تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه شهید سلیمانی مفتخر به خادمی حضرت رضا(ع) بود، گفت: ما حضور شهید سلیمانی در سوریه و لبنان و مبارزه با داعش، ظالمان و متکبران و دفاع ایشان از مظلومان را تجلی خادمی ایشان می‌دانیم؛ لذا با شهادت شهید سلیمانی به نشانه عزا، پرچم گنبد حرم حضرت رضا(ع) به رنگ سیاه درآمد.

دفاع سردار سلیمانی از مظلومان؛ تجلی خادمی امام رضا(ع) بود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی در بیاناتی به مناسبت نخستین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی با اشاره به آیه ۲۳ سوره احزاب که در آن خداوند می‌فرماید «مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا»؛ اظهار کرد: پیام این آیه شریفه این است که اگر صادقانه پیمانی با خداوند بسته شود، پیروزی و موفقیت قطعی بوده و این وعده الهی است. شهید سلیمانی یکی از مصادیق «رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ» بود، او با خدا پیمان بست که از جریان حق و مظلومین در برابر مستکبرین دفاع کند و به نصرت الهی موفق شد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی نه‌تنها سند بیداری ملت‌های منطقه، بلکه مظلومین جهان است؛ ابراز کرد: همان‌گونه که بنی‌امیه فکر می‌کرد با شهادت امام حسین(ع) جریان اسلام حقیقی و ناب از بین خواهد رفت، امروز نیز امویان دوران که در رأس آن‌ها آمریکا و سپس قارون‌های خبیث منطقه هستند، فکر می‌کردند با شهادت سردار سلیمانی نام او از بین می‌رود، اما روز به روز نام شهید سلیمانی در کشورهای منطقه و در میان مظلومین و ستمدیدگان عالم درخشنده‌تر و پرفروغ‌تر خواهد شد، زیرا او شاگرد و پیرو مکتب اباعبدالله(ع) بود.

 

شهید سلیمانی، نماد جهانی مبارزه با استکبار

وی با اشاره به شکست نظامی داعش و حامیان آن از جبهه مقاومت، ابراز کرد: داعش را نباید تنها یک گروه تروریستی وحشی دید، داعش از عقبه‌ای بسیار قدرتمند، وسیع و گسترده چه از لحاظ مالی و چه لجستیک و تبلیغاتی برخوردار بود، از حیث مالی پول‌های نفت قارون‌های منطقه و از حیث نظامی و تبلیغاتی، آمریکا و صهیونیسم حامی آن بودند؛ اما با مدیریت رهبر معظم انقلاب و عملیات اجرایی شهید سلیمانی و با وجود برخورداری از امکانات بسیار معمولی، جبهه مقاومت پیروز شد و این همان وعده الهی برای نصرت جریان حق است.

وی شهید سلیمانی را نماد جهانی مبارزه با آمریکا و استکبار خواند و تصریح کرد: اگر به تاریخ معاصر نگاهی بیندازیم اشخاصی همانند فیدل کاسترو و دیگران را می‌توانیم مشاهده کنیم که به‌عنوان نماد مبارزه با آمریکا مطرح شدند، اما جایگاه و شخصیت شهید سلیمانی تمام آن‌ها را تحت شعاع خود قرار داده است، آن‌ها تنها در یک محدوده و یک منطقه مبارزه می‌کردند، اما شهید سلیمانی مبارزه با ستمگران و استکبار را به وسعت همه کشورها امتداد داد و تنها معطوف به ایران نبود.

وی اضافه کرد: همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند «شهید سلیمانی یک مکتب است»؛ شهید سلیمانی را نباید تنها به‌عنوان یک شخصیت و فرمانده موفق نظامی نگریست، او یک مکتب، یک تفکر ماندگار و یک کلاس درس است؛ او فراتر از یک فرمانده مقتدر نظامی بود، شهید سلیمانی نماد مبارزه با استکبار جهانی است و این امر با خون او ثبت شد.

 

ویژگی‌های ممتاز سردار مقاومت

تولیت آستان قدس رضوی در ادامه به تبیین برخی ویژگی‌های ممتاز این سردار مقاومت پرداخت و «اخلاص»، «ولایتمداری»، «خستگی‌ناپذیری»، «جذب حداکثری»، «برخورداری از شخصیت چندوجهی»، «انقلابی گری به دور از بازی‌های جناحی» و «پایبندی به اخلاق و حدود شرعی» را از جمله ویژگی‌های بارز شهید سلیمانی برشمرد و بیان کرد: اخلاص ریشه موفقیت‌ها و نفوذ آن شهید والامقام در قلوب آحاد مردم بود. با وجود حضور کم‌رنگ شهید سلیمانی در رسانه‌ها و سخنرانی‌های اندک ایشان و تبلیغات گسترده و سوء جریان رسانه‌ای استکبار علیه جبهه مقاومت، شهید سلیمانی در قلوب مردم نفوذ داشت و تشییع میلیونی و فراموش‌نشدنی این شهید گرامی برای بسیاری قابل پیش‌بینی نبود.

وی دومین ویژگی ممتاز شهید سلیمانی را ولایتمداری دانست و ابراز کرد: ولایتمداری از رموز موفقیت شهید سلیمانی است؛ اگرچه این شهید والامقام خود انسانی صاحب‌نظر، ایده پرداز و تئوریسین برجسته به‌ویژه در مسائل نظامی بود، اما همواره مطیع محض فرامین رهبر معظم انقلاب بود و در مسیر ولایت حرکت می‌کرد. ایمان قوی شهید سلیمانی رمز خستگی‌ناپذیری ایشان بود؛ خداوند قدرت و توانی به او داده بود که در تمام عرصه‌های مبارزه با استکبار فعالانه حضور داشت.

 

شهید سلیمانی، مصداق جذب حداکثری

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به تأکیدات رهبری معظم انقلاب در خصوص «جذب حداکثری و دفع حداقلی» شهید سلیمانی را یکی از مصادیق اجرای این فرمایش رهبری انقلاب دانست و عنوان کرد: نگاه شهید سلیمانی به جوانان و نسل جدید و آن‌هایی که به‌ظاهر هنجارهای اجتماعی و دینی را رعایت نمی‌کنند، نگاهی توأم با مهربانی، رأفت و پدرانه بود؛ نوع ادبیاتی که در خصوص این افراد به کار می‌برد قابل‌توجه است، تعابیری همچون «این‌ها فرزندان ما هستند»، «برادران و خواهران ما هستند» که این شهید والامقام به کار می‌برد همان توصیه رهبر انقلاب بر جذب حداکثری بوده و ادبیاتی است که رهبری معظم وارد ادبیات ما کردند.

وی خاطرنشان کرد: شهید سلیمانی از «شخصیتی چندوجهی» برخوردار بود. این شهید والامقام در میدان مبارزه با اشقیا و مستکبران در اوج صلابت و اقتدار بود و آنگاه‌که با خانواده شهیدی دیدار می‌کرد، در اوج مهربانی دست عطوفت بر سر فرزندان شهدا می‌کشید و آنگاه‌که سیل در ایران می‌آمد به کمک آسیب دیدگان از سیل می‌رفت.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی روحیه تواضع و مردم‌داری را در شهید سلیمانی بسیار برجسته خواند و افزود: شهید سلیمانی با همه عظمت نظامی‌گری که داشت، در برخورد با مردم و ضعفا از جهات احساسی و عاطفی بسیار بالایی برخوردار بود، با تمام عظمتی که داشت اما هیچ‌گاه شأنی برای خود قائل نبود و ذره‌ای تکبر در وجودش نداشت، هر زمان سخن از شهدا نقل می‌کرد با تمام آن قدرت نظامی، اشک‌هایش جاری می‌شد.

وی با بیان اینکه شهید سلیمانی یک سیاستمدار انقلابی پایبند به اصول امام و رهبری بود، گفت: این شهید والامقام یک انقلابی حقیقی و سیاستمدار برجسته بود، اما اهل جناح و حزب نبود، شهید سلیمانی بسیار بزرگ‌تر و فراتر از جناح‌ها و احزاب بود؛ او تنها در جریان انقلاب قرار داشت و این امر وسعت دید، حریت و آزادگی او را نشان می‌دهد.

 

خادم ممتاز امام رضا (ع)

تولیت آستان قدس رضوی ابراز کرد: شهید سلیمانی هیچ‌گاه حتی آن زمان که در میدان مبارزه با اشقیا و مستکبران بود، از حدود اخلاق و شرع عدول نمی‌کرد و حتی در میدان مبارزه همواره حدود شرعی و اخلاق اسلامی را رعایت می‌کرد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی اظهار کرد: شهید سلیمانی یک خادم ممتاز حضرت رضا(ع) بود که نشان داد خادمی حضرت تنها محدود به جغرافیای حرم مطهر نیست؛ این شهید والامقام حتی آن زمان که در سوریه بود خادمی امام رضا(ع) را می‌کرد. ما حضور شهید سلیمانی در سوریه و لبنان و مبارزه با داعش، ظالمان و متکبران و دفاع ایشان از مظلومان را تجلی خادمی ایشان می‌دانیم؛ لذا با شهادت شهید سلیمانی به نشانه عزا، پرچم گنبد حرم حضرت رضا(ع) به رنگ سیاه درآمد.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.