مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد گفت: در بودجه سال ۹۹قیمت بلیت برای هر مسافر تقریبا ۳هزار تومان پیش بینی شده بود که بعد از کرونا این هزینه به حداقل ۲تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است.

هزینه یارانه بلیت برای مسافر افزایش پیدا کرده است/کرونا باعث کاهش درآمد اتوبوسرانی مشهد شد

 مدیر عامل سازمان اتوبوس رانی مشهد در اشاره به میزان اختصاص یارانه ای که این سازمان برای هرمسافر در نظر می گیرد به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در سال گذشته زمانی که بودجه سال ۹۹ تنظیم می شد برای هر مسافر تقریبا ۳ هزار تومان هزینه مصرفی پیش بینی شده بود اما این در شرایطی بود که کرونا هنوز هیچ تاثیری بر روی سیستم حمل و نقل شهری نگذاشته بود. ولی از ابتدای شیوع بیماری کرونا و درگیری صد درصدی سیستم شهری در سال جدید با این بیماری متاسفانه هزینه هایمان افزایش پیدا کرد که بخشی از این هزینه جهت مبارزه با این بیماری و بخش دیگری به این دلیل کاهش چشمگیر مسافر بود.

 سعید حسینقلی زاده مقدم مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری مشهد  افزود: ویروس کرونا در سال جدید باعث شد که ما نتوانیم ظرفیت اتوبوس ها را از مسافر تکمیل کنیم لذا هزینه ها یمان به دلیل کاهش مسافر افزایش پیدا کرد و ما مجبور شدیم یارانه بیشتری در این خصوص پرداخت کنیم. به همین دلیل  پیش بینی ما تا پایان سال این است که بهای تمام شده ای را که باید برای یارانه پرداخت کنیم حداقل ۲ تا ۳ برابر میزان تعیین شده از قبل خواهد بود.

حسینقلی زاده مقدم در پاسخ به این سئوال که این کسری بودجه را به چه شکل تامین خواهید کرد؟ گفت: تصمیم بر این بوده که یک سوم این کسری را دولت پرداخت کند یک سوم را شهرداری و یک سوم دیگر را نیز مردم پرداخت کنند. در سالهای گذشته سهم دولت از این قضیه خیلی کم بوده است و امسال هم که برای یارانه بلیت پیگیری کرده ایم قرار بر این شده که عددی را که برای ما درنظر گرفته اند اطلاع بدهند ولی بعید می دانم که عددی که بابت یارانه بلیت پرداخت می شود بیشتر از ۵ درصد باشد و متاسفانه بقیه اش را مدیریت شهری باید متقبل شود.

وی در توضیح افزایش قیمت بهای بلیت در سال آینده بیان کرد: هر چند هزینه های ما به دلایل مختلفی از جمله گران شدن لوازم یدکی، هزینه نگهداری، خرید ناوگان های جدید و...افزایش خواهد داشت ولی به هر شکل چگونگی و میزان گرانی بلیت اتوبوس های بین شهری را شورای شهر تصمیم گیری و اعلام خواهد کرد. متاسفانه  افزایش هزینه ها در حمل و نقل شهری اجتناب ناپذیر است و این اتفاقی است که هر ساله افتاده است و خواهد افتاد.

مدیر عامل سازمان اتوبوسرانی ادامه داد: در سال جاری و در دوماه فروردین و اردیبهشت به دلیل شیوع بیماری کرونا فعالیت های ما محدود یا بعضا تعطیل شد اما هزینه های ثابتی داشتیم که تغییر نکرد. هرساله و پیش از شیوع بیماری کرونا به طور متوسط روزانه تا ۸۰۰ هزار مسافر توسط ناوگن شهری جا به جا می شدند در حالیکه این عدد در زمان شیوع کرونا بین ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرد یعنی این جابه جایی روزانه بیه بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار مسافر رسیده است.

وی علت این کاهش مسافرجهت تردد در سطح شهر را در این چند ماهه اخیرشیوع بیماری کرونا دانست و گفت: به جز شیوع بیماری کرونا تعطیلی برخی صنوف، تعطیلی مجتمع های دانشجویی و آموزشی و...البته کاهش شدید زائر به مشهد و همه و همه در این میان دخیل است و همه این موارد دست به دست هم دادند و باعث کاهش مراجعه مسافر و به همین نسبت هم کاهش درامد ما  شده است و سهم یارانه ای که باید پرداخت شود افزایش پیدا می کند که این کسری بودجه را مدیران شهری باید جبران کنند.

وی در پاسخ به این سئوال که چه تعداد از رانندگان و پرسنل دیگر در سازمان اتوبوسرانی درگیر با ویروس کرونا شده اند گفت: در ابتدای کرونا طرح پایش سلامت را به صورت روزانه و اجباری شروع کردیم هر روز در تمام پایانه ها حدود ۱ هزار و ۵۰۰ نفر غربالگری میشدند و در صورت مشاهده هر گونه نشانه ای از این بیماری افراد به مرکز پزشکی مشهد معرفی و در صورت لزوم قرنطینه میشدند.

وی در توضیح چگونگی همکاری بخش خصوصی جهت جابه جایی مسافران در سطح شهر بیان کرد: حدود ۵۰ درصد از ناوگان حمل و نقل شهری خصوصی و بقیه توسط بخش سازمانی انجام می شود. از آن جایی که شرکت ها با وجود گرانی های لوازم یدکی و ...باید هزینه هایشان را تامین کنند و از طرفی هم کاهش مسافر باعث کاهش نقدینگی شده بود متاسفانه در این مدت فشار زیادی را متحمل شدند ولی در این میان شورای شهر مصوبات خیلی موثری را جهت حمایت از بخش خصوصی اتوبوس رانی اجرایی کرد که یکی از آن موارد پرداخت بهای تمام شده بلیت به این بخش بود که این تصمیم توانست کمک خیلی زیادی به این بخش بکند. اما در کنار همه این ها پرسنل بخش خصوصی هم به خاطر نوع خدمتی که داشتند نیاز بود که توجه ویژه ای به آنها شود که سعی ما این بوده که با هماهنگی و نظر مساعد شورای شهر و شهرداری در خصوص مسائل رفاهی در پایان سال اقدامات خوبی را برای این بخش انجام دهیم.

 سعید حسینقلی زاده مقدم  در توضیح حذف تابلوهای دیجیتال اتوبوس رانی از سطح شهر گفت: این تابلوهای دیجیتال معرفی خطوط در بعضی ایستگاهها نصب شده بود که ما یک برنامه توسعه ای هم برای این کار در نظر داشتیم و الان هم داریم،  هم به لحاظ تکنولوژی به روز شود وهم اینکه تعداد پراکندگی اش در شهر بیشتر شود. اما متاسفانه آمار سرقت این تابلوها افزایش پیدا کرده است و در خیلی از نقاط شهر آن بخشی از سازه ها که قابل جدا شدن بودن و ارزش اقلام ضایعاتی داشته به سرقت رفته است . در همین راستا همکاران ابتدا شروع کردند به مقاوم سازی برای این تابلوها ولی متاسفانه باز هم شاهد سرقت های زیادی در این حوزه بودیم که پروژه ما را با اخلال مواجه کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر همکاران مان با طراحی جدیدی که در دست دارند می توانند هم باعث زیر ساخت های  بهتر تابلوهای دیجیتال شوند و هم نوع نصب و استفاده برای شهروندان به گونه ای باشد که در آینده با سرقت این تابلوها از بهره برداری خارج نشوند.

رئیس سازمان اتوبوس رانی اضافه کرد:  هر تابلو دیجیتال و راهنمای اتوبوس های بین شهری برای سازمان اتوبوس رانی حدود ۲ میلیون تومان هزینه در بر داشته و دارد که در توضیح آمار تابلوهای نصب شده در سطح شهر هم باید بگویم که از سال ۹۲ تا به امسال ۱۵۰ تابلو در سطح شهر نصب شده است که متاسفانه از این تعداد ۵۰ تابلو به سرقت رفت.

وی در توضیح شیوه های دیگر اطلاع رسانی و استفاده مردم از زمان و مسیر حرکت اتوبوس های بین شهری گفت: سامانه پیان کوتاه ۳۰۰۰۸۸۸۸ سازمان اتوبوس رانی است که هر شهروند جهت استفاده می تواند کد هر ایستگاه اتوبوس درج شده بر روی تابلو نوشته شده را به آن ارسال کند و در پاسخ، دریافت خواهد کرد که چه اتوبوسی و در چه زمانی عبور خواهد کرد. و دیگری اپلیکیشن شهر من است که همشهریان می توانند با نصب این اپلیکیشن از زمان بندی رفت و آمد اتوبوس ها مطلع شوند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.