بابک صدرایی کارشناس خودرو، گفت: قبل از تحریم‌ها کشش و تقاضای بازار خودرو یک و نیم میلیون بود الان به ۷۰۰هزار دستگاه رسیده، بنابراین باید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کنیم که در بازار داخلی تأثیر بگذارد. این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها، نهایتاً ۴هزار خودرو وارد می‌شود که تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

 ارزان شدن خودرو شود یک بحث روانی است/واردات خودروی خارجی، بر بازار داخلی تأثیری ندارد

قدس آنلاین: از سال گذشته که بودجه سال ۹۹ به مجلس تقدیم شد بر اساس بند الحاقی هفتم تبصره ششم لایحه، مقرر شد«در سال ۱۳۹۹ واردات خودروهای سبک و سنگین با اولویت خودروهای ترکیبی (هیبریدی)، ماشین‌آلات معدنی و راه‌سازی با ارز منشأ خارجی، طبق قوانین و مقررات مجاز شود. اما این موضوع تا بودجه ۱۴۰۰نیز کشیده شد. در هردوی این بودجه‌ها، درآمد ۲هزارمیلیارد تومانی برای دولت از محل واردات خودرو لحاظ شده بود. با این حال این موضوع همان سال گذشته تکذیب شد و تاکنون در جنگ و جدال پنهانی واردکنندگان خودرو، خودروسازان از یک سو و وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجلس و شورای نگهبان از دیگرسو تاکنون به نتیجه نرسیده و بسیاری از احتمال اجرای این بند از قانون بودجه تا نیمه دوم سال آینده خبر می‌دهند. واردات خودرو از سال ۹۷ به دلیل جلوگیری از خروج ارز ممنوع شده و همان تعداد معدود واردات خودرو نیز انجام نمی‌شود که تأثیر خود را بر افزایش لجام گسیخته انوع خودروهای خارجی و به تبع آن بر خودروهای داخلی گذاشته است.

دراین باره گروهی از کارشناسان در کنار خودروسازان داخلی ایستاده‌اند و واردات خودرو را بر بازار داخل چندان تأثیرگذار نمی‌دانند و گروهی دیگر نیز واردات خودرو را موجب تامین درآمدهای ارزی برای دولت و ایجاد کمی‌فضای رقابتی در فضای صددرصد انحصاری بازار داخلی می‌دانند.

بابک صدرایی کارشناس خودرو، درباره اینکه آزادسازی واردات خودرو چه تأثیری بر قیمت خودرو خواهد داشت، به قدس‌آنلاین گفت: دولت واردات خودرو را با هدف آزادسازی ارز بلوکه شده خارج از کشور انجام می‌دهد اما دست نمایندگی‌های مجاز معتبر را کوتاه می‌کند و آن را به خودروسازهای داخلی منوط می‌کند.

وی افزود: با این حال باید گفت، تا زمانی که تحریم هستیم امکان واردات خودرو به تعداد زیاد امکان‌پذیر نیست از طرف دیگر دولت می‌خواهد ارزی که آن طرف دارد را به ریال تبدیل کند تا بتواند بیشترین تعرفه و مالیات را از آن بگیرد. این عوارض را هم آنقدر تعیین می‌کند که بتواند کسری بودجه‌اش را از این محل جبران کند، پس خودروی وارداتی خودرویی نخواهد بود که با قیمت معقول در اختیار مردم قرار بگیرد.

این کارشناس خودرو در ادامه تصریح کرد: از سوی دیگر تعداد و تیراژ خودروهایی که قرار است وارد شود نیز مورد توجه قرار بگیرد. قبل از تحریم‌ها کشش و تقاضای بازار خودرو یک و نیم میلیون بود الان به ۷۰۰هزار دستگاه رسیده، بنابراین باید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو وارد کنیم که در بازار داخلی تأثیر بگذارد. این در حالی است که بر اساس شنیده‌ها، نهایتاً ۴هزار خودرو وارد می‌شود که تأثیر چندانی بر بازار نخواهد داشت.

صدرایی ادامه داد: ارزانترین ماشینی هم که وارد شود بالای یک میلیارد تومان خواهد بود که باید دید تأثیرش بر خودروهای سطح متوسط داخلی تا چه اندازه است و چه رقابتی ایجاد می‌کند. به نظر می‌رسد باید خودرو با عوارض معقول و تعداد انبوه وارد شود تا بتواند خودروساز داخلی را به چالش بکشاند و مجبورش کند کیفیت خودرو را بالا ببرد اما این اتفاق نمی‌افتد و نخواهد افتاد.

این کارشناس خودرو در ادامه تصریح کرد: در بازار شایعه‌هایی به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه خودرو قرار است ارزان شود. این در حالی است که به نظر می‌رسد ارزان شدن خودرو، یک بحث روانی است. واقعیات نشان می‌دهد تورم مهر به مهر کشور، ۴۱ درصد است و این رقم نشان می‌دهد خودروسازی که سال گذشته ورق آلومینیومی ‌و فولادی، قطعه از قطعه‌ساز و ... را حالا باید ۴۰ درصد گران‌تر تهیه کند نمی‌تواند قیمتها را کاهش دهد.

وی اظهار داشت: درست است که دلار در یکی دوماهه اخیر پایین‌تر آمده اما خودروساز خودرویی که الان دارد قطعات و مواد اولیه‌اش را با دلار گران خریده اگرچه دلار هم چندان پایین نیامده و محدوده قیمتی خود را حفظ کرده است. بنابراین خودرو نمی‌تواند ارزان شود. اتفاقاتی که در بازار خودرو می‌بینید ناشی از جو روانی بازار است و سیگنالهای سیاسی بر آن تأثیرگذار است. اگر شرایط فعلی هم رو به بهبود نرود خودرو دوباره روند افزایشی خود را بازخواهد یافت.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.