کتابخانه خیرساز مرحومه فهیمه زینلی در نیشابور به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی افتتاح شد.

افتتاح کتابخانه خیرساز مرحومه فهیمه زینلی در نیشابور

به گزارش قدس آنلاین، کتابخانه خیرساز مرحومه فهیمه زینلی صبح امروز به مناسبت اولین سالگرد شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در پارک رضوان افتتاح شد.

حجت الاسلام علی‌اکبر سبزیان در این مراسم اظهار کرد: کتابخانه عمومی شهر عشق‌آباد ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، از این رو سعی می‌کنیم با برطرف کردن موانع قانونی و اخذ مجوز ترک تشریفات این پروژه خیرساز را از پیمانی به امانی تبدیل کنیم تا حداکثر در هفته دولت سال آینده به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی در رابطه با کتابخانه مرکزی نیشابور و تعلل بانک ملت در خصوص تخصیص اعتبار دو میلیارد تومانی، خاطرنشان کرد: در پروژه‌ای با این عظمت این ردیف بسیار نازل است، بانک ملت زمانی که نیشابور به‌عنوان پایتخت فرهنگی و پایتخت کتاب مطرح بود، بودجه دو میلیاردی را پیشنهاد داد.

وی ادامه داد: اکنون با نوسانات قیمتی با دو میلیارد تومان اعتبار قادر به صرف هزینه برای ۴۰۰ مترمربع خواهیم بود، بنابراین بهتر است دو میلیارد تومان اعتبار بانک ملت جهت چند کتابخانه سیار در حاشیه شهر و مناطق محروم شهرستان نیشابور استفاده شود، البته کتابخانه مرکزی نیشابور باید با پیگیری‌های نماینده‌های این شهرستان در مجلس شورای اسلامی و با توجه به اعتبارات ملی ساخته شود.

سبزیان در رابطه با توسعه و ترویج فعالیت‌های کتابخوانی در استان گفت: بخشی از کار مربوط به توسعه فضاهای کتابخانه‌ای است، اما بخش عمده آن  ترویج فعالیت‌های کتابخوانی است که در استان خراسان و شهرستان نیشابور، اقدامات بسیار خوبی حتی در دوران تعطیلی کرونا با کار مستمر کتابداران انجام شد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی با بیان اینکه استودیو کتاب برای تولید محتوا در کتابخانه‌های عمومی است، افزود: همه برنامه‌های آموزشی و گفتگومحور در استودیو کتاب ضبط شده و در قالب برنامه تلوزیونی و اینترنتی آماده و بهره‌برداری می‌شود، البته برنامه‌ها برای رده‌های سنی مختلف است.

وی در رابطه با روستاهای دو ستار کتاب در استان تصریح کرد: روستای آبویسان در جغتای و روستای فدک در کاشمر دو روستای دوستدار کتاب در استان هستند، البته روستاهای دیگر هم داوطلب بودند اما به‌عنوان رتبه دوستدار کتاب به صورت ملی انتخاب نشدند.

سبزیان با اشاره به اینکه هر روستایی که در حوزه کتاب و کتابخوانی فعالیت می‌کند روستای دوستدار کتاب است، ادامه داد: البته ما در ۱۷ اسفند روز کتابخوانی، روستاهای دوستدار کتاب را در استان اعلام می‌کنیم. 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خراسان رضوی تاکید کرد: استان ما در رابطه با شاخص‌های کتابخانه‌ای رتبه خوبی دارد، که به‌علت فعالیت کتابداران استان خراسان رضوی در حوزه ترویجی و خدمات کتابخانه‌ای هر ساله رتبه یک تا ۱۰ کشور را به خود اختصاص می‌دهد، مخصوصا در کتابخانه‌های سیار حاشیه شهر مشهد، تایباد و کاشمر، که نشان از استقبال مردم از امر کتاب و کتابخوانی دارد. 

وی با بیان اینکه از امروز با اعلام وضعیت زرد شهرستان‌های خراسان رضوی فعالیت‌های کتابخانه‌های عمومی استان مجدد شروع شده است، افزود: اگرچه  استودیو کتاب در دوران کرونا افتتاح شد اما فرصت بسیار خوبی برای تولید محتوا و برنامه‌ها در همه لحظه‌هاست که اگر کتابخانه‌ای تعطیل بود از این طریق ارتباط مردم با فضای کتابخوانی و کتابدار برقرار شود. 

سبزیان تاکید کرد: ما در جشنواره کتابخوانی رضوی در بحث ترویجی ۳ سال پیاپی رتبه اول را کسب کرده‌ایم، در بحث پویش خانواده کتابخوان هم موفق به کسب رتبه اول کشوری شدیم، همچنین در  بحث فعالیت‌های ترویجی نیز خراسان رضوی پرچمدار فعالیت‌های کتابخوانی در کشور است.

گفتنی است؛ این کتابخانه با مشارکت شهرداری نیشابور(اختصاص ۱۵۰ مترمربع زمین)، خانواده مرحومه فهیمه زینلی(۴۰۰ میلیون تومان کمک نقدی) و اختصاص ۱۵۰ میلیون تومان کمک نقدی اداره کل نهاد کتابخانه‌های استان خراسان رضوی ساخته شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.