رئیس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی در مورد فرآیند آموزش دانش آموزان چندمعلولیتی در مشهد توضیحاتی داد.

فرآیند آموزش دانش‌آموزان چندمعلولیتی خراسان رضوی چگونه است؟

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قاسمی پور اظهار داشت: حدود ۶ درصد دانش آموزان آموزش و پرورش استثنائی، دانش آموزان بانیازهای ویژه ذهنی هستند که در مدارس خاص از سن دو سالگی پذیرش می‌شوند.

رییس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی بیان کرد: این گروه از دانش‌آموزان در دوره متوسطه حرفه‌ای، در رشته‌های فنی و حرفه ای و کار و دانش همچون صنایع چوب،  مدیریت در خانه، خیاطی، گلیم بافی و ... آموزش می‌بینند.

قاسمی پور عنوان کرد: بیشترین تعداد مدارس خاص ویژه دانش آموزان آسیب دیده بینایی در شهرستان‌های مشهد، نیشابور و سبزوار متمرکز است و در سایر شهرستان‌ها هم کلاس‌های خاص ویژه این دانش‌آموزان دایر است.

وی تصریح کرد: دانش‌آموزان آسیب دیده شنوایی از لحاظ جمعیتی دومین گروه از دانش آموزان آموزش و پرورش استثنائی را تشکیل می‌دهند که از شش ماهگی پذیرش  و خدمات توانبخشی به آنها ارائه می‌شود.

رییس آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی اظهار داشت: در سیستم avt، آموزش مبتنی بر والدین نوآموز آسیب دیده شنوایی است، نوآموزان در این سیستم با حضور مادر و در کنار تیم‌توانبخشی، تحت خدمات توانبخشی قرار می‌گیرند.  گروه چهارم دانش آموزان با نیازهای ویژه جسمی حرکتی هستند که مدارس خاص ابتدایی و متوسطه این گروه از دانش آموزان در مشهد فعالیت دارند.

قاسمی فر عنوان کرد: دو مدرسه در مشهد به دانش آموزان چند معلولیتی اختصاص یافته است، این گروه از دانش آموزان فعالیت‌های آموزشی خود را در شهرستان های استان در کلاس های مخصوص خود دنبال می‌کنند. نرم کلاس‌های درسی در آموزش و پرورش استثنائی ١١ دانش آموز است، در گروه دانش آموزان اتیسم، جسمی حرکتی و چندمعلولیتی بین ٣ تا ۵ نفر، در گروه آسیب دیده بینایی و شنوایی تا ٩ نفر و درگروه بانیازهای ویژه ذهنی حداکثر تعداد دانش آموزان در کلاس درس ١١ نفر است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش استثنائی خراسان رضوی با داشتن ١١ مرکز اتیسم در سطح کشور پیشتاز است اظهار داشت: ٨� مرکز دولتی و غیردولتی برای دانش اموزان‌ بامشکلات ویژه یادگیری در سطح استان در حال ارائه خدمات به این گروه از دانش آموزان می باشند.  علاوه بر هفت گروه دانش آموزان بانیازهای ویژه ٩ هزار دانش آموز تلفیقی فراگیردر سطح استان داریم که در مدارس عادی تحصیل می کنند و تحت پوشش خدمات آموزش و پرورش استثنایی هستند.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.