اگر بخواهیم اکنون نمونه‌ای از پیرو واقعی حضرت فاطمه(س) را نام ببریم، سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس هستند که به مانند ایشان، در میدان واقعی نبرد سینه خود را سالهای سال سپر کردند.

حضرت فاطمه(س) مصداق بارز کوثر پیامبر(ص) است/سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس یاران واقعی زهرای مرضیه(س) بودند

آیت الله حبیب الله احمدی استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین به بیان فضایل و مناقب ایشان پرداخت و گفت: حضرت فاطمه(س) تنها بازمانده از نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی صلوات الله علیه وآله هستند؛ پیامبر(ص) فرزندان دیگری هم داشتند که همه آنها در زمان حیات ایشان از دنیا رفتند .

آیت الله احمدی افزود: هنگامی که عبدالله فرزند گرامی پیامبر اکرم(ص) از دنیا رفت، یکی از مشرکان به نام عاص بن وائل داشت وارد مسجد الحرام می شد، با پیامبر(ص) روبه‌رو شد و گفتمانی انجام داد. حضرت از مسجد بیرون رفتند و عاص بن وائل داخل مسجد به نزد بزرگان و مشرکین قریش وارد شد. آنها از او پرسیدند که با که در حال صحبت بودی، او یک تعبیر نابه جایی به کار برد و گفت با این ابتر! ابتر یعنی بی‌نسل و کسی که دیگر از او نسلی باقی نخواهد ماند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: این داستان شأن نزول سوره مبارکه کوثر شد که خدای سبحان در این سوره می‌فرماید: «انا اعطیناک الکوثر* فصل لربک وانحر* ان شانئک هو الابتر» ما تو را کوثر (یعنی عطای بسیار چون کثرت فرزند) بخشیدیم. پس تو هم برای خدایت به نماز (و طاعت) و قربانی (و مناسک حج) بپرداز. که محققا دشمن بدگوی تو (عاص بن وائل) مقطوع النسل است(و نسل تو تا قیامت به کثرت و برکت و عزت باقی است).

وی با اشاره با اینکه "کوثر" به معنای خیر کثیر است توضیح داد: دو مصداق مهم در مورد کوثر پیامبر اکرم(ص) مطرح است؛ یکی قرآن کریم و دوم منظور ذریه ایشان است. فاطمه زهرا(س) ادامه دهنده ذریه و نسل پیامبر گرامی اسلام(ص) است و سادات فاطمی همه از نسل ایشان هستند، از همه مهمتر اینکه ائمه اطهار از دامن حضرت فاطمه هستند و ذریه رسول خدا که خیر کثیر هستند از نسل فاطمه(س) بوده اند؛ بنابراین ایشان مصداق بارز و آشکار کوثر پیامبر(ص) هستند.

آیت الله احمدی تصریح کرد: اگر ما بتوانیم نقش عترت را در مور حضرت فاطمه(س) تبیین کنیم و توضیح دهیم عترت علیهم السلام که ذریه حضرت فاطمه و به تبع ذریه رسول خدا هستند چه نقش و جایگاهی داشته‌اند، آنوقت بهتر می‌توانیم نسبت به جایگاه، شأن و منزلت فاطمه(س) آگاهی یابیم. ائمه اطهار علیهم السلام در حدود ۲۵۰ سال دین پیامبر خدا(ص) را تبلیغ، ترویج و پیاده سازی کردند. در همین راستا در حدیثی که در منابع عامه اهل سنت اعم از صحیح مسلم(ج۱،ص۳۹)، سنن ابو داوود(ج۲، ص۱۸۲) و سنن ابن ماجد(ج۲، ص۲۵) و یک منبع از شیعه به نام کافی مرحوم کلینی(ج۴، ص۲۴۸) نقل شده است، در این حدیث جایگاه و منزلت حضرت فاطمه(س) به خوبی تبیین شده است.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این حدیث، حدیث بسیار مفصل و حائز اهمیت در مورد حج آخر رسول الله(ص) است. ابوحنیفه رئیس مذهب حنفی در رابطه با این حدیث می گوید که مسلمانان همگی سر سفره جعفربن محمد نشسته اند. این سخن اعتراف بزرگی است که رئیس یک مذهب اهل سنت درباره ذریه فاطمه(س) که جعفربن محمد باشند، اینگونه سخن بگوید. این حدیث مبارک را اهل سنت از امام صادق(ع) از امام باقر تا جابربن عبدالله انصاری از پیامبر گرامی اسلامی(ص) درباره خصوصیات حجة الوداع که در آن حضرت فاطمه(س) حضور نیز داشتند و امام علی(ع) هم که در مأموریتی در یمن بودند به کاروان حج پیوستند نقل می‌کند.

وی ادامه داد: وقتی امیرالمؤمنین از یمن وارد مکه شدند، دیدند که حضرت زهرا(س) از احرام بیرون آمده اند، لباس رنگارنگ پوشیده و سرمه کشیده‌اند. وقتی ایشان را در این حالت دیدند، ماجرا را جویا شدند که حضرت فاطمه گفتند پدرم دستور داده است. هر دو به خدمت رسول الله(ص) رسیدند و علت را پرسیدند. ایشان فرمودند که حج عمره تمام شده و زائران از احرام بیرون آمده‌اند. فاطمه نیز که محرم بود از احرام بیرون آمده و الان وقت شادی است. اینکه ما پیرو اهل بیت هستیم در همه زمینه ها باید پیرو اهل بیت باشیم. فاطمه(س) الگوی زندگی است نه فقط الگوی زن مسلمان، وقتی می گوئیم فاطمه(س) الگوی ماست، باید در همه زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، تمام زمینه‌های شادی و غم باید پیرو فاطمه، مکتب فاطمه و ذریه فاطمه باشیم. اینکه فرموده اند در شادی ما شاد و در حزن ما اندوهناک باشید منظور همین است.

آیت الله احمدی گفت: در موسم حج جشن و شادی برپا می شود؛ چرا برخی از ما فقط فاطمه را در روضه و مصیبت و اندوه خلاصه می کنیم؛ مصیبت فاطمه(س) برای ما مصیبت عظماست، اما اینکه ما فاطمه را در این بُعد خلاصه کنیم اشتباه است. به نظر من ما چه در موسم عزاداری اباعبدالله(ع) و چه در ایام فاطمیه، دچار افراط و تفریط هستیم. ما در تعداد روزهای عزاداری نباید دچار افراط باشیم، بلکه کیفیت عزاداری را بالا ببریم. البته الان که در وضعیت کرونا هستیم به شکل دیگری این مسئله مطرح است اما در اوضاع عادی باید کمیت را به شکلی کاهش دهیم تا مراسم شادی مردم هم مختل نشود.

استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر اینکه حضرت فاطمه(س) برای همه ما در همه امور الگو هستند گفت: ایشان در بعد معرفت و دانش اندوزی، در بعد عبادت و بندگی، در بعد اخلاق، همسرداری، تربیت فرزندان و خانه داری الگو هستند و در دفاع از حق و دین به تعبیری مرد میدان هستند. آیا ما از خود پرسیده ایم که چرا سینه فاطمه(س) شکسته و بین در و دیوار قرار گرفته است؟ چرا بازوان ایشان ورم می‌کند و سیلی به صورت او می‌زنند؟ دلیل آن این است که فاطمه سلام الله علیها منزوی نبود، اگر کسی در عزلت باشد که کسی به او کاری ندارد، فاطمه(س) در دفاع ازحق، دین، رهبری و ولایت بود که سینه خود را سپر قرار داد و به تبع سینه او را می‌شکنند.

آیت الله احمدی تصریح کرد: ما اگر امروز بخواهیم بداینم که چه کسانی پیرو حضرت فاطمه(س) هستند، نباید فقط نگاهمان به این باشد که چه کسی عزاداری سنگین تر می‌کند، بلکه پیرو واقعی کسانی هستند که در دفاع از حق و حقیقت در وسط میدان هستند. اگر ما بخواهیم اکنون نمونه ای از پیرو واقعی حضرت فاطمه(س) را نام ببریم، سردار شهید سلیمانی و شهید ابومهدی مهندس هستند که در میدان واقعی نبرد حضور داشتند؛ اینها راست گفته‌اند که پیرو فاطمه(س) هستند و در میدان پر از التهاب و تیرباران سینه خود را سالهای سال سپر کردند و در نهایت هم بدنشان در دفاع از حق و سرزمین‌های اسلامی قطعه قطعه شدند. آری، اینها یاران فاطمه بودند. فاطمه(س) بود که به ما یاد داد در برابر دشمن اسلام سینه خود را سپر کنیم، سر بدهیم، بدنمان را قطعه قطعه کنیم، اما دین و مکتب اسلام از بین نرود. از همین روی بود که امام حسین(ع) فرزند رشید این بانو در میدان نبرد گفت اگر قرار است دین از بین برود، ای شمشیرها مرا دریابید، اما دین جدم پایدار بماند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.