معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص تبعات کرونا بر اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: تمام تاسیسات گردشگری در دنیا، ایران و خراسان رضوی رتبه یک ضرر و زیان مالی را داشته‌اند؛ به طوری‌که ‌بالغ بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان ضرر و زیان مالی به تاسیسات گردشگری استان وارد شده است.

تاسیسات گردشگری خراسان رضوی ۳۰۰۰ میلیارد تومان بر اثر کرونا متضرر شد

به گزارش قدس آنلاین، احمد دیناری اظهار کرد: حدود یک دهه است که به اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی توجه زیادی شده و در حال رشد و توسعه است. یکی از سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز توسعه این اقامتگاه‌هاست. ما در خراسان رضوی در صدور مجوز و ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور پیشرو هستیم و در حال حاضر برای حدود ۱۱۰ اقامت‌گاه در استان مجوز صادر شده و در حال فعالیت هستند. حدود ۹۰ اقامت‌گاه نیز در حال طی فرآیندهای سرمایه‌گذاری برای صدور مجوز است. همچنین برای حدود ۶۰۰ نفر، اشتغال مستقیم توسط این ۱۱۰ اقامت‌گاه بوم‌گردی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: ویژگی خاص اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی این است که اشتغال غیرمستقیم بالایی دارد؛ به طوری‌که وقتی اقامت‌گاهی داخل روستایی ایجاد می‌شود،   تلفیقی از کسب و کارهای کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی، آموزشی، گردشگری و سایر کسب و کارها به نوعی درگیر می‌شود که در کسب و کارهای دیگر چنین ویژگی‌هایی را سراغ نداریم.

دیناری خاطرنشان کرد: از مزیت‌های کسب و کارهای گردشگری در حوزه گردشگری و صنایع دستی در روستاها این است که به حجم سرمایه‌گذاری پایینی نیاز دارد؛ تلفیقی از کسب و کارهای مختلف هستند؛ قدرت جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارند؛ نرخ بازگشت سرمایه مناسبی دارند؛ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کنند و باعث مهاجرت معکوس می‌شوند.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اضافه کرد: اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی از معدود کسب و کارهایی است که مخاطبین‌شان فقط گردشگرها نیستند بلکه مردم مرکز استان و شهرستان نیز مخاطب آن‌ها هستند و به همین دلیل پایداری بیشتری دارند و باعث افزایش نشاط، رضایت اجتماعی و مشارکت اجتماعی، همچنین باعث ارتقای اقتصادی جامعه میزبان می‌شوند و به اقتصاد روستا نیز کمک می‌کنند.

وی افزود:  تقریبا اکثر شهرستان‌های خراسان رضوی دارای اقامت‌گاه بوم‌گردی است. ما در استان روستای ملی صنایع دستی به نام بسک در شهرستان تربت حیدریه را داریم که افراد در آن فعالیت ابریشم‌کشی را انجام می‌دهند. از زمانی که این منطقه به عنوان روستای ملی صنایع دستی مطرح شده، خانه صنایع دستی در آنجا تاسیس شده و کارگاه‌ها نیز احیا شده‌اند.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در نزدیکی روستای بسک شهر ملی ابریشم‌کشی نیز به نام بایگ در فاصله پنج کیلومتری آن قرار دارد. در واقع هنگامی ‌که روستایی در حوزه صنایع دستی احیا می‌شود، هم ساکنین آنجا فعال می‌شوند و هم افرادی دوباره به روستاها بازمی‌گردند.

دیناری ادامه داد: تعداد ۱۶ روستای هدف گردشگری نیز داریم که مصوبه هیات وزیران است و بالغ بر ۵۵ روستا نیز دارای ظرفیت و توسعه گردشگری هستند. در اکثر این روستاها شاهد ایجاد اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی و بعضا توسعه صنایع دستی هستیم.

طی سال‌های آینده شهرستان‌ها حرف اول را در گردشگری و صنایع دستی خواهد زد

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی اظهار کرد: طی سال‌های آینده شهرستان‌ها حرف اول را در گردشگری و صنایع دستی خواهند زد. هم‌اکنون نیز به دلیل اینکه سرمایه‌گذاری و ایجاد واحدهای اقامتی در مشهد اشباع شده، سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری از مرکز استان به سمت شهرستان‌ها می‌رود که البته اتفاق خوبی است.

دیناری افزود: ما معتقدیم که اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی به هیچ عنوان اثر فرهنگی منفی ندارد. در واقع در گردشگری، اصلی وجود دارد تحت این عنوان که اگر جامعه میزبان فرهنگ و اصالت خود را حفظ کند و در منطقه نمود داشته باشد، به خوبی می‌تواند فرهنگ خود را در قالب جشنواره، رویداد، اقامت‌گاه‌ها و... معرفی کند که در این صورت فرهنگ میزبان به فرهنگ مهمان غالب می‌شود اما اگر جامعه میزبان ضعیف عمل کند، در آن صورت فرهنگ مهمان بر فرهنگ میزبان غالب می‌شود.

وی گفت: در بیشتر روستاهایی که مجوز برای آن‌ها صادر شده فرهنگ جامعه میزبان قوی است و دهیاری‌ها، مردم، شوراهای اسلامی روستاها و... مشارکت می‌کنند که  به تبع شاهد تحولات اجتماعی رو به مثبت هستیم.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی در خصوص تبعات کرونا بر اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی خاطرنشان کرد: این اقامت‌گاه‌ها از کسب و کارهای اجتماع‌محور و انسان‌محور هستند و واضح است که اگر انسان حذف شود، گردشگری اتفاق نخواهد افتاد.

تاسیسات گردشگری حدود ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده‌اند

دیناری گفت: بسیاری از تاسیسات گردشگری از تسهیلات کرونا در قالب سامانه کارا استفاده کرده‌اند؛ به طوری‌که حدود ۱۳۰ میلیارد تومان درخواست داشته‌ایم و تا امروز حدود ۸۱ میلیارد تومان تسهیلات دریافت شده است. میزان تسهیلات دریافتی نیز به نسبت حجم تعداد نیروهای انسانی و  میزان سرمایه‌گذاری در کسب و کارها متفاوت است.

وی افزود: به دلیل شیوع کرونا بالغ بر نیمی از اشتغال ثابت گردشگری در استان را از دست داده‌ایم. در واقع حدود ۳۵ هزار نفر اشتغال مستقیم داشته‌ایم که نصف آن را از دست داده‌ایم و همانطور که گفته شد، این کسب و کارها اجتماع‌محور است و عناصر کلان بازاریابی گردشگری تاثیر مستقیم روی این کسب‌وکارها گذاشته است.

معاون سرمایه‌گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی ادامه داد: در حال حاضر در استان ۲۴۱پروژه گردشگری در بخش خصوصی با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان داریم که برای حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند که به ترتیب به بهره‌برداری خواهد رسید.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.