معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی، از تدارک کشورمان برای آغاز غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی خبر داد.

غنی‌سازی ۲۰ درصدی به‌زودی کلید می‌خورد

علی اکبر صالحی که در برنامه تلویزیونی «قرار قاسم» سخن می‌گفت، درباره آغاز تولید سوخت ۲۰ درصد و آمادگی سازمان گفت: «نامه‌ای به نماینده جمهوری اسلامی در وین داده‌ایم که تسلیم آژانس بشود. بازرسان بیایند فک پلمب کنند. تحت نظارت آژانس در آینده نزدیک باید کپسول گاز اورانیوم را تعویض کنیم. ما باید مصوبه مجلس را اجرا کنیم، اما رئیس‌جمهور باید دستور اقدام صادر کند. ما سرباز نظام هستیم و دستمان روی ماشه است. خیلی سریع می‌توانیم کار را شروع کنیم». 

طعنه مقام روس به آژانس

تأیید رسمی برنامه جمهوری اسلامی در افزایش غنی‌سازی پس از آن صورت گرفت که خبرنگار روزنامه وال‌استریت ژورنال شامگاه جمعه در توییتی نوشت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای حکام اطلاع داد که ایران در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۰

(۱۱ دی ۱۳۹۹) نامه‌ای ارسال کرده و در آن از قصد خود برای تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصد در فردو در راستای طرح مجلس ایران خبر داده است. این توییت خبرنگار غربی به‌سرعت با واکنش مقامات روسیه مواجه شد. روز گذشته نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین نیز اعلام کرد ایران تصمیم به غنی‌سازی

۲۰ درصدی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داده است. «میخائیل اولیانوف» در ادامه با طعنه به آژانس انرژی اتمی درباره افشای اطلاعات محرمانه نوشت: معمولاً گزارش‌های محرمانه در عرض ۱۰ دقیقه به رسانه‌ها درز پیدا می‌کند. امروز طی دو ساعت این اتفاق افتاد. فردی که این گزارش‌ها را افشا می‌کند یک انسان است؛ در حال استراحت در تعطیلات!

افزایش غنی‎سازی گامی ضروری

 براساس بند پنجم متن اصلی برجام، جمهوری اسلامی ایران تعهد داده بود که از ۲۷ دی ۱۳۹۴ تا ۲۶ دی ۱۴۰۹ در مدت ۱۵ سال، سطح غنی‌سازی اورانیوم را تا سقف ۳.۶۷ درصد نگه دارد. البته این تعهد در قبال رفع تحریم‌ها پذیرفته شده بود و حالا که تحریم‌ها بازگشته‌اند دیگر دلیلی برای پایبندی ایران به برنامه ۱۵ ساله ارائه شده به آژانس و از جمله حفظ سطح غنی‌سازی ۳.۶۷ درصد وجود ندارد. محمدصادق کوشکی با ذکر این مقدمه در گفت‌وگو با قدس گفت: افزایش غنی‌سازی حق ایران و یک پروسه کاملاً طبیعی است. این تحلیلگر سیاست خارجی ادامه داد: هر کشوری در قبال پذیرش عضویت در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای (NPT) به طور طبیعی از حق بهره‌مندی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای برخوردار می‌شود. این موضوع درباره جمهوری اسلامی هم صادق است. وی با بیان اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصدی گامی دیرهنگام ولی ضروری و مناسب است تصریح کرد: سال ۱۳۹۶ ما مطمئن شدیم که برجام هیچ کارایی و حاصلی نخواهد داشت. ما حق غنی‌سازی خود را به دلیل اعتماد به برجام مدتی بدون استفاده رها کردیم، ولی از آنجا که این توافق در صحنه عمل هیچ ثمره‌ای نداشت، ما می‌توانیم این حق را دوباره احیا کنیم.

کوشکی درباره افشای محتوای گزارش‌های محرمانه ارسالی جمهوری اسلامی به آژانس هم گفت: این موضوع اتفاق عجیبی نیست. این رویه به مرور در چند سال گذشته دیده شده و گاهی برخی گزارش‌ها پیش از انتشار رسمی از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رسانه‌ها سر درآورده‌اند. این تحلیلگر با بیان اینکه «هانس بلیکس» که در سال‌های ۲۰۰۳ – ۲۰۰۲ مسئول تیم بازرسی اعزامی سازمان ملل به عراق بود یک جمله مشهور دارد، افزود: وی می‌گوید بازرسانی که از سوی آژانس وظیفه نظارت بر برنامه‌های هسته‌ای کشورهای مختلف را بر عهده دارند، در بهترین حالت جاسوس آمریکا و در بدترین حالت جاسوس رژیم صهیونیستی هستند. به این دلیل که بازرسان ابتدا گزارش‌های خود را به سازمان‌های جاسوسی که به آن وابسته هستند، می‌دهند و بعد در اختیار آژانس می‌گذارند. این یک روند است. یعنی اگر اطلاعاتی که بازرسان از کشور مورد بازرسی می‌برند، حفظ شود جای تعجب دارد. البته این نشان‌دهنده یک حقیقت تلخ هم هست و آن درستی نگرانی برخی تحلیلگران در مورد جاسوسی به جای بازرسی از تأسیسات هسته‌ای کشورمان!

تهران باید درصد غنی‌سازی را بالاتر ببرد

محمدحسن قدیری ابیانه دیگر تحلیلگر مسائل سیاست خارجی هم در دفاع از اقدام اخیر ایران معتقد است: غنی‌سازی ۲۰ درصد در بخش‌های مختلف صنعتی از جمله تولید صفحات سوختی برای تولید رادیوداروها کاربرد زیادی دارد؛ پس اقدام ایران که با اطلاع آژانس صورت گرفته، براساس نیات کاملاً صلح‌آمیز است. وی ادامه داد: حتی من معتقدم تهران باید درصد غنی‌سازی را از این هم بالاتر ببرد. به‌طور نمونه برای تولید باتری‌های هسته‌ای که در کشتی‌ها کاربرد دارد، به سوخت ۶۰ درصد نیاز است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی سال گذشته گفته بود که ما توان غنی‌سازی اورانیوم را تا ۶۰ درصد داریم و بر اساس نیاز کشور و دستور مسئولان آن را انجام می‌دهیم و این نکته باید مد نظر باشد.

قدیری ابیانه اما در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان که مدعی‌اند اقدام ایران آن‌هم در اواخر دوره زمامداری دونالد ترامپ می‌تواند موجب افزایش تنش میان تهران و واشنگتن شود هم عنوان کرد: این دو موضوع کاملاً مجزا هستند. جمهوری اسلامی بر اساس نیاز داخلی و در چارچوب قانونی خواستار تأمین نیازهای هسته‌ای‌اش هست. نباید با این پیش‌زمینه که اقدام‌های ما زمینه ناراحتی غرب را به دنبال خواهد داشت خود را محدود کنیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.