روزگار ناخوش جایگاه‌های CNG خراسان رضوی سبب شده تا بسیاری از جایگاه‌ها خواستار تعطیلی باشند.

جایگاه‌داران خواستار تعطیلی هستند

به گزارش قدس آنلاین، صنعت CNG در سال‌های اخیر با سیاست دولت مبنی بر جایگزینی گاز فشرده (CNG) به جای سوخت بنزین پیش رفته تا با کاهش وابستگی به بنزین، با استقلال مصرف سوخت همراه شود.

احداث جایگاه‌های CNG علاوه بر خودکفایی در سوخت یکی از عوامل اشتغال‌زایی در کشور محسوب می‌شود که برای تحقق به این اهداف بخش دولتی در سال‌های گذشته  موظف به واگذاری، بهره‌برداری و احداث جایگاه‌های سوخت CNG به بخش خصوصی با تسهیلات ویژه بوده اما در حال حاضر با گذشت ۶ سال از مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر لحاظ حق‌العمل کاری برای بخش خصوصی این مهم انجام نشده و جایگاه‌داران با مشکلات زیادی هستند.

از جمله این مشکلات می‌توان به تعلیق حقوق پرسنل، استهلاک و کمبود قطعات و بحث مهم ایمنی اشاره کرد. سیدمحمدرضا رضوی‌راد با اشاره به چالش کنونی صنعت CNG اظهار داشت: در سطح مشهد ۷۸ جایگاه سوخت وجود دارد که از این تعداد شهرداری ۴۰ جایگاه و شرکت گاز و نیرو هوایی هم جایگاه اختصاصی خود را دارند و مابقی این تعداد بخش خصوصی و در اختیار اشخاص حقیقی است.

وی با بیان اینکه هنوز حق‌العمل کاری سال ۹۹ اعلام نشده خاطرنشان کرد: CNG تنها صنفی است که با وجود چندین برابر شدن هزینه‌های جایگاه سوخت با حق العمل کاری سال ۹۸ کار می‌کنند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن CNG خراسان‌رضوی بیان کرد: در خرداد ماه سال جاری هیئت وزیران مصوب کرد که حق العمل جایگاه‌های سوخت شامل بنزین گازوئیل و حتی سوخت هوایی توسط یک کارگروه متشکل از سازمان برنامه بودجه و سازمان حمایت حقوق مصرف کنندگان به نمایندگی از وزارت صمت و همچنین وزارت نفت تعیین شود.

رضوی‌راد با اشاره به مصوبه کلی برای تشکیل کارگروه تخصصی برای بنزین، گازوئیل و CNG است ادامه داد: مصوبه کلی برای کارگروه تخصصی در مورد بنزین و گازوئیل تشکیل و از اول سال ۹۹ اعمال شد اما در مورد CNG در حالی که در دی ماه قرار داریم تعیین تکلیف نشده است.

وی ابراز داشت: موضوع کارمزد جایگاه‌های CNG و بنزین کاملا متفاوت است و حق‌العمل‌کاری معنی و مفهوم درستی برای جایگاه‌های CNG نمی‌تواند داشته باشد تا زمانی که قیمت کارمزد CNG منطقی شود و قیمت تمام شده و نهایی هر متر مکعب CNG برای جایگاه دار به قیمت واقعی تبدیل شود.

رییس هیئت مدیره انجمن CNG خراسان رضوی ضمن اشاره به هزینه‌های سنگین هر جایگاه سوخت و وابستگی تعمیرات به نرخ ارز افزود: جایگاهی اگر نیاز به تعمیرات داشته باشد مجبور است قطعه لازم را ترمیم و یا تعمیر کند چون قطعات لازم برای جایگاهها افزایش ۶ برابری داشته و با این سطح درآمد نمی تواند خریداری کند.

رضوی راد تأکید کرد: حقوق پرسنل به تعویق افتاده چون درآمدی برای جایگاهدار وجود ندارد، وقتی درآمد به اندازه سال ۹۸ بوده اما هزینه  جایگاه براساس سال ۹۹ و حقوق پرسنل ۴۲ درصد افزایش داشته باشد چه اتفاقی برای جایگاهدار و پرسنل آن رخ می‌دهد؟  

وی با بیان اینکه حقوق پرسنل معوق شده اما این طور نیست که حقوق پرداخت نشود؛ افزود: جایگاهداران برای پرداخت حقوق پرسنل وام با بهره ۱۸ درصد می‌گیرند به امید اینکه هیئت وزیران جلسه مربوط به افزایش منطقی کارمزد را تشکیل دهند حتی اگر در همین سه ماه باقی‌مانده اگر دولت بخواهد ۷۰ درصد را لحاظ کند نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است و بازهم حدود ۱۰ درصد ضرر متوجه جایگاه‌داران CNG می‌شود.  

رییس هیات مدیره انجمن CNG خراسان رضوی متذکر شد: جایگاه‌های  CNG برای ایمنی باید بعد از مدت زمان مفید استانداردسازی و نوسازی شوند، این مورد از اهمیت بالایی نسبت به حقوق پرسنل برخوردار است و نیازمند توجه دولت بوده؛ چرا که این جایگاه‌ها روزانه بین ۱۲ تا ۱۶ ساعت کار می‌کنند تا از اتفاقاتی مانند آنچه در جایگاه سوخت در نیشابور و مشهد افتاد جلوگیری کند، در همین راستا نامه‌نگاری برای حمایت از جایگاه‌داران CNG به استان انجام شده اما اشکال این است که CNG کشوری است و مسئولان استانی میگویند تا مسئولان کشوری تصمیم‌گیری نکنند ما کاری نمی توانیم انجام دهیم.

رضویراد با اشاره به اینکه تمام جایگاه‌های CNG متقاضی تعطیلی هستند ادامه داد: پرفروش ترین و کمهزینهترین جایگاه مشهد ماهی نهایت ۶۰ میلیون درآمد دارد در صورتی که هزینه این جایگاه ۸۰ میلیون است. همه جایگاه‌داران اگر اختیار دست خودشان باشند متقاضی تعطیلی هستند و تعویق حقوق پرسنل تنها بخش کوچکی از مشکلات جایگاه داران است.

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.