معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی در راس هیاتی پس از بازدید از شهر مُلک‌آباد واقع در حومه کلانشهر مشهد و بررسی مشکلات صنعتی و گردشگری آن، در نشست هم‌اندیشی با مدیران دستگاههای اجرایی تصمیماتی را برای رفع آنها اتخاذ و ابلاغ کرد.

اقدامات دادگستری خراسان رضوی برای رفع مشکلات حومه مشهد

به گزارش قدس آنلاین، سید امیر مرتضوی گفت: در راستای عمل به منویات مقام معظم رهبری و همچنین سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و دستور معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه مبنی بر بازدید و نشست مستمر با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی و رسیدگی به مشکلات حقوقی و قضایی آنها، شهر ملک آباد بازدید و مشکلات صنعتی و گردشگری‌اش بررسی شد.

وی ادامه داد: در بازدید از شهرک صنعتی پارسیان (امان آباد) و بنای تاریخی رباطهای شریف آباد واقع در شهر مُلک آباد، با مدیران دست‌اندرکار نشست هم اندیشی برگزار شد تا مشکلات آنان بررسی و با همکاری دستگاه‌ها و سازمانهای مختلف، تدابیر لازم به منظور برون رفت از مشکلات موجود اتخاذ شود.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: در بازدید از واحد تولیدکننده انواع لامپهای ال. ای. دی و روشنایی که در شهرک صنعتی پارسیان انجام گرفت، این واحد در ۲ شیفت کاری ۳۵۰ نفر نیروی انسانی را مشغول به کار کرده بود که با فعالیت چنین واحدی، بیکاری در روستای امان آباد از توابع ملک آباد به صفر رسیده است و حتی مازاد تعدادی از نیروهای انسانی خود را از مشهد تامین کرده است.

مرتضوی افزود: هم اینک این واحد به دلیل مشکلاتی تنها در چهار ساعت شبانه روز فعالیت دارد که در صورت حمایت و تامین کامل مواد اولیه واحد تولیدی مزبور و شبانه روزی شدن فعالیت آن، نیاز کشور را در مصرف لامپهای ال. ای. دی تامین خواهد کرد و توانایی تولید محصولات جانبی حوزه روشنایی را نیز دارد.

وی ادامه داد: در روستای شریف آباد از توابع شهر ملک آباد ۲ کاروانسرای قدیمی وجود دارد که به تازگی به ثبت یونسکو رسیده است و یک سرمایه گذار بخش گردشگری طی انعقاد قراردادی با اداره کل میراث فرهنگی، حق بهره برداری ۲۵ ساله پس از ساخت و تکمیل کاروانسراها را برعهده گرفته است که با راه‌اندازی این کاروانسراها زمینه جذب توریست و گردشگر در این روستا فراهم می‌شود و سرمایه گذار نیز تاکنون با هزینه ۱۲۰ میلیارد ریال بخش وسیعی از بناها را ترمیم و بازسازی کرده است.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: پس از شروع به کار بنای تاریخی رباطهای شریف آباد، برخی از افراد در اراضی زراعی مجاور این بنا اقدام به تغییر کاربری غیر مجاز و ساخت باغ - ویلا کرده اند و سازمان جهاد کشاورزی چندین مرحله به متخلفان تذکر و اخطار داده است ولی تاکنون اقدامی جدی انجام نگرفته و بیم تسری این موضوع به سایر اراضی نیز وجود دارد که مقرر شد با استفاده از ظرفیت تبصره ۲ ماده ۱۰ حفظ کاربری اراضی، موضوع با فوریت و با جدیت از طرف سازمان جهاد کشاورزی پیگیری شود.

مرتضوی افزود: در ورودی این بنای تاریخی و قدیمی چندین باب مغازه مخروبه و قدیمی وجود دارد که مالکیت عرصه آن مربوط به شخص و اعیان آن در دست شرکت تعاونی روستایی است و از آنجایی که خطر ریزش دیوار و ورود آسیبهای جدی وجود دارد، از باب پیشگیری مقرر شد جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

وی ادامه داد:با توجه به ساخت و سازهای بافت روستایی و لزوم حفاظت از بناهای تاریخی مقرر شد اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با فوریت حریم‌های یک، ۲ و سه را برای ساخت و سازهای روستایی مشخص و به بنیاد مسکن ابلاغ کند.

معاون قضایی رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: در خصوص سرعتگیرهای نصب شده در جاده قدیم مشهد- نیشابور و مشکلات مختلفی که برای تردد ایجاد کرده است، مقرر شد شهردار ملک آباد در اسرع وقت با گرفتن نظر مدیریت شهرک صنعتی پارسیان و بخشداری نشستی برگزار و طرح هندسی تکمیلی را برای ارایه به شورای همتا آماده کند تا در هفته آینده با حضور جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد مطرح و مشکل برطرف شود.

مرتضوی افزود: در خصوص ممنوعیت تردد کامیون در جاده قدیم مشهد- نیشابور و مشکلاتی که برای حمل و نقل کالاها به واحدهای صنعتی به وجود آمده است، مقرر شد نشستی با حضور پلیس راه، شهردار، بخشدار ملک آباد و مدیرعامل شهرک صنعتی پارسیان در محل دادسرای عمومی و انقلاب مرکز استان تشکیل و با نظر مساعد تدابیر شایسته و مناسب اتخاذ شود.

وی اضافه کرد: در خصوص حصارکشی دور تا دور شهرک صنعتی پارسیان با توجه به اینکه مشکل سه طرف حل شده است و فقط از ضلع شرقی معارض دارند مقرر شد نمایندگان موقوفه موتمن السلطنه مدارک مثبته خود را به صورت کامل به جانشین معاون دادستان عمومی و انقلاب مشهد تحویل دهند تا وی در صورت صحت مطالب، موضوع را تا حصول نتیجه نهایی از حوزه دادستانی پیگیری کند البته در خصوص افزار و عملیات اجرایی ثبتی اقدامات لازم توسط شهرک صنعتی و موقوفه به عمل آید.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی گفت: پس از بحث و بررسی در خصوص مشکلات زیست محیطی واحدهای شهرک صنعتی پارسیان، مقرر شد واحدهای این شهرک مشمول سه ماه بخشودگی از پرداخت جریمه یک درصد آلایندگی زیست محیطی در مهر، آبان و آذر ۹۹ و مشمول ۶ ماه مهلت (عدم جریمه) تا پایان خرداد ماه سال ۱۴۰۰ شوند.

مرتضوی افزود: در خصوص تصفیه خانه شهرک صنعتی پارسیان مقرر شد مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی حداکثر مساعدت و همراهی را برای  اخذ تسهیلات کم بهره توسط شهرک از صندوق توسعه ملی محیط زیست برای تکمیل تصفیه خانه شهرک مذکور به عمل آورد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.