اهواز- بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از میزان ۱۷۰ تا ۲۳۰ هزار تن تولید خرمای این استان سالانه ۸۰ هزار تن به خارج از کشور صادر می‌شود و این استان مقام دوم تولید را به خود اختصاص داده است که حالا بنا بر شرایط حاکم سهم آن از تولید و صادرات در حال کاهش است.

دست کوتاه کشاورزان و نخیل بلند مشکلات

قدس آنلاین-گروه استان ها: بنا بر گفته کارشناسان تولید خرما در استان خوزستان به همان اندازه که در صادرات کاهش داشته با افت‌های متعددی همراه بوده است که از مهم‌ترین دلایل آن شوری حقابه نخلستان‌ها در پی خشک‌سالی‌های چند سال اخیر و ایجاد تنش در درختان خرما است و حال بنا این تنش باعث شده تا فرآیند تولید خرما در برخی نخلستان‌های خوزستان با خشکیدگی «برگ درختان» نیز همراه شود.

کاهش تولید در حالی توسط دبیر اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران سال گذشته به عنوان هشدار مطرح شد که رئیس جهادکشاورزی خوزستان تولید خرما در خوزستان را امسال با یک جهش ۳۵درصدی نسبت به سال زراعی گذشته اعلام کرده و می گوید: این میزان تولید به رقم بی‌سابقه ۲۳۰ هزار تن رسیده است.

پای صحبت تولید کنندگان

در این گزارش به دلیل تائید یا رد سخن مسئولی نیستم لذا به حرف های یک فعال بازار خرما بسنده می کنم که می گوید: متأسفانه در طی سال‌های گذشته تولید خرما به دلایل مختلف رو به کاهش گذاشته است.

جاسم نواصر می گوید: پیری نخیلات، نبود پوشش بیمه‌ای مناسب ویژه کشاورزان، کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی و استفاده از روش‌های سنتی در کارگاه‌های بسته‌بندی و کمبود آب برای آبیاری و حالا نیز مشکلات تجاری بر سر راه صادرت و تحریم‌ها قامت نخل‌های این استان را خم کرده است.

وی می‌گوید: محدودیت اختصاص منابع آبی به نخلستان‌های خوزستان و درنتیجه شوری حقابه‌ها  و هم‌چنین افزایش نیترات در آب‌وخاک استان شرایط تولید را با تغییرات مخربی روبرو کرده است.

نواصر اظهار می‌کند: برخی مستندات رسمی منتشرشده از سوی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نشان می‌دهد که بیشترین کاهش تولید در شهرستان‌های کارون، آبادان و خرمشهر بوده است که نگرانی‌های جدی برای فعالان حوزه خرما را در پی داشته است.

این تولیدکننده تحریم‌ها و وضعیت صادرات نیز را مزید بر علت دانسته و می‌افزاید: نبود زیرساخت‌های لازم برای انتقال مبادلات پولی خود به مشکلی دیگر بر سر راه تجارت است.

این صادرکننده خرما بیان می‌کند: به‌تازگی پدیده «خشکیدگی برگ خرما» به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل موجود حوزه تولید این محصول در نخلستان‌ها بروز پیداکرده است که این عارضه باعث کاهش کمیت و کیفیت تولید گردیده تاجایی که حتی منجر به از بین رفتن برخی از نخلستان‌ها شده است.

آسیب جدی

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان نیز با تائید این موضوع که عواملی بسیاری بر روی حوزه تولید و صادرات تأثیرگذار بوده است اظهار می‌کند:  سوء مدیریت، محدودیت در اختصاص منابع آبی و آسیب‌های ناشی از شرایط جوی استان منجر به کاهش ۳۵ درصدی در تولید محصولات خرما در خوزستان شده است.

عبدالرحمان ناصریان کاهش این میزان از تولید خرما را یک آسیب جدی برای استان خوزستان می‌داند و بیان می‌کند: با توجه به سهم ۵۰ درصدی این استان در صادرات خرما چاره‌اندیشی و جلوگیری از تداوم این شرایط ضروری است.

معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صمت خوزستان با تأکید بر ساماندهی حوزه تولید خرما در استان یادآور شد: در این صورت است که می‌توان به‌منظور توسعه فعالیت‌های تجاری و ترسیم چشم‌اندازهای صادراتی به هند برنامه‌ریزی کرد.

وی با تأکید بر اینکه ترسیم چشم‌انداز صادرات ویژه محصولاتی مانند خرما به کشور هند نیازمند بررسی دقیق میزان تولید آن است گفت: آمارهای ارائه‌شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی استان نشان می‌دهد که به دلایل مختلف حجم تولید خرما در خوزستان روبه کاهش است.

ضرورت توجه به فراوری

نخل از مزیت‌های زیادی برخوردار است و می‌توان گفت این درخت هیچ‌گونه دورریزی ندارد و همه اجزا و بخش‌های نخل مورداستفاده قرار می‌گیرد به‌طوری‌که حدود ۳۲ فرآورده از خرما به دست می‌آید ولی در کشور ما به دلیل ضعف در فرآوری و فقدان سرمایه‌گذاری لازم در این بخش، بیشتر خرمای تولیدی به‌صورت خام مصرف و صادر می‌شود؛ لذا ضروری است تا فناوری جدید وارد صنعت خرمای استان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.