دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی "محله‌محوری" را رویکرد جدید این حوزه در استان اعلام و بیان کرد: اجرای "طرح جامع مبارزه با مواد مخدر با محوریت محلات" امسال در همین راستا آغاز شده است.

رویکرد جدید مبارزه با مواد مخدر در خراسان رضوی محله‌محوری است

به گزارش قدس آنلاین، محمدحسین صالحی روز سه‌شنبه در نشست کارگروه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر شهرستان گناباد در جنوب خراسان رضوی افزود: مرحله نخست اجرای این طرح در هر یک از محلات مناطق سیزده‌گانه کلانشهر مشهد به صورت آزمایشی آغاز شده تا به تدریج به دیگر مناطق شهری و روستایی خراسان رضوی نیز گسترش یابد. 

وی ادامه داد: "طرح جامع مبارزه با مواد مخدر با محوریت محلات" ابتدا در یک روستای هر بخش و یک محله هر منطقه شهری در سطح شهرستانها اجرا می‌شود. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: "کانون یاریگران زندگی" نیز در همین راستا با مشارکت ائمه جماعات مساجد، کلانتریها، پایگاههای مقاومت بسیج، هیاتهای مذهبی، شورای اجتماعی و افراد معتمد و شاخص با همکاری ادارات و ارگانهای متولی در چهار محور "مقابله، درمان، صیانت و پیشگیری از اعتیاد" برنامه‌ریزی و اقدام می‌کند. 

وی در ادامه خلاء و ضعف قانون را از معضلات مهم در پیشگیری و مقابله با مواد مخدر ذکر و بیان کرد: پیشتر در "قانون مقابله با مواد مخدر" عنوان شده بود که با دستگیری قاچاقچیان کل اموالشان مصادره می شود که بازدارندگی بیشتری به دنبال داشت ولی در قانون فعلی بیان شده که دستگاهها و بخشهای کاشف مواد مخدر باید مطئمن شوند که چه اموالی از راه قاچاق کسب شده است.

صالحی افزود: این تغییر در قانون راههای گریز قاچاقچیان را افزایش داده زیرا  ممکن است اموال را به نام دیگر افراد ثبت نمایند. باید راههای کسب منفعت اقتصادی از قاچاقچیان مواد مخدر سلب شود.

وی به افزایش گرایش بانوان به سمت اعتیاد و کشفیات مواد مخدر صنعتی در خراسان رضوی نیز اشاره و بیان کرد: ۵۳ درصد کشفیات مواد مخدر در این استان بطور متوسط شامل تریاک، ۱۱ درصد گیاه افیونی ماری‌جوانا و هشت درصد آن شیشه و سایر مواد مخدر صنعتی است. همچنین مصرف ماده مخدر خطرناک شیشه ظرف سالهای اخیر از یک به هشت درصد رسیده و افزایش و کشفیات این ماده مخدر صنعتی امسال ۳۰ درصد رشد از پارسال بیشتر شده است. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در ادامه، برخورد با توزیع‌کنندگان یا ساقیان و خرده‌فروشان مواد مخدر را مهمترین مطالبه مردم از مسوولان اعلام و بیان کرد: بخاطر وجود خلاء قانونی، در دستگاه قضایی برخورد قاطع با این دسته از افراد صورت نمی‌گیرد. 

وی ادامه داد: باید پیشگیری از اعتیاد به عنوان یک اصل مهم مورد توجه همه دست‌اندرکاران، متولیان قانونی، دستگاههای اجرایی و ارگانهای ذیربط قرار گرفته، در این مسیر از ظرفیت مشارکتهای مردمی و شهروندان نیکوکار بیش از پیش بهره گرفت و همچنین با برنامه‌ریزی اصولی از نظر روانی و اجتماعی تمایل به مصرف این مواد را در جامعه و افراد کاهش داد.

صالحی همچنین به وضعیت ناشی از شیوع ویروس همه‌گیر کرونا که تعطیلی دانشگاهها، مراکز آموزش عالی، مدارس و مراکز تفریحی فرهنگی را در پی داشته اشاره و بیان کرد: به همین خاطر قشر دانش‌آموز و دانشجو این روزها بیشتر در منزل حضور دارند که می‌تواند بسترساز ایجاد افسردگی در افراد باشد.

وی "افسردگی" را یکی از مهمترین عوامل گرایش به اعتیاد مواد مخدر توصیف و بیان کرد: مسوولان فرهنگی و اجتماعی باید به همین خاطر آگاهی و اطلاعات والدین، دانش‌آموزان و دانشجویان را برای پیشگیری از آسیبهای چنین وضعیتی افزایش داده و به روز نمایند. 

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: پیشگیری از اعتیاد در اولویت مقابله با آسیبهای اجتماعی قرار دارد زیرا علت ۵۵ درصد طلاقها، ۷۰ درصد جرایم زندانیان و بخش اعظم موارد کودک‌آزاری به عنوان عمده‌ترین آسیبهای اجتماعی کنونی مرتبط با اعتیاد و قاچاق مواد مخدر است. 

وی افزود: با وجود اقدامات دستگاههای اجرایی و ارگانهای مسوول در زمینه پیشگیری از اعتیاد و مقابله با قاچاق مواد مخدر هنوز راههای دسترسی افراد به مواد اعتیادآور زیاد و این واقعیت تذکردهنده لزوم جدیت در مبارزه با مواد مخدر است. 

فرماندار گناباد نیز در نشست کارگروه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر این شهرستان گفت: ظرف امسال تاکنون هشت نشست این شورا برگزار شده که حاصل آن ۳۶ مصوبه بوده است.

حامد قربانی همچنین به وضعیت اجتماعی و فرهنگی این خطه با ۳۰ هزار دانش‌آموز و دانشجو، ۹ دانشگاه و مجتمع آموزش عالی اشاره و بیان کرد: کمترین میزان آسیبهای اجتماعی در گناباد وجود دارد. 

وی افزود: با این وجود بخاطر موقعیت جغرافیایی گناباد و قرار گرفتن آن در مسیر ورودی چند استان به خراسان رضوی، میزان کشفیات مواد مخدر در این شهرستان رو به افزایش است. 

فرمانده انتظامی گناباد هم در ادامه این نشست به کشف هزار و ۹۵۰ کیلوگرم مواد مخدر ظرف امسال تاکنون در این شهرستان اشاره و بیان کرد: بیشترین حجم این کشفیات شامل مواد مخدر مرفین و هرویین است.

سرهنگ قربانعلی قربانی همچنین اظهارداشت: میزان حمایت از افراد پس از ترک اعتیاد در سطح کشور و نیز شهرستان گناباد کم است بنابراین چنین افرادی دوباره و چندباره به اعتیاد روی می‌آورند که دفعات و شمار مراجعان به کمپهای ترک اعتیاد را بالا برده است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.