محمود واعظی بر لزوم بررسی دو لایحه باقی‌مانده مرتبط با FATF در مجمع به‌دور از فشارهای سیاسی و اجتماعی شد.

مجمع باید به‌دور از فشارهای سیاسی و اجتماعی لوایح FATF را بررسی کند/اصلاح بودجه با انشاخوانی انجام نمی‌شود

قد انلاین: رئیس دفتر روحانی با تاکید بر اینکه عویت در FATF یک موضوع است و بررسی و تصویب دولایحه از چهارکگانه دولت بحث و موضوعی دیگر و نباید با هم یکی شمرده شوند، گفت: دو لایحه از این مجموعه در مجمع تصویب شده و هیچ مشکلی ندارد اما دو لایحه دیگر هنوز در حال بررسی است و ما معتقدیم لایحه‌ای که خودمان تنظیم کرده‌ایم نباید تا این حد سیاسی بشود.

وی که در حاشیه جلسه هیئت دولت با خبرنگاران گفتگو می‌کرد، اظهار داشت: نباید مسائل سیاسی را وارد مسائل اقتصادی کنیم. چهار لایحه دولت درباره پولشویی و شفافیت است که در کشور دنبالش هستیم و نباید سیاسی اش کنیم، کما اینکه دولایحه دیگر که تصویب شد مشکلی نداشت. پس باید اجازه دهیم اعضای محترم مجمع بدون سیاسی شدن و فشار اجتماعی در یک محیط آرام کار خود را انجام دهند.

غنی سازی ۲۰ درصد حتما انجام می‌شود

واعظی درباره زمان اجرای مصوبه اخیر مجلس و آغاز غنی سازی ۲۰ درصد با توجه به تدوین و ابلاغ آیین نامه اجرایی این قانون هم از روند ویژه و سریع به جریان انداختن این قانون در دولت خبر داد و گفت: پس از تصویب این قانون و تایید آن،  

بلافاصله رئیس جمهور دستور دادند کمیته‌ای از معاونت حقوقی، وزارت خارجه، سازمان برنامه و بودجه و سازمان انرژی اتمی تشکیل شود. جدای از روالی که معمولا برای آیین نامه ای که برای قوانین می نویسیم و در کمیته های مختلف دولت طول می کشد، این کمیته  تشکیل شد. سه شنبه صبح شروع کردند و چهارشنبه هفته گذشته در دولت بحث شده و ابتدای این هفته هم ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه مجری و مخاطب این قانون سازمان انرژی اتمی است، اظهار داشت:  همه بندهای این قانون را از جمله بند شروع غنی سازی ۲۰ درصد را این سازمان طبق دستورالعمل اجرا خواهد کرد اما  ابتدا مقدماتش باید فراهم شود. بر اساس ظرافت‌ها و حساسیت هایی که دارد خود دکتر صالحی جزئیات را اعلام می کند.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: مقدماتش که آماده شود در طول یک سال باید ۱۲۰  کیلو غنی سازی تعین شده انجام شود مطمئن هستیم این امر صورت می گیرد.

وی در موردبه انتقادهایی که از سوی مجلس که به لایحه بودجه ۱۴۰۰ وارد می‌شود هم با اشاره به اینکه لایحه دولت بر مبنای فشارها و شرایط تحریمی و کارشناسانه تنظیم شده و سازمان برنامه و بودجه ۱۰ ماه روی ان کار کرده، گفت: این هشتمین بودجه دولت است که شش ماه از آن را هم خودش باید اجرا کند. اما از هر طرح و پیشنهادی چه از بیرون مجلس و چه از داخل مجلس که بتواند کمک کند، استقابل می کنیم؛ چراکه فکر نمی کنیم همه ایده های خوب فقط در دولت است.

واعظی با اشاره به اینکه تا کنون بیشتر ایده‌ها و پیشنهادهایی که از مجلس شنیده‌ایم  آرمان ها و ایده‌های خوب بوده‌اند، اظهار داشت: ماهم می‌خواهیم آن اتفاق‌ها بیافتد اما اجرای این ایده ها با سوال و سخنرانی و انشاء خواندن نمی‌شود و باید ایده های مشخص کارشناسی مطرح شود.

وی تاکید کرد: سیاسیت و برنامه های دولت همان طور که آقای رئیس جمهور گفته است همکاری و تعامل با مجلس است؛ البته تا جایی پیش می رویم که شاکله بودجه به هم نخورد، اما گر شاکله بودجه به هم بخورد ما قبول نداریم. نه فقط ما که شورا نگهبان هم قبول ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.