اواخر آبان سال جاری بود که گزارشی مستند از شلوغی مراکز پستی منتشر کردیم و از دغدغه‌های شهروندان و گلایه‌هایی گفتیم که بخش عمده آن‌ها ناشی از حضور میهمان ناخوانده‌ای به نام کروناست.

پیشتازهای  معمولی!

حالا و پس از گذشت چند هفته از آن تاریخ تعدادی از شهروندان مشهدی ضمن تماس با روزنامه و تکرار گلایه‌های مشابه از طولانی بودن فرایند دریافت مرسولات انتقاد داشته و خواهان بررسی این موضوع بودند که آیا تغییراتی در پست استان صورت گرفته تا اندکی از زمان رسیدن مرسولات به مقصد کاسته شود یا باید شرایط موجود تا زمان بودن کرونا تداوم داشته باشد.

ما هم ناراضی هستیم

مدیرکل خراسان رضوی در پاسخ به انتقادهای شهروندان می‌گوید: همان گونه که در ماه‌های اخیر و در گزارش‌های مختلف رسانه‌ها اعلام کرده‌ایم ما نیز از شرایط ایجاد شده رضایت نداریم و بابت طولانی شدن فرایند موجود از شهروندان عذرخواهی می‌کنیم.

سیداحمد موسوی می‌افزاید: براساس آمار ۶ماه نخست سال جاری تعداد بسته‌های پستی به نسبت مدت مشابه سال گذشته حدود  ۹۵ درصد افزایش داشته؛ چرا که  به دنبال شیوع ویروس کرونا فعالیت بسیاری از کسب و کارها کم شد و مردم به خریدهای اینترنتی ترغیب شدند که به معنای افزایش یکباره حجم کارها در ادارات پست است در حالی که در بخش نیروی انسانی و زیرساخت‌های پستی هیچ تغییر افزایشی نداشتیم.

وی می‌افزاید: با این حال کارکنان پست سراسر کشور همه تلاش خود را به کار گرفتند و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کردند تا خریدها و مرسولات را به مردم برسانند و از ترددهای غیرضرور جلوگیری کنند. نکته قابل توجه اینکه کارکنان پست در دوران محدودیت‌ها که بسیاری از ادارات به حکم قانون با ۵۰درصد و یا ۳۰درصد ظرفیت کار می‌کردند نیز حضور ۱۰۰در صدی داشتند و حتی بخش تجزیه و مبادلات پست شبانه‌روزی خدمت‌رسانی داشتند.

وی ادامه می‌دهد: به دلیل اینکه اولویت نخست ما حفظ سلامت شهروندان است، مرسولات پستی تنها پس از قرنطینه و ضدعفونی توزیع می‌شود بنابراین در کمترین حالت ۲۴ ساعت قرنطینه الزامی مرسولات را داریم که در گذشته وجود نداشت.

گندزدایی محل نگهداری  مرسولات، ماشین‌ها و تجهیزات پستی از دیگر اقدام‌هایی است که در راستای کمک به تأمین سلامت شهروندان به طور مستمر در حال انجام است. با این وصف باز هم از شهروندان درخواست می‌شود هنگام گرفتن مرسولات درب منزل و مراجعه حضوری به واحدهای پستی حتماً از ماسک استفاده کنند و پس از دریافت محتویات داخل بسته‌ها و پاکات پستی را ضدعفونی کنند.

وی ضمن اشاره به خدمات نیابتی سایر دستگاه‌ها که از طریق پست انجام می‌گیرد، اظهار می‌دارد: در راستای تحقق شعار «در خانه بمانیم» بخش عمده‌ای از خدمات ادارات به صورت غیرحضوری ارائه شده است که در نتیجه بخشی از امور مربوط به تبادلات دوباره بر دوش ادارات پست افتاده که در کنار خریدهای اینترنتی افزایش یافته توان زیادی از کارکنان را به خود اختصاص داده است.

سیداحمد موسوی می‌گوید: با توجه به افزایش حجم بسته‌ها و استقبال از خریدهای اینترنتی نیاز اولیه به ارتقای سیستم جابه‌جایی مرسولات از مبادی بود بنابراین گسترش تعامل و همکاری با راه‌آهن و استفاده از ظرفیت ریلی موجب شد تا در میزان و زمان جابه‌جایی مرسولات تحولی اساسی صورت بگیرد. 

وی ادامه می‌دهد: از سوی دیگر فضای انبار پست مرکزی و تعدادی از دفاتر اصلی افزایش یافت تا سرعت تجزیه مرسولات بالا برود همچنین تغییراتی در فرایند حمل و نقل و جابه‌جایی صورت گرفت تا ضمن تسریع در ارائه خدمات از آسیب‌دیدگی‌های احتمالی مرسولات جلوگیری شود.

او اظهار می‌دارد: روزانه هزاران مرسوله وارد شبکه پست استان می‌شود بنابراین به منظور سرعت بخشیدن به امور تمامی افراد شاغل در بخش‌های ادارات پست شامل همکاران بخش مبادله، تجزیه‌گران و موزعان در تمام روزهای هفته حتی در روزهای تعطیل مشغول خدمت‌رسانی شدند.

اقدامات انجام شده

موسوی با اشاره به ضرورت کاستن از تردد شهروندان برای قطع زنجیره کرونا می‌افزاید: با راه‌اندازی سامانه جدید درگاه خدمات الکترونیکی به آدرس Gnaf.post.ir شهروندان، سازمان‌ها، نهادهای دولتی و بنگاه‌های اقتصادی می‌توانند با مراجعه به این سامانه و طی چند مرحله ساده خدمات مربوط به کد پستی را بدون مراجعه حضوری دریافت کنند.

تقویت شیفت‌ها در روزهای تعطیل، استفاده از نیروی بخش خصوصی برای جایگزینی همکاران مبتلا به کرونا و حمل امانات، افزایش فضای انبار مبادلات در راستای تسهیل در فرایندهای پستی، استفاده از حمل و نقل ریلی و استفاده حداکثری از ظرفیت کارکنان از اقدام‌هایی است که به گفته مدیر کل پست خراسان رضوی در راستای ارائه خدمات مطلوب‌تر انجام شده است. او در پایان از تصمیماتی برای افزایش رضایتمندی شهروندان از خدمات پستی خبر می‌دهد که در آینده نزدیک به اقدام‌های ذکر شده اضافه خواهد شد و به زودی وارد فاز اجرایی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.