حجت الاسلام پاکزاد گفت: علامه مصباح یزدی به جهت حمایت‌های صریح و قاطعانه خود از انقلاب اسلامی و ولی فقیه همواره از طرف دشمنان خارجی و غافلان داخلی مورد تخریب قرار می گرفت.

چهار ویژگی‌ شخصیت علمی آیت الله مصباح یزدی و دلایل تخریب او از سوی دشمنان خارجی و غافلان داخلی

حجت الاسلام عبدالعلی پاکزاد استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین رحلت علامه مجاهد، فیلسوف شهیر و مفسر قرآن کریم آیت مصباح یزدی را تألم آور و ضایعه بزرگ توصیف و تصریح کرد: آیت الله مصباح یزدی همواره مورد عنایت مقام معظم رهبری بود و به عنوان نمونه در مورد ایشان می‌فرمایند که آقای مصباح منبع فکر و اندیشه بی‌غل و غش معارف اسلامی است یا در بیانی دیگر می‌فرمایند که خیلی نادر است شخصیتی مانند آقای مصباح وجود داشته باشد.

حجت الاسلام پاکزاد افزود: مقام معظم رهبری در جایی دیگر نیز می‌فرمایند که من چهل سال است که آقای مصباح را می‌شناسم و به ایشان به عنوان یک فقیه، فیلسوف متفکر و صاحبنظر در مسائل اساسی اسلام ارادت قلبی دارم. اگر خداوند به نسل کنونی ما توفیق درک شخصیت‌هایی مانند مرحوم علامه طباطبایی و شهید مطهری را نداده است اما به لطف خدا شخصیت این عزیز عظیم القدر خلأ آن عزیزان را در زمان ما پر می کند.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: بزرگان دیگر نیز در وصف مرحوم علامه مصباح یزدی سخنان فراوانی دارند که از باب نمونه فقط سخنان مقام معظم رهبری را عرض کردم. آیت الله مصباح یزدی هم در زمینه تفسیر و هم در زمینه فلسفه اسلامی، عقاید و کلام، اخلاق و نیز در زمینه سیاست و انقلاب آثار متعددی دارند که این آثار معرف شخصیت علمی ایشان است.

وی در ادامه به معرفی آثار علامه مصباح پرداخت و توضیح داد: ایشان در زمینه تفسیر کتاب قرآن شناسی در دو جلد و سلسله تفاسیری را که در فصلنامه قرآن شناخت چاپ شده است، دارند. در فلسفه اسلامی نیز ایشان کتاب آموزش فلسفه در دو جلد، شرح الهیات شفا در پنج جلد و همچنین تعلیقه بر نهایة الحکمة مرحوم علامه طباطبایی را نوشته‌اند و آثار دیگر نیز دارند.

حجت الاسلام پاکزاد آثار اخلاقی آیت الله مصباح را معرفی کرد و گفت: ایشان در حوزه اخلاق کتاب سه جلدی و معروف اخلاق در قرآن، فلسفه اخلاقی و همچنین پندهای امام صادق علیه السلام به رهجویان صادق، کتاب ره توشه، کتاب راهیان کوه دوست، کتاب یاد او و به سوی او برخی از آثار اخلاقی مرحوم علامه مصباح یزدی است.

استاد حوزه دانشگاه در مورد آثار سیاسی علامه نیز کتاب انقلاب اسلامی و ریشه ها را مهمترین اثر سیاسی ایشان عنوان کرد و افزود: کتاب انقلاب اسلامی؛ جهشی در تحولات سیاسی تاریخ و نیز کتاب هایی را در زمینه ولایت فقیه از قبیل کتاب حکیمانه‌ترین حکومت و کتاب نظریه ولایت فقیه از این عالم فرزانه به جای مانده است. در حوزه عقاید و کلام نیز کتاب آموزش عقاید در سه جلد چاپ شده و آثار بسیار دیگری نیز دارند که به جهت فراوانی، مجال توضیح همه آنها نیست.

وی در ادامه به ویژگی‌های آثار آیت الله مصباح یزدی پرداخت و گفت: این آثار چهار ویژگی مهم دارد؛ اول آنکه آیت الله مصباح در آثار خود نیاز روز را به خوبی درک کرده اند و براساس نیاز روز تولید شده است؛ در واقع ایشان شبهاتی که مطرح می شد را احصا کرده و به آنها پاسخ متقن داده است.

حجت الاسلام پاکزاد دومین ویژگی آثار علامه را بیان ساده آن عنوان و اضافه کرد: این یعنی آنکه ایشان شبهات را در بیانی ساده تشریح کرده، پاسخ می‌دهند که هم برای اهل علم و هم برای عوام قابل استفاده است. برخی از بزرگان آثار ارزنده‌ای دارند اما بیان آن ثقیل است و برای همه قابل استفاده نیست. علامه مصباح از این حیث به استاد شهید آیت الله مطهری شباهت داشتند.

استاد حوزه و دانشگاه ویژگی سوم را تبیین رسا از اصل شبهه و اشکالات وارده عنوان و تصریح کرد: ایشان ابتدا اشکال را به صورت دقیق و رسا تبیین می‌کردند و سپس پاسخ متقن و مستدل از طریق دلایل عقلی و آیات قرآن کریم و نیز روایات معصومین علیهم السلام ارائه می کنند. ویژگی چهارم این بود که آیت الله مصباح برای روشن ساختن مطالب و تذکر به مخاطب از حکایات و قصص آموزنده استفاده می‌کرد که این روش برگرفته از قرآن کریم است.

وی بعد دیگر شخصیت علامه مصباح را شخصیت انقلابی ایشان معرفی کرد و گفت: ایشان حمایتی صریح از نظام ولایت فقیه و شخص مقام معظم رهبری به عنوان ولی امر مسلمین داشت. آیت الله مصباح در اکثر سخنرانی های خود به تبیین نظریه ولایت فقیه می‌پرداخت و به مناسبت‌های مختلف صریح و قاطعانه از ولی امر مسلمین دفاع و حمایت کرده و ولایت فقیه را استمرار امامت می دانست و همانطور که اشاره کردیم آثار متعددی در این زمینه دارد.

حجت الاسلام پاکزاد در پایان گفت: به جهت همین حمایت‌های صریح و قاطعانه ایشان از انقلاب اسلامی و ولی فقیه از طرف دشمنان خارجی و غافلان داخلی همواره مورد تخریب قرار می گرفت و علیه ایشان هجوم تبلیغاتی به راه می‌انداختند، اما «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ» می‌ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.