ارائه دروس در فضای مجازی برای اولین سال است که انجام می شود و درنتیجه ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما درتلاشیم که روز به روز امکانات استفاده از فضای مجازی بیشتر شده تا دانش آموزان ومعلمان بتوانند راحت تر فعالیت نمایند.

فرارسیدن فصل امتحانات و راهکارهای کرونایی آموزش و پرورش

قدس آنلاین – وحید اکرمی: چندی پیش و با توجه به فرارسیدن فصل امتحانات دانش آموزان، گزارشی با عنوان "دردسرهای غمگین شاد" در قدس آنلاین منتشر کردیم و درآن به مشکلاتی که امسال برای دانش آموزان و معلمان بدلیل عدم برگزاری کلاس های درس به صورت حضوری ایجاد شده بود پرداختیم. دراین گزارش به موضوعاتی ازقبیل کاهش یادگیری توسط دانش آموزان نسبت به سالهای گذشته وعدم آمادگی برای امتحانات، عدم استفاده یکسان دانش آموزان ازفضای مجازی به دلیل وجود شرایط متفاوت، عدم شفافیت درپاسخ به سوالات امتحاناتی که به صورت مجازی برگزار می شود پرداختیم.

درهمین خصوص با مهدی مجیدی فر، مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفتگو کرده و پاسخ این سوالات را ازاو خواستیم که درادامه از منظرتان می گذرد.

بهترین راهکارها را برای این شرایط خاص درنظر گرفته ایم

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، درخصوص فرارسیدن امتحانات نوبت اول و عدم آمادگی علمی دانش آموزان نسبت به سنوات گذشته عنوان کرد: به دلیل شیوع کرونا در جامعه و عدم امکان برگزاری کلاس های درسی به صورت حضوری، شرایط سال تحصیلی جاری به ناچار تغییر کرده و مجبور شدیم، مطالب درسی را به شیوه های جدید به دانش آموزان ارائه دهیم.

مجیدی فر اظهار کرد: بدین منظور سه روش درنظر گرفته شد. اولین روش استفاده از ظرفیت شبکه های مجازی و اپلیکیشن شاد بود. ایجاد این اپلیکیشن باعث شد که دانش آموزان بسیاری از آن استفاده کرده و مطالب درسی خود را از آن بیاموزند.

وی ادامه داد: دومین روش آموزشی که در نظر گرفته شد، آموزش های تلویزیونی است. شبکه آموزش سیما به صورت مناسبی دروس مقاطع مختلف تحصیلی را در اختیار دانش آموزان قرار داده است و فرصت خوبی برای دانش آموزانی است که به هر دلیلی نتوانسته اند به صورت بهینه از روش ابتدایی استفاده نمایند.

وی افزود: دراستان نیز مطابق هماهنگی که با مرکز صداوسیمای خراسان رضوی داشتیم، با توجه به حسیاسیت هایی که پایه های اول، دوم و ششم ابتدایی بویژه در دروس فارسی وریاضی دارند، در شبکه استانی، آموزش این دروس ارائه می شود و دانش آموزان این مقاطع می توانند از این امکان نیز بهرمند شوند.

مدیر روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان بابیان اینکه سومین روش در نظر گرفته شده، مخصوص دانش آموزانی است که فاقد تجهیزات مناسب و دسترسی به اینترنت هستند و نتوانسته و یا حتی نخواسته اند از امکانات استفاده نمایند، است و درادامه گفت: برای این گروه، معلمان و مدیران پیگیری می کنند و درس نامه های مکتوبی را به صورت هفتگی به آنها تحویل می دهند. همچنین تکالیف آنها بررسی شده و روند پیش برد اهداف آموزشی و پژوهشی دانش آموزان رصد می شود.

وی درخصوص برگزاری آزمون های نوبت اول و عدم آمادگی نسبی دانش آموزان خاطرنشان کرد: اکنون در یک شرایط خاص هستیم و چاره ای جز این نداریم که براساس همین شرایط تصمیم گیری کرده و اقدام نماییم.

این مقام مسئول اضافه کرد: البته پیشنهاد ما این بود که درپایه های اول و دوم ابتدایی، باتوجه به اینکه کلمات و اعدادی که دانش آموزان در حال یادگیری آن هستند بسیار مهم و زیربنایی محسوب می شود، تنها امتحانات همین دو پایه به صورت حضوری و آنهم با رعایت پروتکل های بهداشتی انجام پذیرد اما این پیشنهاد با مخالفت ستاد ملی و همچنین ستاد استانی مقابله با کرونا روبرو شد.

وی تاکید کرد: طبق نظر این ستاد، تصمیم براین شد که امتحانات تنها در پایه های دوازدهم که امتحانات نهایی است و پایه نهم که منجر به فارغ التحصیل شدن برخی از دانش آموزان می شود و نیز مدارس بزرگسالان به صورت حضوری برگزار شود و امتحانات باقی پایه ها به صورت مجازی و غیرحضوری برگزارشود.

مجیدی فر بااشاره به این موضوع که ممکن است درامتحانات، پاسخ هایی که دانش آموزان برای معلم ارسال می کنند واقعی نبوده و از منابع غیرمجاز در امتحان، برای رسیدن به جواب سوال استفاده کرده باشند، ادامه داد: به همین دلیل به معلمان تاکید شده که ازارزیابی و ارزشیبابی تکوینی استفاده کنند. بدین معنی که برفعالیت های مستمر دانش آموز تسلط داشته و آن را کنترل نمایند و تکالیف هفتگی آنها را مرورکنند. همچنین تکالیفی که توسط دانش آموزان ارسال شده و مدل کارهای انجام شده و ارزشیابی هایی که معلم داشته لحاظ شود و برهمین اساس نمره به دانش آموزان تعلق گیرد. باید گفت که در شرایط کنونی انتخاب و چاره ای دیگربه جزاستفاده ازاین روش ها را نداریم.

وی درخصوص آماده بودن امکانات زیرساختی دراستفاده از فضای مجازی تصریح کرد: امروز تمام مدارس استان به اینترنت مجهز شده اند و باهمکاری که اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات با آموزش و پرورش داشته است، اکنون مدرسه ای در استان وجود ندارد که به اینترنت دسترسی نداشته باشد.

وی افزود: حتی درنقاط دورافتاده تاکید کرده ایم که مدیران مدارس، آموزش های مجازی که توسط اداره کل به صورت فیلم و کیلپ آماده شده و دراختیار آنها قرار داده است را به دانش آموزان ارائه دهند. همچنین دانش آموزانی که تمایل و امکان استفاده از فضای مجازی را داشته و اینترنت نداشته و یا اینکه معلمانی باشند که برای ارائه دروس به اینترنت نیاز داشته باشند، می توانند از اینترنت مدرسه استفاده نمایند.

مدیر روابط عمومی آموزش و پرورش استان، یادآور شد: گاهی اوقات حجم بالای تبادل پیام و ارتباط گیری در شاد، باعث اختلال در کار می شود و ممکن است فعالیت در این اپلیکیشن با مشکل روبرو شود. به همین دلیل به معلمین گفته ایم که سعی نمایند کلاس ها را در ساعات پیک برگزار نکنند.

وی ادامه داد: همچنین آموزش و پرورش از اداره فن آوری اطلاعات و ارتباطات درخواست کرده است که تا حد امکان، پهنای باند بیشتری در اختیار شبکه شاد قرار داده شود و این مساعدت انجام شده است. اما بازهم از دانش آموزان و معلمان به خاطر ایرادتی که ممکن است در حین فعالیت با اپلیکیشن شاد بوجود آید عذرخواهی می کنم.

وی در پایان تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که ارائه دروس در فضای مجازی برای اولین سال است که انجام می شود و درنتیجه ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشد. اما درتلاشیم که روز به روز امکانات استفاده از  فضای مجازی بیشتر شده تا دانش آموزان ومعلمان بتوانند راحت تر فعالیت کنند.  

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.