در حالی دولت مقرر کرد به خانوارهای فاقد درآمد ثابت که زیر پوشش بیمه نیستند بسته معیشتی بدهد که برخی از شهروندان بیرجندی معتقدند مشمول این طرح هستیم اما دولت ما را مشمول قرار نداده و نمی‌توانیم اعتراضی هم داشته باشیم.

سامانه‌ای برای ثبت اعتراض وجود ندارد

با شیوع بیماری کرونا دولت حمایت‌های مختلفی از مشاغل و کسب و کارها انجام داد؛ یک مورد وام یک میلیون تومانی بود که به تمامی یارانه‌بگیران در ابتدای امسال پرداخت شد یا به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا تسهیلات پرداخت شد و آخرین مورد نیز پرداخت مرحله دوم وام یک میلیون تومانی و ۱۰۰ هزار تومان به خانوار فاقد درآمد ثابت و بدون بیمه است.

مقرر بود در طرح حمایت معیشتی کرونا که به ازای هر نفر ۱۰۰ هزار تومان است به خانوارهای فاقد درآمد ثابت که زیر پوشش بیمه نیستند و از نظر درآمدی و شاخص‌های بانکی در وضعیت پایین‌تری نسبت به دیگران هستند، تعلق ‌گیرد اما آنچه در این میان رقم خورد و مورد گلایه برخی از شهروندان شد این است که برخی از شهروندان معتقدند مشمول بسته معیشتی قرار دارند اما دولت آن‌ها را مشمول قرار نداده و بسته معیشتی را برایشان واریز نکرده است.

نمی‌دانم معیار انتخاب مشمولان چه بوده است!

یک شهروند بیرجندی معتقد است در انتخاب افرادی که کمک معیشتی برایشان واریز شده بی‌عدالتی رخ داده؛ چرا که برخی افراد که خود را مستحق گرفتن این بسته معیشتی می‌دانند در فهرست این بسته قرار ندارند. وی که شغل آزاد دارد و خود باید هزینه بیمه‌اش را پرداخت کند، گفت: دولت تا اینکه نام من را در فهرست بیمه تأمین اجتماعی دیده است من و امثال من را برای این بسته معیشتی به حساب نیاورده و این در حالی است که من سه فرزند دارم و در خانه‌ای استیجاری زندگی می‌کنم. هزینه بیمه‌ام را خودم پرداخت می‌کنم و دخل و خرجم با هم یکی نیست.

دیگر شهروند بیرجندی که کارگر ساختمانی است و سر گذر در انتظار کار است به خبرنگار قدس گفت: چند سال گذشته در کارخانه‌ای در شهرک صنعتی بیرجند مشغول به کار بودم اما به دلیل ورشکستگی از کارخانه تعدیل شدم و از طریق برادرم بیمه تأمین اجتماعی شدم که نیمی از هزینه بیمه را خود و نیمی دیگر توسط برادرم پرداخت می‌شود اما من هم مشمول دریافت بسته معیشتی نشدم.

یکی از بانوان بیرجندی که سرپرست خانوار است نیز بیان کرد: در حال حاضر بیکارم و نه وام یک میلیون تومانی و نه بسته معیشتی ۱۰۰ هزار تومانی به من تعلق گرفته است. نمی‌دانم معیار انتخاب مشمولان چه بوده است. این شهروند گفت: این چه عدالتی است که فردی که حقوق‌بگیر است برایش بسته معیشتی ریخته شده اما برای من که کاری ندارم و سرپرست خانوار هستم بسته معیشتی دریافت نکرده‌ام.

یکی دیگر از شهروندان نیز گفت: برادرم دستفروش است او را هم مشمول این بسته معیشتی قرار نداده‌اند در حالی که نه حقوق‌بگیر است و نه درآمد ثابتی دارد و یک ریال هم پس‌انداز ندارد. دیگر شهروند بیرجندی نیز اظهار کرد: ماهی ۳میلیون حقوق می‌گیرم ۲میلیون قسط دارم و جزو حقوق‌بگیران هستم نه وام یک میلیونی و نه بسته معیشتی دریافت کردم.

ادارات کل استان‌ها دخالتی در تعیین خانوارها نداشتند

 در همین باره مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی نیز اظهار کرد: ۱۰۵ هزار خانوار استان مشمول دریافت بسته معیشتی شدند که این تعداد خانوار آسیب‌دیده از شیوع کرونا از طریق آزمون وسعی که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شده شناسایی شدند و در ماه آذر نخستین بسته ۱۰۰ هزار تومان را دریافت کردند. وی گفت: این افراد از طریق وزارت متبوع شناسایی شدند و ادارات کل استان‌ها دخالتی در تعیین خانوارها نداشتند. غلامرضا اشرفی از جاماندگان خواست با توجه به اینکه سامانه‌ای برای اعتراض جاماندگان تعریف نشده به ادارات شهرستان‌ها مراجعه نکنند.

 مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان جنوبی افزود: براساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و مجلس شورای اسلامی این بسته حمایتی به افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی به ازای هر نفر ماهانه ۱۲۰ هزار تومان و به سایر افراد با مشخصات زیر نیز ماهیانه ۱۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود.

اشرفی بیان کرد: افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها حقوق دریافت نمی‌کنند، افرادی که هیچ یک از اعضای خانواده آن‌ها بیمه‌پرداز نباشند، افرادی که اعضای خانوارشان طبق شاخص‌های بانکی از درآمد حداقلی برخوردار نباشند و افرادی که در گروه یارانه معیشت‌بگیر باشند این یارانه را دریافت می‌کنند.

وی گفت: این وجوه از آذر ماه به مدت چهار ماه، تنها براساس فهرست افراد شناسایی شده توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.