با دستور رئیس جمهوری کشورمان بهره برداری بیش از ‌۱.۳ هزار میلیارد تومان طرح در حوزه آب و برق آذربایجان غربی آغاز شد.

سدکانی سیب پیرانشهر به بهره برداری رسید

قدس آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور آبفا صبح پنجشنبه در آئین بهره بردای از این طرح‌ها گفت: سد کانی سیب سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب آب را تنظیم می‌کند و ۶۰۰ میلیون از این آب برای احیای دریاچه ارومیه از طریق کانال ۱۱ کیلومتری به این پهنه آبی منتقل می‌شود.

قاسم تقی زاده خامسی با بیان اینکه برای احداث این سد ۵ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است، ادامه داد: سد کانی‌سیب با ۲۲۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن در طول ۸ سال گذشته احداث شده و در راستای انتقال آب این سد به دریاچه ارومیه، تونل ۳۶ کیلومتری نیز احداث شده و در مراحل پایانی قرار دارد.

وی ادامه داد: احداث و راه‌اندازی شبکه اصلی آبیاری و زهکشی ارس غربی کرم آباد پلدشت نیز دیگر طرحی است که امروز همزمان با سد کانی سیب به بهره برداری می‌رسد.

تقی زاده گفت: وسعت اجرای این طرح، هشت هزار و ۴۰۰ هکتار بوده که برای اجرای آن، پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که علاوه بر بخش کشاورزی، سهم بخش صنعت نیز تأمین خواهد شد.

معاون وزیر نیرو در امور آبفا اضافه کرد: کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در مناطق مرزی، اشتغال‌زایی بومیان و رونق اقتصادی از دیگر اهداف احداث سد کانی سیب به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه این شبکه انتقال آب موردنیاز ۱۹ هزار و ۲۵۰ هکتار از اراضی منطقه را تأمین خواهد کرد، اظهار کرد: کاهش مهاجرت و ثبات جمعیت در مناطق مرزی، اشتغال زایی بومیان و رونق اقتصادی منطقه بویژه در منطقه آزاد ماکو، ارتقای راندمان آبیاری و افزایش تولید از اهداف این پروژه اسن.

در مراسم امروز چندین پروژه‌های برقی هم در استان آذربایجان‌غربی به بهره برداری رسید.

امروز به ۸ روستای قزقاپان ترک، قزلچه علیا، کیدان، قوری ناو، آق تپراق، آرتاکندی، کانی اسپان، نوروزلو برق رسانی می‌شود این پروژه ۹۵ خانوار را تحت پوشش قرار می‌دهد.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.