سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات در روند آستانه با شرکت ایران، روسیه و ترکیه، کارایی خود برای حل مسائل سوریه و تامین ثبات این کشور را اثبات کرد.

لاوروف:طرح های بزرگ روسیه و ترکیه بموقع اجرا می شود/حل مساله در ادلب است

قدس آنلاین: لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در شهر بندری سوچی روسیه در ساحل دریای سیاه، با اشاره به گفت و گوی خود با طرف ترکیه ای در مورد مسائل سوریه گفت: ما در مورد سوریه بر پایبندی به ادامه مذاکرات در روند آستانه تاکید کردیم.  

وی افزود: مذاکرات سطح عالی تاثیر و کارایی برای بهبودی وضع میدانی در سوریه را نشان داد.  

وزیر خارجه روسیه گفت: ما کمک به کمیته قانون اساسی سوریه که نشست پنجم آن در اواخر ماه ژانویه سال ۲۰۲۱میلادی (بهمن) برگزار خواهد شد را ادامه می دهیم.  

جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه از بیش از ۵ سال پیش مذاکرات در روند آستانه را آغاز کردند و در این مدت ۱۵ دور مذاکرات در این چارچوب برگزار شد که در آن نمایندگان دولت سوریه و برخی کشورهای منطقه نیز شرکت کرده اند.  

از مهم ترین دستاوردهای این مذاکرات امضای تفاهم نامه ایجاد مناطق امن در سوریه است که در دور چهارم مذاکرات آستانه به دست آمد.

در چارچوب مذاکرات در روند آستانه، روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه سه دیدار در تهران، سوچی و آنکارا با یکدیگر دیدار کردند.  

روابط روسیه و ترکیه به تحریم ها بستگی ندارد

لاوروف در ادامه سخنان خود در نشست خبری گفت: روابط روسیه و ترکیه به فشارهای تحریمی غرب بستگی ندارد و مدتها پیش از اعمال تحریم های غیرقانونی کشورهای غربی، ماهیت استراتژیک یافته است.

 وی با بیان اینکه روابط روسیه و ترکیه مستقل است، اظهار داشت: همکاری های دو کشور به اقدامات خصمانه و غیردوستانه هیچ کشوری یا خواسته هیچ کس بستگی ندارد.

وی افزود: روابط دو کشور بر منافع ملی هر یک از دو کشور و بر عزم برای همکاری سودمند متقابل ازطریق جستجوی موازنه منافع استوار شده است.   

لاوروف تصریح کرد: روسیه و ترکیه سیاست خارجی مستقل اجرا می کنند و منافع خود را با رعایت موازنه آن هماهنگ می کنند. به این وسیله مسکو و آنکارا نارضایتی کسانی در غرب را که می خواهند شیوه های رقابت غیر منصفانه و ناسالم بکار گیرند را برمی انگیزند.  

 طرح های بزرگ روسیه و ترکیه بموقع اجرا می شود

لاوروف در ادامه سخنان خود گفت که طرح های بزرگ روسیه و ترکیه همچون طرح خط لوله گاز «جریان ترک» و نیروگاه هسته ای «آک کویو» به رغم شیوع همه گیر ویروس کرونا بموقع اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با همتای ترکیه ای خود درباره طرح های مشترک روسیه و ترکیه گفت و گو کرده است، اظهار داشت: متاسفانه به دلیل شیوع همه گیر کرونا اجرای این طرح ها به تعلیق در آمده بود که بار دیگر روند اجرای آن افزایش می یابد و ما امیدواریم که این طرح ها بموقع اجرا خواهند شد.

ساخت نیروگاه هسته ای آکویو ترکیه از سه سال پیش توسط شرکت دولتی روس‌اتم روسیه آغاز شده است و این نیروگاه چهار راکتور انرژی آبی- آبی (VVER) خواهد داشت که هر کدام ۱۲۰۰ مگاوات و در مجموع ۴۸۰۰ مگاوات برق تولید خواهند کرد.     

خط انتقال گاز 'جریان ترک' ظرفیت انتقال ۳۱.۵ میلیارد مترمکعب گاز روسیه به ترکیه و اروپا را دارد و در دو مسیر جداگانه احداث شده که خط و مسیر اول آن از طریق بستر دریای سیاه گذر کرده و قرار است ۱۵.۷۵ میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به ترکیه منتقل کند.

خط دوم 'جریان ترک' نیز گاز روسیه را از طریق خاک ترکیه به کشورهای اروپایی منتقل می کند و روسیه با برخی کشورهای اروپایی برای عبور این خط لوله از آن کشورها مذاکره می کند.

بررسی مقدمات دیدار سران روسیه و ترکیه

لاوروف گفت که در مذاکرات با مولود چاووش اوغلو همتای ترکیه ای خود مقدمات دیدار سران روسیه و ترکیه و برگزاری اجلاس شورای همکاری دو کشور در سطح عالی را بررسی کرده است.

وی خاطرنشان کرد که تاریخ برگزاری آن اجلاس در آینده در مذاکرات جداگانه ای مشخص خواهد شد.

وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد: به عقیده ما نشست امروز گروه مشترک برنامه ریزی راهبردی روسیه و ترکیه فرصت داد تا مسائلی را که در آینده نزدیک برای برگزاری هرچه بهتر اجلاس شورای همکاری دو کشور در سطح عالی باید حل کرد، بررسی شود.

 عزم برای توسعه همکاریهای فنی-نظامی 

لاوروف گفت که روسیه و ترکیه مصمم به ادامه همکاری ها در حوزه فنی-نظامی به رغم فشارهای از طرف واشنگتن هستند.  

وی افزود: ما بر عزم متقابل برای گسترش همکاری های فنی -نظامی تاکید کردیم. ما عزم و قاطعیت شرکای ترکیه ای برای ادامه همکاری فنی-نظامی با روسیه را ارج می نهیم و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به این نکته اشاره کرده است.  

 مسائل در منطقه ادلب حل می شود

لاوروف با اشاره به اینکه با همتای ترک خود درباره مسائل سوریه گفت و گو کرده است، اظهار کرد: مسائل در منطقه امن ادلب حل می شوند اما روسیه و ترکیه می خواهند حل این مسائل با سرعت بیشتری انجام گیرد.

وی تصریح کرد: روسیه و ترکیه به حل و فصل سیاسی مسائل سوریه توجه خاصی دارند و ما به فعالیت کمیته قانون اساسی سوریه از جمله باتوجه به نشست پنجم کمیسیون تدوین قانون اساسی سوریه که برگزاری آن برای اواخر ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ برنامه ریزی شده است، کمک خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.