مدیر عامل شرکت گاز خراسان رضوی گفت:متاسفانه در چند روز گذشته از فصل سرد سال با وجود کاهش حضور کارمندان در محل کار این قضیه نتوانسته تاثیر قابل توجهی در کاهش گاز مصرفی ادارات داشته باشد.

ادارات دولتی در زمان دور کاری هم انرژی هدر می دهند/گاز ادارات پرمصرف خراسان رضوی قطع می شود

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: امروزه به دلیل هزینه‌های بالای انرژی اکثر پژوهشگران به دنبال راه‌حل‌هایی برای کاهش مصرف انرژی هستند و لذا  یکی از راه‌حل‌های مناسب برای کاهش مسافرت‌های درون‌شهری و کاهش مصرف سوخت و انرژی، دورکاری است اما به نظر می‌رسد این راهکار در طی این چند ماهه اخیر که اکثر ادارت با یک سوم نیروی انسانی مشغول ارائه خدمات بوده اند چندان کارگشا نبوده است. به همین انگیزه با حسن افتخاری مدیر عامل شرکا گاز خراسان رضوی گفتگویی ترتیب داده ایم که می خوانید:

قدس آنلاین: با توجه به اینکه در یک ماه گذشته ادارات دورکار بودند و یک سوم از کارمندان در محل کار بودند آیا در میزان مصرف گاز ادارت تغییری ایجاد شده است؟

افتخاری: آغاز محدودیت های کرونایی از ابتدای آذرماه امسال موجب حضور حداکثر ۵۰ درصدی کارکنان دولتی در شهرهایی با وضعیت قرمز و نارنجی و ارائه خدمات غیرحضوری به شهروندان شد که میشد از این فرصت برای کاهش مصرف گاز طبیعی ادارات و مجموعه های دولتی و کمک به تامین و پایداری زنجیره تامین گازطبیعی استان در این روزهای سرد استفاده کرد. اما متاسفانه در چند روز گذشته از فصل سرد سال با وجود کاهش حضور کارمندان در محل کار این قضیه نتوانسته تاثیر قابل توجهی در کاهش گاز مصرفی ادارات داشته باشد. این در حالی است که با توجه به برودت هوا و کاهش دما در اکثر مناطق استان تامین مطمئن و پایدار گاز طبیعی نیازمند همکاری بخش های مختلف است که در این بین نقش بخش دولتی بسیار مهم می باشد.

قدس آنلاین: مصرف انرژی در ادارات به چه شیوه ای کنترل میشود؟

افتخاری: جمعا ۱۵۶ تیم در استان خراسان بر عملکرد مصرف گاز ادارات در طول شبانه روز نظارت می کنند. که از این تعداد ۱۸ تیم در سطح مشهد و ۱۳۸ تیم در سطح شهرستان ها مسئولیت این مهم را بر عهده دارند. بازرسی ها در طول روز برای کنترل رعایت دمای رفاه و بازرسی پس از ساعات اداری و در روزهای تعطیل هم برای نظارت بر خاموش بودن سیستم موتورخانه انجام می شود. از ابتدای آغاز فصل سرد امسال تاکنون، ۱۳۰۰۰ بازدید و پایش از ادارات و موسسات دولتی استان انجام شده که نتیجه آن صدور ۷۰۲ مورد اخطار و ۳۱۷ مورد قطع برای ادارات پرمصرف بوده است. البته این ارقام با مشاوره های شرکت گاز و همکاری سازمان های دولتی هم اکنون به حداقل رسیده است.

قدس آنلاین: بیشترین بخش مصرفی گاز در کدام حوزه ها است؟ و چه راهکارهایی برای مدیریت مصرف وجود دارد؟

افتخاری: بخش عمده ای از گاز مصرفی استان در نیمه دوم سال در بخش خانگی مصرف می شود. راهکارهای بسیار ساده ای هم برای مدیریت مصرف گازطبیعی در بخش خانگی وجود دارد که می توان با استفاده از آنها علاوه بر حفظ منابع ملی، حفاظت از محیط زیست و کمک به پایداری حداکثری جریان گازطبیعی در اقصی نقاط استان، از مزایای طرح ملی گازبهای رایگان مشترکین کم مصرف هم بهره مند شد.

قدس آنلاین: دمای مطلوب و استانداردی برای استفاده از گاز در منازل وجود دارد؟ و به چه شکل می توان به این دمای مطلوب رسید؟

افتخاری: دمای رفاه منزل در زمستان باید بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد تنظیم شود. استفاده از پوشش گرم، تنظیم دمای پکیج یا شعله بخاری، استحمام با کمترین میزان آبگرم مصرفی و خاموش کردن وسایل گرمایشی و بستن درب اتاقهای بلااستفاده از راهکارهای مناسب برای صرفه جویی است. نصب پشت پرده ای، پنجره دو جداره، پوشاندن دریچه کولر و عدم استفاده از شومینه بدلیل پرت حرارتی بالا از دیگر راهکارهای جلوگیری از اتلاف انرژی در بخش خانگی است.

قدس آنلاین: سهم ادارات در بحث مصرف انرژی چقدر است؟

افتخاری: متاسفانه بخشی از ادارات و موسسات دولتی استان در زمره مشترکین عمده محسوب می شوند و به همین علت رعایت بخشنامه های مصرف صحیح گاز طبیعی سهم بسزایی در تامین و پایداری جریان گاز استان دارد. به عنوان مثال در حال حاضر تمام مدارس و دانشگاه های استان در مقاطع مختلف تعطیل بوده و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و آموزش غیرحضوری مشغول به فعالیت هستند. به همین علت دلیلی برای روشن کردن سیستم های گرمایشی بخش آموزشی وجود نداشته و گرم کردن فضای اداری حداقلی آن هم فقط در ساعات کاری کادر آموزشی کفایت می کند.

قدس آنلاین: آیا برنامه ای هم برای ادارت پرمصرف دارید؟

افتخاری: به ادارات پرمصرف در درجه اول تذکر کتبی داده می شود و در صورت عدم توجه بلافاصله نسبت به قطع گاز این دسته از دستگاههای دولتی اقدام خواهیم کرد. ضمن آنکه بر اساس آخرین مصوبه هیات دولت، گازبها ادارات و دستگاههای دولتی که مصرف گاز آنها نسبت به مدت مشابه سال های قبل افزایش داشته باشد مشمول افزایش قیمت خواهند شد. بر اساس مصوبه اخیر هیات محترم وزیران درصورتیکه  مصرف گاز ساختمان های اداری از هشتاد درصد مصرف آنها در مدت مشابه سالهای ۹۶ و ۹۷ بیشتر باشد کل گازبهاء آنها با پنجاه درصد افزایش بعنوان جریمه محاسبه خواهد شد لازم به ذکر است که مرکز خدمات الکترونیک و ارتباطات مردمی شرکت گاز خراسان رضوی با شماره تلفن ۱۸۹۴ آماده ارائه مشاوره و راهنمایی در زمینه راهکارهای کاهش مصرف گاز طبیعی و دیگر موضوعات مرتبط این حوزه است.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.