناسبت چهل سالگی آغاز جنگ تحمیلی اختصاص داده شده است. تجربه بسیار خوبی از حضور رسانه ها در انتخاب چهره های داستان و مستندنگاری جایزه جلال داشتیم و این تجربه را در جشنواره شعر فجر هم تکرار خواهیم کرد. علاوه بر این برای اصحاب رسانه هم در این جشنواره مسئولیتی در نظر گرفته‌ایم و آن حضور کارشناسانه و داوری در عرصه انتخاب چهره برتر و شعر دفاع مقدس است.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر با اشاره به آثار رسیده این دوره جشنواره عنوان کرد: تا این لحظه ۲۴۸۹ اثر به دبیرخانه رسیده که در بخش شعر بزرگسال ۲۰۳۲، بخش شعر کودک ۱۷۲ و در بخش درباره شعر و پژوهش ۲۸۶ اثر رسیده است که داوران آثار را بررسی می کنند و برگزیده ها معرفی می‌شوند.

مصطفی جلالی با اشاره به تفاوت‌های این دوره جشنواره با سال‌های گذشته تاکید کرد: امسال توجه به نظر اهالی رسانه و اساتید شعر مد نظر ما بوده است. بسیاری معتقد بودند در بخش شعر بزرگسال امکان این که ما با یک خط کش و معیار به داوری شعر کلاسیک و نو برویم وجود ندارد و این نکته ای بود که به ما یادآوری شد و در نهایت با موافقت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد و دبیر جشنواره بخش بزرگسال را در سه بخش و افزایش ظرفیت در اعطای جوایز به شاعرانی که در سال ۹۸ اثر منتشر کردند بررسی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در همین راستا بخش شعر بزرگسال در مجموعه های قالب کلاسیک، شعر نو(سپید و نیمایی) و شعر محاوره بررسی می‌شود. البته هیئت علمی الزامی برای  داوران قائل نشده که هر سه بخش برگزیده داشته باشند و حتماً باید انتخابی داشته باشند، بلکه این ظرفیت وجود دارد.

وی متذکر شد: بخش کودک و نوجوان و درباره شعر همچنان به قوت خود باقی است. ما به جهت تنوع قالب‌های شعری در بخش شعر بزرگسال داوران را از سه و پنج داور به هفت داور افزایش دادیم. نوید دیگری که می دهم این است که روزی که اسامی داوران اعلام شود شما هم بر این اتفاق صحه خواهید گذاشت که داوران امسال از بین چهره های نام آشنا و جوان هستند و هیئت علمی با تمام احترامی که برای داوران دوره‌های گذشته دارد، تلاش کرده چهره های جدید را وارد عرصه داوری جشنواره شعر فجر کند.

دبیر اجرایی جشنواره شعر فجر در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: در انتخاب داورها هیئت علمی دغدغه مند بررسی کرد و از این هفت داور سه داور کلاسیک و سه داور نیمایی هستند و  یک داور هم داریم که هرجا نیاز باشد ورود می کند و در هر دو حوزه صاحب نظر است.

وی عنوان کرد: اما شیوه نامه و آیین نامه جشنواره به شکلی است که داوران بخش بزرگسال را در یک گروه می‌بیند اما بخش‌ها تخصصی برگزار می شود و نامزدها امضای هفت داور را خواهند داشت. در بخش محاوره نیز داورانی که انتخاب شدند خودشان سابقه شعر ترانه را دارند و آثار را بررسی خواهند کرد.

جلالی در ادامه با اشاره به حضور خانم جلالی به عنوان دبیر علمی و امکان ایجاد سهمیه و ظرفیت برای بانوان شاعر گفت: اینکه سرکار خانم جلالی دبیر امسال، از شاعران و اساتید دانشگاه هستند برای ما هم جای خردسندی دارد اما اینکه به واسطه حضور یک خانم سهم جداگانه‌ای برای بانوان قائل شویم نگاه دقیقی نیست و به نظرم بانوان نیازی به ایجاد ظرفیت جداگانه ندارند و این جشنواره هم نگاه جنسیتی ندارد.

وی درباره جایزه پروین گفت: امسال جایزه ادبی پروین اعتصامی با شیوع کرونا مصادف شد و امکان برنامه ریزی برای برپایی آن وجود نداشت و در تلاش هستیم تا پایان امسال یا سال بعد این جایزه را برگزار کنیم.

در ادامه مریم جلالی نیز عنوان کرد: جشنواره فرصتی برای آشنایی و انتخاب است و باید خودمان را از نگاه جنسیتی دور کنیم و به ماهیت جشنواره توجه کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.