معاون پیشین اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در تبیین ویژگی‌های اخلاقی شهید حاج قاسم سلیمانی، تواضع و فروتنی او را از خصوصیات بارز شهید دانست.

تواضع و فروتنی حاج قاسم او را سردار دل‌ها کرد

بزرگ‌ترین خصیصه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی مردمی بودن و فروتنی ایشان بود.
حاج قاسم بدون ادعا و در کمال تواضع، هرجا مشکلی بود برای حل آن نهایت تلاش خود را می‌کرد که نمونه‌های بسیاری از آن به یاد داریم.
روحیه شهادت‌طلبی، تفکر جهادی و حضور بی‌ادعای سردار در همه میادین او را محبوب دل‌ها و از سایر مسئولان متمایز کرده بود.
مکتب حاج قاسم سلیمانی برگرفته از مکتب اهل بیت(ع) بود که وی را محبوب قلوب کرد و این در مراسم تشییع میلیونی‌اش متجلی شد.
سید خلیل منبتی اظهار کرد: سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی در فروتنی و تواضع بسیار زبانزد بود به طوری که در هر مراسمی شرکت می‌کرد، همگان از حضور ایشان و عشقی که به سردار داشتند به شعف می‌آمدند.
وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی علاوه بر دریافت حکم خادمی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، رفت‌وآمدهای بسیاری به داخل حرم مطهر برای زیارت داشت که گاهی نه‌تنها زوار بلکه بنده هم که در آن زمان مسئولیت معاونت اماکن متبرکه امور زائران آستان قدس را بر عهده داشتم، متوجه حضور ایشان نمی‌شدم.
مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر و خدمات زائران با اشاره به شاخص بودن و عظمت شخصیت سردار شهید سلیمانی از منظر کل جهان و چه دوست چه دشمن، بیان کرد: حضور بدون تشریفات حاج قاسم برآمده از خضوع و فروتنی ایشان بود.
وی ادامه داد: با اینکه مسئولان برای خود یک گروه محافظتی دارند و با همین گروه خود وارد حرم مطهر می‌شوند و بعضا به دلیل جلب توجه زائران، مشکلاتی هم به وجود می‌آورند، تیم محافظتی سردار سلیمانی به خواسته ایشان، با فاصله بسیار دورتر حرکت می‌کردند تا حضورشان سبب توجه دیگر زائران و ایجاد مزاحمت نشود.
منبتی در بخش دیگر سخنان خود به مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضرت رضا(ع) که سردار سلیمانی نیز به دستور آیت‌الله رئیسی، تولیت وقت آستان قدس رضوی، در آن مراسم حضور داشت اشاره کرد و گفت: در طول مدت خادمی خود در حرم و نیز زمانی که مسئولیت معاونت اماکن متبرکه آستان قدس را برعهده داشتم، در چنین مراسمی فردی غیرروحانی حضور نداشت اما در آن سال، شهید سلیمانی با لباس عادی‌ای که بر تن داشت وارد ضریح شد. قطعا کسی که چنین خصوصیت اخلاقی‌ای دارد از سوی آقا علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) پذیرفته شده است.
وی ادامه داد: در مراسم غبارروبی ضریح مطهر، هر کسی در جایگاه مخصوصی قرار دارد اما سردار سلیمانی خیلی بی‌آلایش در مکانی ایستادند که افراد عامه حضور داشتند و برای خود جایی را مشخص نکردند. تولیت آستان قدس به بنده گفتند که به سردار بگویم در کنار ایشان بایستد اما سردار در پشت سر تولیت و در کنار شیشه‌ای که جداکننده بانوان و آقایان بود ایستاد.
مشاور تولیت آستان قدس رضوی در امور حرم مطهر افزود: سردار سلیمانی همچون افراد عادی در مراسم و آیین‌های حرم مطهر حضور می‌یافت و شأن و جایگاه ویژه‌ای برای خود قائل نبود.
وی در پایان گفت: تواضع و فروتنی حاج قاسم بارزترین خصوصیت اخلاقی ایشان بود به طوری که رفتار این شهید عزیز به جایگاه اجتماعی افراد ربطی نداشت. همان رفتاری که با مردم عادی داشت با مسئولان نیز همان‌گونه رفتار می‌کرد. همین امر سبب شد ایشان به چنین درجه‌ای نایل و محبوب قلب‌ها شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.