گلستان- سال ۸۵ بود که باهدف توسعه اقتصادی گلستان، اشتغال‌زایی در مناطق محروم و تقویت زیرساخت‌های ارتباطی ایران با کشورهای حاشیه خزر، توسعه صادرات غیرنفتی و ترانزیت کالا از روسیه، چین و قزاقستان، ساخت بندر چندمنظوره خواجه نفس در زمینی به وسعت ۱۷۶ هکتار با دریافت مجوز دوساله از سازمان بنادر و دریانوردی آغاز شد.

 بندر«خواجه نفس» از نفس افتاد؛ از فرصت سازی تا فرصت سوزی

قدس آنلاین-گروه استان ها: بسیاری از مسئولان بر این باور بودند که بندرتجاری خواجه نفس با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی  می‌تواند تبدیل به بندری برای واردات چوب و خوراک طیور شود.

قرار بود رویای تجارت دریایی با کشورهای حاشیه خزر از طریق بندر تجاری خواجه نفس به واقعیت تبدیل شود اما این اتفاق رخ نداد تا انتظار مردم این استان ۱۵ ساله شود.

مجوزی که برای خواجه نفس صادر شد، به‌عنوان بندر تجاری خصوصی بود، یعنی بخش خصوصی می‌بایست تمامی هزینه‌های ساخت بندر را که در جهان به‌عنوان یکی از گران‌ترین صنایع به شمار می‌رود.

زمان انتخاب سرمایه‌گذار که فرارسید، عده‌ای ذوق‌زده شدند و بدون در نظر گرفتن بسیاری از مسائل ازجمله تجربه کار در حوزه ساخت بندر و توان مجموعه برای تأمین منابع مالی و اعتباری پروژه، خواجه نفس را به فرد یا افرادی واگذار کردند که حالا پس از ۱۵ سال نه بندری ساخته‌شده و نه سوت کشتی‌ای به صدا درآمده است و جالب اینجاست که عمر این مجوز هم در همین آذرماهی که گذشت پایان یافت.

قرار بود خواجه نفس پس از سه دهه از افول اقتصاد و تجارت دریایی گلستان و از رونق افتادن بنادر گز و ترکمن با تبدیل‌شدن به «هاب چوب» تجارت دریایی گلستان را احیاء کند اما حالا با اماواگرهای موجود ادامه ساخت این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

احداث این بندر خصوصی که افزون بر ۱۵ سال این استان را بلاتکلیف گذاشته حال صدای استاندار را هم درآورده است و به نظر می رسد که عطای ساخت آن را به لقایش بخشیده است زیرا هادی حق‌شناس می‌گوید: عملیات احداثی در این پروژه به‌هیچ‌وجه متناسب با انتظار نبوده است و حتی بااینکه امیدوار بودیم با فشارهایی که وارد کردیم بخش خصوصی کار را در خواجه نفس به‌جایی برساند اما این اتفاق نیفتاد.

البته استاندارگفته است که ما معطل نماندیم و یک جلسه به همراه مجمع نمایندگان و هیئت‌رئیسه مجلس با مدیران سازمان بندرها و دریانوردی داشتیم و قرار شد تا این سازمان نقطه بهتری را برای ایجاد بندر تعیین کند.

فرصت سازی تا فرصت سوزی

درحالی‌که  استاندار گلستان از جایگزینی برای جانمایی بندری جدید خبر می‌دهد اما مدیرعامل بندر خواجه نفس امیدوار است که این بندر را تا پایان سال دیگر به بهره‌بردار ببرساند و این در حالی است که بنا بر آمار اداره کل دریانوردی این پروژه فقط ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

مازندرانی در این رابطه ضمن گلایه از مانع‌تراشی‌ها و سخنان نامید کننده اظهار می‌کند: از سال گذشته با تمدید مجوزها، بندر خواجه نفس را به‌عنوان بندر چوب در شمال کشور معرفی کردند اما حالا که ما اعلام آمادگی کردیم در حوضچه آرامش، دو پست اسکله فقط برای واردات سلولزی منظور می‌کنیم و ۱۰ هکتار را برای دپو، گندزدایی و انبار مسقف و ... تخصیص می‌دهیم؛ صحبت از ساخت بندر جدید در گلستان به میان آمده است.

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذار بخشی از تکالیف دولت را در ساخت بندر به عهده گرفته است و امید داریم اگر مانع‌تراشی نکنند بتوانیم اجرای بندر خصوصی خواجه نفس را تا پایان خردادماه ۱۴۰۱ به اتمام برسانیم و کشتی در این بندر پهلو بگیرد.

وی با یادآوری اینکه استاندار چند ماه پیش از مهلت چهارماهه برای تعیین تکلیف ساخت بندر جدید در گلستان خبر داده بود، گفت: این موضوع در شرایطی اتفاق افتاده که طی سه سال گذشته بارها در خبرها و محافل مختلف اعلام‌شده بود بندر خواجه نفس «هاب چوب» و اینچه برون «بندر خشک» می‌شود و صحبت از بندر سومی نبود.

مازندرانی افزود: تاکنون بدون دریافت یک ریال تسهیلات ۴۲ میلیارد تومان در این بندر هزینه کرده‌ایم اما حمایت نکردن‌ها و مانع‌تراشی‌ها ما را بی‌انگیزه کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.