هر ساله فناوری‌های بسیاری در گوشی‌های هوشمند ظهور می‎‌کند و سال ۲۰۲۰ هم شاهد ظهور فناوری‌های جدید در این زمینه بودیم.

۸ نوآوری برتر فناوری گوشی هوشمند در سال ۲۰۲۰ +عکس

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، سال ۲۰۲۰  پایان یافت البته سال بسیار سختی برای همه بود و ویروس همه گیر covid۱۹ ، با چالش ها و محدودیت هایی که به وجود آورد باعث این شد تا همه در رویکرد زندگی عادی خود تجدید نظر کنند، تولیدکنندگان مجبور به ایجاد تغییرات مختلف در مدل های تجاری خود شده اند. علاوه بر این ، بسیاری از آنها نمی‌توانند قدرت واقعی تولید شده خود را به نمایش بگذارند. اما مواردی وجود داشته است که می توانند بیشتر از این وضعیت فشار بیاورند. در نتیجه ، در پایان سال ، شاهد چند گوشی هوشمند بودیم که دارای ویژگی‌های جالبی بودند. بنابراین در این گزارش ، ما تصمیم گرفتیم جالب ترین ویژگی‌های موجود در تلفن‌های هوشمند را در سال ۲۰۲۰ جمع آوری کنیم. با ۸ نوآوری برتر فناوری در سال ۲۰۲۰ در زمینه گوشی های هوشمند آشنا شوید:

تراشه‌های ARM

به لطف تقاضای مداوم زیاد تراشه‌های موبایل در بازار جهانی ، تراشه‌های معماری ARM انحصارشان در حال کمتر شدن است و شکاف فناوری بین تراشه‌های ARM و تراشه های X۸۶ به تدریج کم می شود. در سال های اخیر ، پیشرفت فناوری و تجربه گوشی‌های هوشمند نیز به توسعه تراشه‌های ARM متکی بوده است، پیشرفت فناوری تراشه ARM عمدتا در پیشرفت توسعه فناوری فرآیند تراشه های ARM در بازار نوت بوک‌ها منعکس می‌شود.

بزرگترین اهمیت تراشه معماری ARM ساخته شده توسط فرایند تراشه ۵ نانومتری است که به جهانیان نشان دهد که هنوز فضای پیشرفت در فناوری با عملکرد قوی تر و غنی تر وجود دارد. در عین حال ، فناوری فرآیند ۷ نانومتری ارزان شده است بنابراین بسیاری از تولیدکنندگان و کاربرانی که توانایی خرید تراشه‌های ۵ نانومتری را ندارند ، به راحتی می‌توانند از تراشه‌های ۷ نانومتری استفاده کنند.

همچنین باید خاطرنشان کنیم که تغییر تکنولوژی ۷ نانومتر به ۵ نانومتری تنها دو سال طول کشید. در این دو سال ، نیروی انسانی ، منابع مادی و مالی زیادی برای پیشرفت این فناوری به طور فزاینده‌ای سرمایه گذاری شد.

Apple M۱

اپل اولین شرکتی نیست که می‌خواهد گوشی‌های هوشمند ، تبلت‌ها ، رایانه‌های شخصی و سایر دستگاه ها را با هم متحد کند. اما اپل به طور قطع اولین سازنده‌ای است که به یکپارچه سازی ارگانیک چنین دستگاه‌هایی دست یافته است، به همین دلیل تراشه M۱ اپل موجی عظیم ایجاد کرده است. تراشه Apple M۱ نوعی تست اولیه است و در آینده ، M۲ و M۳ سازگاری های نرم افزاری و سخت افزاری و تغییرات بیشتری را در بازخورد تراشه Apple M۱ ایجاد خواهند کرد.

شارژ سریعتر با سیم / بی سیم

توسعه فناوری باتری لیتیوم راکد مانده است، کاربرد و قیمت "گرافن" ، که به عنوان نجات دهنده فناوری باتری شناخته می شود ، خیلی ایده آل نیستند. بنابراین تولیدکنندگان مجبور شده اند ویژگی جایگزین این فناوری‌ها کنند و در حال حاضر ، شارژ سریع سیمی تا ۱۲۰ وات و شارژ سریع بی سیم تا ۵۰ واتی موجود است.

شارژ سریع فلش ۱۲۰ وات

در سال ۲۰۱۹ ، OPPO Reno Ace با کارایی بالا شارژ سریع ۶۵ وات در ۳۰ دقیقه ، شهرت جهانی را به دست آورد. از آن زمان ، جنگ قدرت شارژ سیمی به طور رسمی آغاز شد و در سال ۲۰۲۰ ، VIVO و Xiaomi فناوری شارژ سیمی ۱۲۰ وات را کشف کردند، این ویژگی خیلی کاربردی می‌تواند باتری ۴۰۰۰ میلی آمپری را در مدت زمان ۲۰ دقیقه کاملاً شارژ کند.

شارژ سریع بی سیم ۵۰ وات

توسعه شارژ سریع بی سیم با قدرت بالا یکی دیگر از شگفتی‌های سازندگان گوشی‌های هوشمند امسال است. OPPO (۴۰W) ، Xiaomi (۵۰W) ، Huawei (۵۰W) و Meizu (۲۷W) همگی فناوری شارژ بی سیم سریع را به کاربران عرضه کردند و مزیت شارژ بی سیم پرقدرت این است که سیم شارژ دیگر محدودیتی ندارد.

تثبیت کننده تصویر Micro PTZ

کاربران از گوشی های هوشمند برای فیلم برداری همیشه استفاده می کنند، بنابراین کاربران الزامات جدیدی برای پایداری در فیلم برداری دارند تا موجب کلافگی و عصبانیت آن ها نشود. گوشی های هوشمند با لرزشگیر خوب غالباً ترکیبی از لرزشگیر نوری OIS  و لرزشگیر الکترونیکی تصویر  OIS استفاده می کنند تا به نوعی این مشکل را برطرف کنند. از این نظر ، روش micro PTZ این است که نسبت لنز و عنصر حساس به نور را با هم ثابت کند.

فناوری Micro PTZ در VIVO APEX ۲۰۲۰ رونمایی و به صورت انبوه در VIVO X۵۰ Pro تولید می‌شود که در حال حاضر تنها مدل تولید انبوه با این فناوری است.

در ضبط فیلم متحرک ، فناوری Micro PTZ موثرتر است، این فناوری از فناوری تثبیت کننده تصویر گوشی های هوشمند متولد شده است ، که همچنین اثر تثبیت کننده تصویر بهتری را به ارمغان می آورد که نتیجه آن گرفتن تصویر راحت تر است و فرایند عکسبرداری نمی تواند از لوازم جانبی pan / tilt استفاده کند ، که از بسیاری جهات دشواری عکسبرداری را کاهش می دهد.

اندازه Micro PTZ

نوآوری در فن آوری به هزینه های زیادی نیاز دارد و این در مورد ۸ نوآوری برتر فناوری هوشمند در سال ۲۰۲۰ صادق است. از این نظر ، ساختار داخلی "micro-pan-tilt"  پیچیده و دقیق است. این فناوری شامل یک مکانیسم قوی ، یک قاب بزرگ و سایر قسمتهایی است که از قسمتهای پیچیده تشکیل شده است. بنابراین فضای زیادی را اشغال می کند. به علاوه ، کار با آن پیچیده است. اگر کوچک سازی و کنترل هزینه فناوری Micro PTZ حل شود ، چشم انداز برنامه حتی گسترده‌تر خواهد بود.

فناوری دوربین زیر صفحه نمایش

بین  کاربران گوشی های هوشمند با دستگاه یک تعارض واقعی وجود دارد. از یک طرف ، ما می‌خواهیم یک صفحه نمایش تمام صفحه واقعی داشته باشیم اما از طرف دیگر ، دوربین جلوی بهتری برای عکس‌های خودنگار (سلفی) هم می‌خواهیم. سازندگان گوشی‌های هوشمند در حال حاضر راه حل‌های مختلفی از جمله صفحه ناچ، صفحه حفره‌ای ، صفحه قطره‌ای ، ساختارهای کشویی ، دوربین‌های پاپ آپ و ... را ارائه داده‌اند اما هیچ یک از اینها باعث نمی‌شود تلفن هوشمند صفحه اصلی تمام صفحه داشته باشد. تنها راه حل فناوری دوربین در زیر صفحه نمایش در نظر گرفته شده است.

باید بگوییم که دوربین زیر صفحه نمایش یک فناوری ساده نیست، در ابتدا طراحی اجزای داخلی گوشی هوشمند تغییر کرده و نیازهای جدیدی به دوربین خواهد داشت. علاوه بر این ، دوربین در زیر صفحه OLED قرار گرفته است که تا حدی نور را منعکس و جذب می کند. منظور ما این است که مستقیماً بر اثر تصویربرداری دوربین جلو تأثیر می‌گذارد و این فناوری از همکاری و بهینه سازی شرکت‌های تولید کننده دوربین ها توسط تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند جدایی‌ناپذیر است.

صفحه نمایش تاشو

گوشی‌های هوشمند با صفحه تاشو می‌توانند کاربری را در حد زیادی بهبود بخشند. از این نظر، این فناوری می‌تواند بیشترین ویژگی مورد تقاضا کاربران در میان ۸ نوآوری برتر فناوری هوشمند در سال ۲۰۲۰ باشد.

با این حال ، باید به این نکته نیز اشاره کنیم که این فناوری هنوز بالغ نشده است و بهترین اثبات برای این گفته، طراحی حجیم تمام گوشی‌های دارای این فناوری است. با این حال ، فن آوری صفحه نمایش تاشو مطمئن ترین راه برای به دست آوردن یک صفحه نمایش بزرگ است و کلید دستیابی به صفحه نمایش تاشو "OLED انعطاف پذیر" + "ساختار مکانیکی" است.

Corning Gorilla Glass

ما حدس می زنیم این ویژگی مفیدترین ویژگی در میان ۸ نوآوری برتر فناوری هوشمند در سال ۲۰۲۰ باشد. پوشش شیشه ای گوشی های هوشمند بسیار آسیب پذیر است، همچنین یکی از گرانترین قطعات هنگام تعمیر دستگاه است.  نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کاربران نه دوست دارند جلوی شیشه گوشی هوشمند هنگام افتادن شکسته شود و نه اینکه شیشه تلفن هوشمند در حین استفاده خراشیده شود.

علاوه بر نوآوری های سازندگان گوشی های هوشمند در ساختار گوشی های هوشمند ، دستاوردهای فن آوری شرکت های بالادستی را نمی توان نادیده گرفت. امسال ، نسل جدید Corning’s Gorillas Glass Victus به بهبودهایی در مقاومت در برابر خراش و مقاومت در برابر افت رسیده است. Gorillas Glass Victus از نظر مقاومت در مقابل خراش و ضربه با محصولات قبلی متفاوت است و این برای افرادی است که دوست ندارند روکش محافظتی روی صفحه نمایش دستگاه بگذارند.

لنزهای تله فوتو

بدیهی است که دوربین پشتی گوشی‌های هوشمند یکی از تمرکز اصلی تمام تولیدکنندگان اصلی گوشی های هوشمند بوده است. اندازه دوربین اصلی بزرگتر می شود و پیکسل ها نیز بالاتر و بیشتر می شوند، اما باید بیان کنیم که نوآوری‌های زیادی در این زمینه وجود ندارد و از این نظر می‌توان گفت لنزهای تله فوتو ماکرو و RYYB تنها نوآوری‌ها هستند.

لنز تله ماکرو همان قاب بندی را با لنزهای ماکرو معمولی حفظ می‌کند اما لنزهای ماکرو معمولی از نظر دقت نمایش بسیار پایین تر از ماکرو تله هستند.

بزرگترین پیشرفت تله RYYB ورودی نور بیشتر و توانایی بهتر عکسبرداری در شب با تله فوتو است و لنز تله RYYB در Huawei P۴۰ Pro نیز رونمایی شد.

فن آوری سه بعدی

بارزترین تأثیر معرفی فناوری درک سه بعدی در گوشی‌های هوشمند ، افزایش عکسبرداری و افزایش قابلیت های کاربرد AR است. تولیدکنندگانی مانند اپل ، سامسونگ ، میزو و هوآوی فناوری ادراک سه بعدی را به محصولات پرچمدار خود مانند لنزهای لیدار و ToF اضافه کرده اند.

iPhone ۱۲

به هر حال ، این یکی از ویژگی های کمیاب است که از طریق اپل ظاهر شد و در ۸ نوآوری برتر فناوری هوشمند در سال ۲۰۲۰ قرار دارد.

سری iPhone۱۲ عمدتا مشکل فوکوس نادرست دوربین را برطرف می‌کند. همچنین به سری iPhone۱۲ اجازه می دهد تمرکز بیشتری کند و این باعث می شود دقت فوکوس گوشی های اپل بهبود یابد. در همان زمان ، متوجه شدیم که اندروید از فناوری های سنجش سه بعدی مانند لنزهای ToF برای غنی سازی عملکردهای گوشی های هوشمند نیز استفاده می کند (به عنوان مثال ، سامسونگ از لنزهای ToF برای درک و طراحی مجدد اشیا استفاده می کند و لنزهای ToF Meizu ۱۷ Pro می‌توانند نور بیشتری را در محیط کم نور جذب کند.

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید ، بسیاری از ویژگی ها در لیست ۸ نوآوری برتر فناوری هوشمند در سال ۲۰۲۰ هنوز نابالغ هستند. این به معنای ساده این است که یا در گوشی های آینده نمایش داده نمی شوند یا بهترین عملکرد مورد نیاز ما را ارائه نخواهند داد.

از طرف دیگر ، باید بیان کنیم که تقریباً همه سازندگان عمده گوشی های هوشمند سخت تلاش می کنند تا ویژگی های مفید جدیدی را به صنعت گوشی های هوشمند وارد کنند. البته ، ما می فهمیم که رقابت شدید است و آنها سعی می کنند جایگاه خود را در بازار حفظ کنند و قطعا این امر باعث پیشرفت بهتر محصولات در آینده خواهد شد.

به هر حال ، گوشی های هوشمند فعلی با آن چیزی که چند سال پیش دیدیم قابل مقایسه نیست و اگرچه نوآوری های زیادی وجود ندارد  اما هنوز کاملاً جذاب به نظر می‌رسند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.