رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد گفت: تاثیرگذاری بعد روانی و موضوعات معنوی نظیر دعا و توسل در فرایند درمان بیماران یک امر کاملا شناخته شده و اثبات شده است.

 نقش تاثیرگذار دعا و توسل در درمان بیماری ها/تقویت ارتباط رسانه و نظام پزشکی

به گزارش قدس آنلاین، مدیر مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در جریان بازدید رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد از موسسه فرهنگی قدس ضمن تقدیر از تلاش های شبانه روزی  کادر درمان برای مقابله و درمان بیماری کرونا ، اظهار کرد: رسانه ها و خبرنگاران آستان قدس رضوی  نیز از ابتدای شیوع این ویروس در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی به مردم لحظه ای درنگ و تعطیلی نداشتند و حتی در شرایطی که اغلب مشاغل در قرنطینه به سر می بردند خبرنگاران این مجموعه در بیمارستان ها و مراکز درمان در حال تهیه خبر و گزارش از تلاش های کادردرمان و نیروهای جهادی به منظور ارتقاء اطلاعات مردم برای رعایت دستورالعمل های بهداشتی و کاهش زنجیره انتقال بیماری کرونا بودند.

*نقش دعا و توسل در درمان بیماری ها

مهدی خیرجو  بابیان اینکه مقام معظم رهبری در بیان دعای هفتم صحیفه سجادیه تاکید ویژه ای بر دعا و توسل برای رفع بیماری ها و سختی ها داشتند،  افزود: یکی از مسائلی که در زمینه درمان بیماری کرونا امکان پرداختن بیشتر به آن وجود داشت  موضوع توسل  به ائمه و زیارت بود زیرا این مقوله نقش تاثیرگذاری در بهبود و سرعت بخشی به فرایند درمان بیماران دارد و مستندات مختلف نیز  در اثبات این موضوع صورت گرفته است  که مجموعه دانشگاهی کشور نیز در این باره می توانند طرح های مطالعاتی و پژوهشی داشته باشند .

وی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا برخی برای درمان آن به دنبال ایجاد تقابل و دوقطبی بین عقلانیت و موضوعات دینی بودند اما رهبر معظم انقلاب و همچنین تولیت محترم آستان قدس رضوی تاکید ویژه بر رعایت کامل مصوبات ستاد ملی کرونا داشتند و حتی تعبیر رهبر معظم انقلاب از این مصوبات به عنوان یک فریضه بود که در آستان قدس رضوی نیز این موضوع به عنوان یک الگو قرار گرفت و حتی برخی ها بابت ایجاد محدودیت هایی در حرم مطهر رضوی انتقاد های زیادی به این مجموعه داشته و هزینه هایی را نیز بر استان قدس رضوی  تحمیل کردند.

وی با بیان اینکه آستان قدس رضوی در توزیع بسته های بهداشتی و معیشتی در سراسر کشور از ابتدای شیوع کرونا  اقدامات قابل توجهی انجام داد به طوری که تنها حدود ۱۵۰میلیارد تومان در زمینه اهدای بسته های بهداشتی و معیشتی به نیازمندان در دوران کرونا  در مشهد هزینه کرده است، ادامه داد:  در جهت تقویت روحیه کادر درمان نیز فعالیت هایی نظیر سهمیه غذای متبرک امام رضا(ع) برای پرستاران سراسر کشور به همراه خانواده هایشان  ،ارسال هدایای متبرک برای بیمارستان هایی که  در خط مقدم درمان بیماران  کرونایی تلاش می کنند نیز جزو اقدامات دیگری است که این مجموعه در دوران کرونا داشته است.

خیرجو افزود:   مجموعه ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی با برخورداری از مجموعه های رسانه ای مختلف آماده همکاری با نظام بهداشت و درمان است کما اینکه در زمان شیوع ویروس کرونا نیز تمام عزم خود را در جهت اطلاع رسانی درست به جامعه داشته است و در ادامه نیز در جهت رعایت موارد پیشگیرانه و آگاه سازی مردم آماده انجام هرگونه همکاری می باشد.  

*طرح شبکه مسائل پزشکی

علی یعقوبی ، مدیرعامل موسسه فرهنگی قدس در ادامه این نشست نیز گفت: اگر بین رسانه و نظام پزشکی ارتباط نزدیکتری برقرار باشد و پاسخگویی به موقع و شفاف در مورد مسائل مختلف  صورت بگیرد دغدغه های مردم در زمینه مسائل پزشکی و درمانی کاهش پیدا  می کند .

وی با بیان اینکه باید با مطرح کردن شبکه مسائل پزشکی  و دنبال کردن پرونده گونه  آنها  ، اطلاع رسانی در این زمینه به مردم را ارتقاء بخشید، افزود: روزانه پیامک های زیادی از سوی مردم در مورد مسائل پزشکی به موسسه فرهنگی قدس ارسال می شود که بدون تردید پاسخ دادن به آنها از سوی پزشکان و افراد زبده در این زمینه باعث آگاهی بخشی بیشتری به مردم خواهد شد.

 یعقوبی ادامه داد:  یکی از این موضوعات برجسته مطرح شده توسط مردم، بحث تعارض منافع در باره تخلفات پزشکی است که مردم عقیده دارند  نظام پزشکی به عنوان یکی از مراجع رسیدگی به این تخلفات در پرونده های دعوا اغلب از پزشکان حمایت می کند که لازم است نظام پزشکی  درباره پاسخگویی به این مسئله   شفاف سازی کند.

وی افزود: همچنین دریافت  برخی امضاها در مراکز درمانی برای انجام هرگونه عمل جراحی برای بیماران از خانواده بیمار و به اصطلاح رفع تکلیف از سوی جامعه پزشکی درباره بروز هرگونه اتفاق در جریان عمل یکی از مسائل دیگری است که از جانب مردم  به عنوان یک دغدغه مطرح  است .

یعقوبی با بیان اینکه  نظام پزشکی باید در کنار جنبه های صنفی جنبه فرهنگی نیز داشته باشد،  تصریح کرد:  همچنین رسانه ها نقش موثری در کاهش جدال بین طب سنتی و علم پزشکی و پایان سرگشتگی مردم بین این دو و رفع شبهات موجود می توانند ایفا کنند  که در این راستا همکاری و مساعدت هر دو طرف الزامی می باشد.

*خلا ارتباط با مردم در نظام پزشکی

دکتر علی بیرجندی نژاد رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه  این سازمان دارای ۱۸هزار عضو می باشد در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از مسائلی که جامعه پزشکی طی دهه های گذشته در آن با ضعف مواجه بوده است عدم ارتباط صحیح و درست با مردم در زمینه اطلاع رسانی و ارتباط با رسانه ها بوده است که یکی از دلایل این موضوع نداشتن استقلال تصمیم گیری این صنف است.

وی  با اشاره به اینکه در دوره جدید از فعالیت این سازمان  در  جهت رفع این خلاء تلاش خواهیم کرد، تصریح کرد:  خلاء ارتباط با مردم و نبود اطلاع رسانی از سوی این صنف باعث شده است که حجم زیادی از اطلاعات نادرست و غیر منطبق با واقعیات از طریق کانال های غیر رسمی و غیرعلمی  بویژه در فضای مجازی در اختیار مردم قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی وضعیت جامعه پزشکی نیز با تگناهایی مواجه شده است  زیرا با توجه به اینکه تعرفه های پزشکی توسط بخش دولتی تعیین می شود و طی سال های گذشته تغییر چندانی نداشته است افزایش  هزینه های راه اندازی و تجهیز مطب عرصه را برای بسیاری از پزشکان بویژه افراد جوان سخت کرده است.  

بیرجندی نژاد ادامه داد: تاثیرگذاری بعد روانی  و موضوعات معنوی در فرایند درمان بیماران نیز یک امر کاملا شناخته شده است  و در دنیا  نیز مورد توجه قرار گرفته است و می تواند روند بهبود را سرعت دهد اما یک ایراد اساسی که در این زمینه بوجود آمده  و  سبب شده است جامعه پزشکی در برابر آن واکنش نشان دهد  سوء استفاده هایی است که از این حوزه صورت می گیرد .

وی ادامه داد: متاسفانه برخی افراد سودجو  به جای اینکه دعا و توسل را در کنار علم پزشکی که نتایج آن برگرفته از بررسی های گوناگون آزمایشگاهی است  قرار دهند ، دربسیاری از موارد  آن را جایگزین این علم کرده اند و مسائل پزشکی را تحت شعاع قرار داده و حتی در مواردی زیر سوال برده اند که این سوء استفاده زمینه های ایجاد هماهنگی  بین این دو حوزه را از بین برده و تقابل را بین این آن دو ایجاد  کرده است که نقش رسانه ها بویژه موسسه فرهنگی قدس به جهت انتسابی که به آستان قدس رضوی و امام هشتم (ع) دارد در تبیین این مساله و ایجاد هماهنگی و همراهی بین این دو حوزه و نهادینه سازی امر توسل در جایگاه ویژه خودش بسیار حائز اهمیت و برجسته است که سازمان نظام پزشکی برای تحقق این همکاری آماده هر گونه مساعدت و همراهی می باشد.

*تعامل با آستان قدس رضوی

وی با بیان اینکه تلاش ما بر این است که در همه حوزه ها از جمله موضوعات درمانی و رسانه ای ارتباط و همکاری نزدیکتری با استان قدس رضوی  داشته باشیم، افزود: خوشبختانه آستان قدس رضوی در حوزه فعالیت های بهداشتی و درمانی در کشور پیشتاز و فعال است که نمونه آن را می توان به بیمارستان رضوی اشاره کرد که یک مرکز درمانی بزرگ و مدرن است که جزو افتخارات درمانی منطقه نیز محسوب می شود .

   وی با بیان اینکه مسائل سیاسی و دینی تاثیر زیادی بر علم پزشکی دارند، افزود: دریافت تعهدنامه برای انجام هرگونه عمل جراحی برای بیمار ریشه در مسائل شرعی و دینی دارد اگرچه این بی معنای بی مسئولیتی تیم درمان نیست بلکه در راستای اجرای فرایندهای تعریف شده قانونی است .

*نگاه کاسبی محور

بیرجندی نژاد در مورد تضعیف سرمایه اجتماعی پزشکان  و نگاه کاسبی محور در جامعه نیز گفت: تنها بین ۵تا ۱۰درصد پزشکان از درآمدهای خوب برخوردار هستند که ریشه این موضوع نیز در عدم رعایت سیستم ارجاع توسط مردم است به طوری که مردم برای انجام بسیاری از بیماری های جزئی که توسط پزشک عمومی نزدیک محل زندگی آنها قابل رفع شدن می باشد  سراغ  پزشکان متخصص و برند را می گیرند که این موضوع به صورت طبیعی باعث ازدحام جمعیت در مطب این افراد و تصور اشتباه درآمدهای میلیونی توسط مردم  برای پزشکانمی شود که برای این فرهنگ سازی رسانه های نقش قابل تاملی برعهده دارند.

*۸۰درصد نظام پزشکی در بخش خصوصی فعال هستند

حاتمی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی مشهد  نیز در این جلسه  گفت: کرونا در کنار خسارت هایی که بر جامعه تحمیل کرد برخی موارد از جمله ارتقاء آگاهی های بهداشتی و پزشکی مردم را نیز به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه  ۸۰درصد جامعه پزشکی به صورت سرپایی ویا در بخش خصوصی فعالیت می کنند که به ندرت در جامعه دیده شده و نیازهای آنها مورد توجه قرار گرفته است، افزود: سیستم بدن انسان به گونه ای طراحی شده است که ۷۰درصد از ناملایمات درونی و بیماری ها توسط خود بدن و بدون نیاز به هیچ گونه  دارویی رفع و درمان می شود و تنها ۳۰درصد مسائل مرتبط با بیماری ها نیاز به مداخلات و تجویز دارو دارد که علم پزشکی درباره این ۳۰درصد و متاسفانه بخش شبه علم در مورد ۷۰درصدی که نیاز به هیچ گونه تجویزدارویی ندارد کار می کند.

حاتمی اظهار کرد:  از این رو اگر سطح آگاهی و اطلاع رسانی به مردم پایین باشد همیشه شبه علم بر علم اولویت پیدا خواهد کرد از این رو وظیفه ما و رسانه ها این است که در این زمینه مردم را مطلع و آگاه کنیم، از طرفی  دانشکده طب سنتی نیز این موضوع را قبول دارد که یک طب مکمل است و باید به علم پزشکی در راستای درمان بیماری ها کمک کند.

وی با بیان اینکه رسانه ها باید آگاهی بهداشتی و درمانی مردم را ارتقا دهند، تصریح کرد:  قشر پزشکی تنها صنفی است که تعرفه اش توسط خودش تعریف نشده  و منطبق با افزایش نرخ  تورم نیز نمی باشد . از طرفی  یک پزشک عمومی برای راه اندازی یک مطب در شهر مشهد باید بالای ۳۵سال سن داشته باشد و باهزینه های فعلی که برای راه اندازی یک مطب از جمله خرید مکان و تهیه تجهیزات حداقل ۶میلیارد تومان هزینه بردار است تنها تعداد کمی از آنها قادر به فعالیت به صورت مستقل هستند .

حاتمی ادامه داد:  در حال حاضر ۵۳۰۰پزشک عمومی در شهر مشهد پروانه دریافت کرده اند اما فقط ۷۵۰نفر از آنها دارای مطب هستند و اغلب آنها  در مراکز درمانی و مجموعه هایی که با نگاه سرمایه داری فعالیت می کنند مشغول هستند که نیاز است رسانه ها در باره این مسئله اطلاع رسانی داشته باشند.

*۹۰درصد پزشکان عمومی زیرخط فقر

زحمتکش ، مدیر روابط عمومی نظام پزشکی مشهد نیز با بیان اینکه آماده پاسخگویی به سوالات مردمی  در  قالب همکاری با رسانه هستیم، افزود: ۹۰درصد پزشکان عمومی زیر خط فقر هستند و درآمد آنها به اندازه یک راننده اسنپ در تهران نمی باشد.

وی افزود: برخی صحبت ها در زمینه پزشکان از جمله  فرار مالیاتی با نگاه پوپولیستی مطرح می شود که واقعیت نداشته و صرفا به دنبال ایجاد حاشیه برای این قشر در جامعه است.

زحمتکش با بیان اینکه برخی مسائل در جامعه باعث شده است پزشکان به سمت پزشکی تدافعی سوق پیدا کنند، افزود: علم پزشکی بر مبنای مطالعات آزمایشگاهی و شواهد  است و از تصمیم گیری برمبنای  احساسات به دور است ، اگرچه  طب سنتی از زمان راه اندازی دانشکده تخصصی در این باره  نیز علمی تر موضوعات را بررسی می کند . از طرفی ما معتقد هستیم که هیچ طبی به صورت کامل نیست و طب سنتی که به صورت تخصصی دنبال شده باشد  می تواند در زمینه های مختلف به علم پزشکی کمک کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.