یزد- روستای همیجان از توابع دهستان «نبستان»در فاصله ۱۱ کیلومتری شهرستان «بهاباد» و با قدمت ده‌ها قرن در حالی عنوان روستای گردشگری را یدک می‌کشد که افزون بر ۴۱ سال از آب شرب لوله‌کشی محروم است و این روزها به دلیل فعالیت‌های معدن‌کاوی مردم این روستا واهمه دارند که همین چشمه‌های برداشت آب نیز خشک شود.

تیغ معدن کاوان بر گلوی چشمه های «همیجان»

قدس آنلاین-گروه استان ها: گفتنی است فعالیت‌های اکتشافی در طی ماه های گذشته خواب از چشمان مردم روستای همیجان ربوده است به‌گونه‌ای که  ترس اهالی از خشکیدگی چشمه‌های آب موجب شده تا آن ها برای جلوگیری از تخریب روستا و تهدیدات احتمالی بارها در مقابل فرمانداری بهاباد تجمع کرده و دست به اعتراض بزنند.

اهالی این روستا هم‌چنین با ارسال مدارک و شواهد به روزنامه قدس خواستار توجه مسئولان به تهدیدهای احتمالی شدند و از این رسانه تقاضا کردند تا نظر مسئولان را به این روستای محروم جلب کنند.

روستا در معرض خشکیدگی

اکتشاف و کندوکاو برای یافتن مواد معدنی طی ماه های گذشته آرامش مردم همیجان را بر هم زده است که بررسی‌های شواهد و قرائن موجود نشان می‌دهد این آشفتگی و نگرانی‌ها نیز چندان بیراه نیست.

در حالی مردم روستای همیجان از خشکیدگی چشمه‌های این روستا در هراس هستند که پیش‌ازاین نیز معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت سهامی آب منطقه‌ای یزد طی نامه‌ای به فرماندار بهاباد هشدار داده بود که چشمه‌های این روستا در داخل محدوده اکتشافی شرکت معدنی آریا جنوب قرار دارد.

در همین راستا یکی از اهالی همیجان  بابیان اینکه این روستا  باوجود بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت اما هنوز آب شرب لوله‌کشی ندارد به خبرنگار ما گفت: آب موردنیاز مردم از چشمه‌های اطراف و به‌ویژه کوه سیاه تأمین می‌شود که متأسفانه همین کوه مدتی است در زیر پای ماشین‌آلات راه‌سازی در حال تخریب است.

زینلی بابیان اینکه ما در این روستا فاقد چاه آب هستیم به ما گفت: آب موردنیاز مردم از همین هفت‌چشمه موجود تأمین می‌شود اما حالا یکی از شرکت‌های معدنی به نام «آریا جنوب ایرانیان» برای کاوش معدن در حال تخریب حاشیه این روستا هستند و لذا اگر جلو این تخریب‌ها گرفته نشود به‌طور حتم چشمه‌های تأمین آب تخریب و حیات این روستای قدیمی و مردمانش به خطر می افتد.

وی با بیان اینکه مردم این منطقه هم چنان در طی ۴۰ سال گذشته از آب شرب لوله کشی محروم بودند افزود: مردم حتی برای بنایی و احداث ساختمان آب مورد نیاز را باید از بهاباد و به ازای خرید هر تانکر به مبلغ ۳۰۰ هزار تومان تامین کنند که این واقعا انصاف نیست!

حق با مردم است

در همین راستا فرماندار بهاباد با بیان اینکه اعتراضات مردم این روستا کاملاً به‌حق است به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذار این ضمانت را داده که وارد روستا نشود و هیچ تخریبی در این روستا انجام نشود.

خان‌زاده بیان کرد: اکتشاف معدن باید به‌گونه‌ای باشد که هیچ‌گونه آسیبی به منابع طبیعی نرسد و لذا ضمانت‌های لازم برای جلوگیری از هر گونه خسارت گرفته شده است.

تخریب منابع طبیعی

درحالی‌که فرماندار بهاباد از اخذ ضمانت‌های لازم برای جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و محیط‌زیست خبر می‌دهد اما محمد خواجه یکی دیگر از اهالی روستا از تخریب محیط‌زیست در این منطقه شکایت داشته و از بی‌تفاوتی دستگاه‌های مربوطه مانند منابع طبیعی و سازمان محیط‌زیست ابراز تعجب می‌کند.

وی در این رابطه به ما می‌گوید: این شرکت معدنی برای اکتشاف نیاز بود تا از داخل روستا عبور کند که با جلوگیری اهالی روستا روبرو شد اما در اقدامی عجیب و با استفاده از ماشین‌آلات سنگین جاده‌ای جدید کشیده تا روستا را برای رسیدن به کوه سیاه دور بزند.

وی بابیان اینکه ایجاد جاده موجب تخریب پوشش‌های گیاهی و از بین بردن گیاهانی مانند کتیرا در حاشیه این روستا شده است افزود: این اقدام بدون مجوز درواقع دهن‌کجی معدن کاوان به محیط‌زیست و منابع طبیعی است  و لذا سکوت مسئولان این دستگاه‌ها برای مردم غیرقابل‌باور است!  

وی می گوید: در حالی که مسئولان توجه ای برای حل این مشکل ندارند لذا از شما رسانه ها تقاضا داریم تا صدای مردم این منطقه باشید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.