سخنگوی شورای نگهبان گفت: اقدامات برای پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی ادامه دارد و بخش‌های مختلف قوه قضاییه، وزارت خارجه و مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری اقدامات در این‌باره را دنبال می‌کنند.

تنظیم دادخواست تعقیب قضایی «ترامپ» برای ترور سردار سلیمانی

قدس آنلاین: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان عصر امروز در نشست خبری اولین رویداد شبیه‌سازی دادگاه (موت کورت) و همایش بین المللی بررسی ابعاد حقوقی-سیاسی ترور سردار شهید سلیمانی که به همت دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت برگزار شد، طی سخنانی ضمن تسلیت به مناسبت ایام فاطمیه و سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، اظهار داشت: اقدامات برای پیگیری حقوقی ترور شهید سلیمانی ادامه دارد و آیت‌الله رییسی و همکارانشان در بخش‌های مختلف قوه قضاییه، همچنین آقای ظریف و همکارانش در وزارت خارجه و همچنین مرکز حقوقی ریاست‌جمهوری اقدامات حقوقی در این‌باره را دنبال و پیگیری می‌کنند.

اهم اظهارات او به نقل از تسنیم از این قرار است: 

*همه دنیا شهید سلیمانی را به عنوان انسان صلح‌دوست و کسی که برای تامین امنیت و تامین صلح و کمک به مردم در ایران و منطقه ایثارگرانه حرکت کرد و جان خود را در این راه فدا کرد، می‌شناسند. اهمیت اقداماتی که شهید سلیمانی انجام داد شاید هنوز زود باشد که شناخته شود. او به عنوان انسان دلسوز همه مردم برای او فرقی نداشت که به کمک مردم سیل‌زده بشتابد یا مردمی که در منطقه گرفتار گروه‌های تروریستی هستند و در تمام عمر مبارک خود از تلاش برای تامین صلح و امنیت مردم کوتاهی نکرد.

*شهادت این مرد بزرگ به همراه یارانش به عنوان یک جنایتی بود که سران آمریکا مرتکب شدند و ایشان را ترور کردند؛ جنایتی که جامعه بین‌الملل از این جهت آن را محکوم کردند و هیچکس و هیچ انسان سلیم النفسی نتوانست این جنایت را تایید کند.

* در بعد بین المللی اسنادی متعدد داریم این حمایت را محکوم کرده و هم رویه عرف بین المللی است که خلاف حقوق بین الملل بودن این را تایید میکند. ترور شهید سلیمانی موردی است که در هیچ کجای دنیا اتفاق نیفتاده که مقام عالیرتبه یک کشور به در حال سفر به کشور میزبان است، توسط مقامات رژیم دیگری ترور شود و پرونده خاصی است که نیازمند بررسی‌های دقیق حقوقی است و اگر چه اصل حمایت را همه محکومیت کردن از جهت حقوقی هم باید پیگیری‌های مقتضی  تعقیب عاملان این جنایت صورت بگیرد. در این بخش اشاره شد که مطالبات زیاد مردمی و مسئولین در ایران و منطقه که باید عاملاتم و مباشران این جنایت مورد تعقیب قضایی قرار بگیرند. در این دبیرخانه اقداماتی که انجام میشود در راستای پاسخ به این مطالبه است.

*جنایت مقامات آمریکا به عنوان تروریسم دولتی هم شناخته می‌شود که هم قابلیت پیگیری در محاکم داخلی دارد و این بخش آغاز شده و پیگیری می‌شود و در بعد حقوقی ماه‌های پایانی را سپری می‌کنیم و امیدواریم در چند ماه آینده نتایج خوبی داشته باشیم. محاکم داخلی آن به موجب قانون ۱۳۹۰ که صلاحیت لازم برای به محاکم داخلی اعطا می‌کند مجاز به ورود به این موارد هستند و قبلاً هم این موارد را داشتیم و پرونده‌هایی علیه آمریکا انجام گرفته و احکام هم صادر شده است. هم‌چنین شش قانون دیگر هم داریم که اجازه می‌دهند دادگاه داخلی ایران نسبت به جنایتکاران اقدامات لازمه را انجام دهند.

* تعقیب کیفری هم در دست بررسی هست و عزیزان در دادسرای تهران بررسی می‌کنند و این کار معمولا زمان‌بر است و نیازمند فراهم شدن مقدماتی است.

* محاکم عراق نیز در این مسأله می‌توانند مسأله را پیگری کنند که با ترور شهید سلیمانی نقض حاکمیت عراق صورت گرفت، این اقدام در خاک عراق رخ داد و یک مقام عالیرتبه ایرانی به دعوت مقاماتی به عراق دعوت شده بود. در عراق نیز مقامات قضایی مشغول بررسی‌هایی هستند که تا زمانی که نتایجی بدست نیاوریم از بیان آن خودداری میکنیم اما همکاری های خوبی صورت گرفته و قوه قضاییه‌ی ما اقدامات خوبی را با همکاری مقامات قضایی عراق انجام می‌دهد. این جنایت از بُعد بین المللی هم محکوم است و آنهایی‌که بویی از انسانیت برده‌اند آن را محکوم کردند. ترور سردار سلیمانی نقض کنوانسیون ژنو و قطعنامه‌های مبارزه با تروریسم که مصوب سازمان ملل است که از همه دولت‌ها تقاضای مبارزه با تروریسم کرده بود. همه اقداماتی که سردار سلیمانی در مبارزه تروریست‌ها انجام داد در قالب این قطعنامه‌ها می‌گنجد و این جنایت، نقض منشور ملل متحد و کنوانسیون ۱۹۶۹ و نقض اصل توسل به زور نیز هست.

*دبیرخانه بین‌المللی صلح و مقاومت به همین دلیل تشکیل شده تا این مراحل حقوقی طی شود. همه این اقدامات محکومیت این جنایتی است که توسط سران تروریست رژیم آمریکا رخ داد و امیدواریم بتوانیم در مراجع داخلی و بین‌المللی به نتایج خوبی دست یابیم و نتیجه آن را به مردم عزیز اعلام نماییم.

*{در پاسخ به سوالی که مبنی بر اینکه امکان تعقیب بین المللی ترامپ بعد از پایان ریاست‌جمهوری‌اش وجود دارد؟ گفت  در حوزه بین المللی اقتضائاتی وجود دارد و بحث مصونیت مقامات دولت‌ها مطرح است و کارشناسان این موارد امکان عدم مصونیت را هم مطرح کرده و در حال بررسی هستند. درباره دادخواست حقوقی نیز اقداماتی انجام گرفته و تا زمانی که آماده شود، امیدواریم در ماه‌های آینده تقدیم دادگاه در داخل کشور کنیم.

* زمانی که این جنایت رخ داد، غالب کشورها آن را محکوم کردند و پیگیری در مراجع بین المللی اقتضائات خود را دارد و کنوانسیون ۱۹۷۳ این اجازه را می‌دهد چون ایران و عراق و آمریکا در آن عضو هستند و می‌توان در آن طرح شود و در حال پیگیری هستیم. گزارشگر مربوط به اقدامات تروریستی در شورای حقوق بشر چند ماه قبل نیز این اقدام را خلاف حقوق بین الملل دانست و اسناد آن نیز موجود است.

* {در پاسخ به این سوال گفته شده بود آمران و عاملان شهادت شهید سلیمانی از ۴۵ به ۴۸ نفر افزایش یافته‌اند} افرادی از قبیل ترامپ و پمپئو که اعلام نظر کردند و نقش اصلی را داشتند و آنهایی‌که در حوزه عملیاتی پایین بودند، افراد زیادی که برخی کشورها در فراهم کردن این اقدام تروریستی دخالت دادند، شناسایی شده و با قوه قضائیه ایران تقاضای ارسال اطلاعات این افراد را مقامات عراق کرده بودند که ظاهراً رخ داده است.

منبع: خبر آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.