رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت.

آیت‌الله مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت

به گزارش قدس آنلاین، رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به دلیل ضعف مفرط جسمانی در پی ادامه و تشدید بیماری گوارشی در یکی از بیمارستان‌های تهران تحت مراقبت پزشکی بود که دقایقی قبل دار فانی را وداع گفت.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم سال‌ها به عنوان رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، نماینده مردم استان خراسان رضوی در مجلس خبرگان رهبری، عضو سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رئیس سابق شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت و... خدمات شایسته ای را به نظام اسلامی ارائه کرد.

زندگینامه

آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در سال 1313 هجری شمسی در شهر کویری یزد دیده به جهان گشود. وی تحصیلات مقدماتی حوزوی را در یزد به پایان رساند و برای تحصیلات تکمیلی علوم اسلامی عازم نجف شد، ولی به علت مشکلات فراوان مالی، بعد از یکسال برای ادامه تحصیل به قم هجرت کرد.

از سال 1331 تا سال 1339 ه.ش در دروس امام راحل(قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفای ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایی(رحمة الله)کسب فیض کرد. وی حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت مدظلّه العالی شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسی وی با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، این استاد برجسته حوزه به تحقیق در مباحث اجتماعی اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامی، پرداخت.

وی در مقابله با رژیم معدوم پهلوی نیز حضوری فعّال داشت که از آن جمله، همکاری با شهید دکتر بهشتی، شهید باهنر و حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام های "بعثت" و "انتقام" نقش داشت که تمام امور انتشاراتی اثر دوم نیز به عهده وی بود.

سپس در اداره مدرسه حقّانی به همراه آیت الله جنتی، شهید بهشتی و شهید قدوسی فعّالیّت داشت و حدود 10سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنی پرداخت. از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی با حمایت و ترغیب امام خمینی (قدس سره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازی کرد که از مهم ترین آنها می توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگی باقرالعلوم نام برد.

وی در سال های آخر عمر خود ریاست مؤسّسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(رحمة الله) را از جانب مقام معظّم رهبری برعهده داشت و در سال 1369 به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. آیت الله مصباح یزدی در زمینه های فلسفه اسلامی، الهیّات، اخلاق و عقاید تألیفات و آثار متعددی داشت.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.