نماینده کارگری شورای عالی کار با بیان یانکه مذاکرات دستمزد ۱۴۰۰ کارگران از فردا کلید می‌خورد ، گفت: طبق بررسی نمایندگان کارگری، رقم سبد معیشت سال آینده ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تومان است.

آغاز مذاکرات دستمزد ۱۴۰۰ کارگران از فردا

قدس آنلاین: محمدرضا تاجیک در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد برگزاری جلسه شورای عالی کار، اظهار داشت: طبق دعوت نامه ارسالی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اولین جلسه کمیته مزد برای بررسی معیشت کارگران جهت تعیین دستمزد سال ۱۴۰۰ فردا برگزار می‌شود.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: محور جلسه فردا تعیین رقم سبد معیشت کارگران در سال ۱۴۰۰ است؛ وضعیت معیشت کارگران در سال ۹۹ را در چارچوب‌های مشخص بررسی می‌کنیم و سپس هزینه زندگی کارگران را در اقلام خوراکی و غیر خوراکی تعیین می‌کنیم.

وی در خصوص معیارهای تعیین رقم سبد معیشت، ادامه داد: وضعیت تورم دو سبد معیشت سال ۹۹ و ۱۴۰۰ برای تعیین دستمزد ملاک است؛ تبصره ۲ ماده مشخص کرده است که باید حداقل زد به اندازه‌ای باشد که هزینه معیشت یک کارگر ساده را تأمین کند. طبق آمار مرکز آمار ایران بعد خانوار کارگران ۳.۳ نفر است؛ بنابراین وضعیت اقلام خوراکی و غیرخوراکی در سال گذشته و سال جاری را بررسی و بروزرسانی می‌کنیم و در نهایت اختلاف این اعداد به عنوان رقم سبد معیشت سال آینده مشخص می‌شود.

تاجیک گفت: منتهی ما می‌گوئیم که تورم واقعی برای کارگران، تورمی است که روی هزینه زندگی شأن تأثیر داشته باشد؛ بسیاری از مولفه‌هایی که مرکز آمار و بانک مرکزی برای تورم اعلام می‌کنند، روی زندگی و هزینه‌های کرگران تأثیری ندارد. تورمی که باید برای حقوق محاسبه شود تورمی باید باشد که روی اقلام خوراکی و غیرخوراکی کارگران از سال گذشته تا امسال تأثیر داشته باشد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته از سوی نمایندگان کارگران، رقم سبد معیشت سال آینده ۹.۵ تا ۱۰ میلیون تومان محاسبه شده است. همواره نماینده‌های دولت و کارفرمایی به دنبال کوچک کردن این عدد و نماینده‌های کارگران به دنبال واقعی‌تر کردن این عدد هستیم.

وی گفت: طبق اعلام دولتی‌ها، دلیل دولت برای کوچک کردن این عدد، تبعاتی است که در تورم دارد و به نوعی تورم زاست که ما این موضوع را قبول نداریم و کارفرماها هم به دلیل تحمیل بار هزینه‌ای، به دنبال کوچک کردن این عدد هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.