۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰
کد خبر: 733770

کرونا را همچنان جدی بگیریم

مهدی کاهانی مقدم

دیروز برحسب اتفاق، چند دقیقه‌ای یکی از برنامه‌های سرگرمی سیمای ملی را دیدم؛ چند نفری از هنرمندان در قالب دو گروه مسابقه‌ای، در فضای بسته استودیو در هم می‌لولیدند؛ بی‌آنکه بدیهی‌ترین نکات پیشگیرانه بهداشتی را در این شرایط سخت کرونایی رعایت کنند.

به گفته اعضای خانواده‌ام، در بیشتر برنامه‌های سیما نیز وضعیت این‌ گونه است. با این‌ حال چون زیاد تلویزیون تماشا نمی‌کنم، قصد نقد برنامه‌های سیما را ندارم؛ اما آنچه مسلم است این قبیل برنامه‌ها بی‌تفاوتی نسبت به خطر ابتلا و شیوع کرونا را در سطح جامعه تشدید می‌کند؛ چه اینکه متأسفانه به دلیل سوءمدیریت متولیان و اجبار به رعایت برخی مصالح معیشتی، اقتصادی، اجتماعی و... نه ‌تنها در ایران که در اکثر قریب به‌ اتفاق کشورهای درگیر کرونا، برخی از محدودیت‌ها کمرنگ شده و استانداردها متناسب با این مصلحت‌اندیشی دولتمردان تنزل یافته است.

این موضوع البته در کشور ما به دلیل ضعف عملکرد مسئولان در فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی، موجب شده است مردم رفته‌رفته نسبت به رعایت مسائل بهداشتی بی‌تفاوت‌تر از گذشته شوند.

این در حالی است که بنا بر اذعان متولیان سلامت و کادر درمان و نیز آمارهای ارائه ‌شده، به ‌وضوح می‌توان اوضاع وخیم کرونایی را درک کرد؛ در همین خراسان رضوی روزانه صدها بیمار مبتلا به کرونا شناسایی، بستری و یا فوت می‌شوند و هر چند این استان چند روزی است که از وضعیت قرمز خارج شده اما همچنان در مرز خطر باقی مانده است و از این نظر اوضاعی متزلزل و بی‌ثبات دارد.

با وجود این متأسفانه در جامعه شاهد هستیم که بسیاری از مردم و کسبه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ بازار و پاساژها مملو از افراد بدون ماسک است که درصد غالب آن‌ها نیز قصد خرید ندارند؛ در رستوران‌ها نه‌ تنها متصدیان که خود مشتریان نیز رفتارشان به‌ گونه‌ای است که گویی کرونا را به فراموشی سپرده‌اند.

بخشی از ترافیک سنگین خیابان‌ها و بزرگراه‌های مشهد در دقایق منتهی به ساعات محدودیت ترافیکی، ناشی از تردد افراد و خانواده‌هایی است که بی‌اعتنا به هشدارهای بهداشتی به گشت‌وگذار، دیدوبازدید و دورهمی‌های خانوادگیشان مشغول‌اند.

با این اوصاف دور از انتظار نیست که در روزهای آینده با موج دیگری از شیوع کرونا در مشهد و خراسان درگیر شویم؛ در حالی‌ که کادر درمان بارها اعلام کرده‌اند به خاطر استمرار پذیرش انبوه بیماران کرونایی خسته هستند و این خستگی به‌ احتمال ‌زیاد در کیفیت خدمات‌دهی آنان به ‌ویژه در صورت بروز موج جدید کرونا تأثیرگذار خواهد بود.

در عین ‌حال همه ما همچنان که در قبال سلامت خود و اطرافیانمان مسئول هستیم، باید نسبت به حفاظت از سلامت جامعه نیز مراقبت به خرج دهیم. به‌ ویژه آنکه رفتارهای پرخطر هر یک از ما موجب تداوم چرخه انتقال ویروس شده و تبعات این رفتارها علاوه بر ما و اطرافیانمان، دامان کل جامعه را خواهد گرفت. در حقیقت تمام کسانی که در گسترش زنجیره انتقال کرونا سهمی داشته‌اند، در تبعات اقتصادی، معیشتی و اجتماعی آن نیز مقصرند و باید پاسخگو باشند.

آنچه مسلم است اینکه هنوز از دامنه فعالیت و خطرآفرینی ویروس کرونا چیزی کم نشده و بلکه به گفته برخی از کارشناسان، این ویروس در بسیاری از موارد با جهش‌هایی که داشته مهاجم‌تر و خطرناک‌تر نیز شده است. این شرایط ایجاب می‌کند که فارغ از نوع مدیریت دولتی و فارغ از رنگ و وضعیت‌های اعلامی برای شهر و دیارمان، خطر کرونا را همچنان جدی بگیریم و مراقب سلامت خود، خانواده و جامعه اطرافمان باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.