۱۴ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
کد خبر: 734603

تقلب‌ و جعل در آزمایش‌های کووید- ۱۹ به مقاصد مختلف از جمله خروج از کشور، بازنگشتن به زندان و پادگان، عدم حضور در سرکار و... انجام می‌شود.

کرونا و آزمایش‌های جعلی آن

به گزارش قدس آنلاین شیوع کرونا باعث شده تا برای جلوگیری از کاهش انتشار بیماری در بسیاری از  سازمان‌ها و موسسات دستورالعمل‌های خاص در نظر گرفته شود؛ مثلا برای انجام سفرهای خارجی و داخلی، حضور در زندان، محل کار و پادگان و... باید پروتکل‌های مشخصی  رعایت شود و نتیجه آزمایش کرونای افراد مشخص باشد. در این راستا برخی افراد برای رسیدن به مقاصد خود از جعل نتیجه مثبت یا منفی آزمایش کرونا استفاده می‌کنند.

علی اصغر انجیدنی، مدیر نظارت بر درمان و اعتبار بخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص گزارش‌های رسیده به دانشگاه علوم پزشکی درباره جعل نتیجه آزمایش کووید- ۱۹، اظهار کرد: تا به امروز در این مورد از طرف آزمایشگاه‎ها  تخلفی صورت نگرفته است. همچنین افرادی که می‌خواهند از ایران خارج شوند باید آزمایش کووید- ۱۹را انجام داده و نتیجه آزمایش را  ارائه دهند. 

وی ادامه داد: لیست آزمایشگاه‌های معتبر و مورد تأیید دانشگاه علوم پزشکی به آزمایشگاه مرجع سلامت وزارتخانه ارائه شده  که ۱۴ آزمایشگاه مورد تایید است. بر این آزمایشگاه‌ها بازدیدهای مستمر انجام شده و مجوزی که برای آن‌ها صادر شده کوتاه مدت است و هر سه ماه یک‌بار باید از لحاظ فنی این مجوز تمدید شود . 

انجیدنی در مورد تمهیدات در نظر گرفته شده برای عدم تقلب در جواب آزمایش‌ها بیان کرد: در این زمینه آزمایشگاه‌ها ملزم به استفاده از بارکد و QR کد در سربرگ پاسخ بیماران نسبت به تأیید هویت واقعی بیمار و صحت انجام آزمایشات در آزمایشگاه مربوطه هستند. سربرگ و مهر آزمایشگاه برای ما شناخته شده و معتبر است. اگر آزمایشی جعلی باشد و گزارشی در این زمینه به ما برسد این مسأله بررسی خواهد شد. از این آزمایشگاه‌ها برای مجوز، تعهدات محکم و اصولی گرفته شده است. در صورت انجام تخلف در این مورد، در صورت کوتاهی غیرعمد بلافاصله مجوز آزمایشگاه‌ها باطل می‌شود و  اگر عمدا پول از افراد دریافت شده و این موضوع محرز باشد، آزمایشگاه پلمب خواهد شد. 

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد پایش افراد مبتلا به کرونا عنوان کرد: بعد از مشخص شدن نتیجه مثبت آزمایش کرونا مشخصات و کد ملی افراد در سامانه سینای مرکز بهداشت ثبت شده و افرادی فعالیت  این بیماران را رصد می‌کنند.

حمید رضا رحیمی، مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز دراین خصوص عنوان کرد: برای سفر به خارج از کشور افراد باید به آزمایشگاهایی که مورد تآیید دانشگاه علوم پزشکی بوده و با شرکت‌های هواپیمایی قرارداد دارند، مراجعه کنند. بعضی از این آزمایشگاه‌ها عبارت‌اند از آزمایشگاه جهاددانشگاهی، پردیس، دکتر اجتهادی، دکتر نوروزپور، دکتر آیت‌اللهی و... . نماینده دانشگاه علوم پزشکی در فرودگاه صحت این آزمایش‌ها را بررسی کرده تا آزمایش مسافر در یکی از این آزمایشگاه‌های معتبر انجام شده باشد. 

وی با اشاره به اینکه «مسافرین خارجی که وارد کشور می‌شوند باید حتما کارت سلامت داشته باشند و آزمایش کرونا را ارئه نمایند »، افزود: در غیر این صورت اجازه ورود به کشور را ندارند. در  سالن  ورودی بین‌المللی قبل از گیت گذرنامه نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد، کارت سلامت و آزمایش کرونای این افراد را چک کرده  و در صورت وجود مشکل این افراد برگشت داده می‌شوند. تا امروز حدود ۱۰ الی ۱۵ مورد در پروازهایی مانند پروازهای هرات  و .. .برگشت داده شده‌اند.

محمد قدسی، مدیر داخلی آزمایشگاه تشخیص طبی و آسیب‌شناسی مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی نیز در زمینه تخلف در جعل نتیجه آزمایش کرونا عنوان کرد: مواردی از تخلف به ما گزارش شده است که در این موارد با فتوشاپ سربرگ آزمایشگاه طراحی شده است. در این تخلف‌ها یک سری از بیماران به آزمایشگاه مراجعه نداشته‌اند، اما جواب منفی یا مثبت را طراحی کرده بودند و اداره‌ها و شرکت‌های هواپیمایی از ما استعلام گرفته بودند. عده دیگری از این افراد به آزمایشگاه‌ها مراجعه کرده بودند اما با  جعل آزمایش نتیجه مورد نظر خود را  ایجاد کرده و جواب را تغییر داده بودند.

وی افزود: آمار تخلفاتی که به ما گزارش شده ۲۰ مورد بوده است. ادارات، زندان‌ها، سازمان نظام وظیفه، شرکت‌های تولیدی و ساختمانی و فرودگاه در این مورد گزارش‌هایی را اعلام کرده‌اند.

مدیر داخلی آزمایشگاه تشخیص طبی و آسیب‌شناسی مرکزی جهاددانشگاهی خراسان رضوی گفت: بعد از اینکه این گزارش‌ها  به ما رسید جلسه‌ای با حضور حراست و کارشناسان برگزار شد و فرمت جواب‌دهی خاصی در نظر گرفته شد. در این فرمت مواردی از جمله ایجاد QRکد، مهر برجسته و ایجاد عبارت خاص «نتیجه آزمایش کویید- ۱۹،  PCR  جهت استعلام به مراکز دولتی و شرکت‌های هواپیمایی به مهر برجسته  آزمایشگاه  مورد تایید است.» در جواب آزمایش کرونا مد نظر قرار گرفت. 

همچنین حسن جعفری، روابط عمومی فرودگاه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: برای جلوگیری از عدم تخلف در آزمایش کرونا نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد در فرودگاه مستقر شده و خود دانشگاه در این زمینه نظارت کافی را دارد. شرکت‌های هواپیمایی  در صورت وجود مورد مشکوک  افراد را به  نماینده دانشگاه علوم پزشکی مشهد ارجاع می‌دهند.

وی افزود: سعی ما بر این است که قوانین را برای پروازهای ورودی و خروجی  به خصوص در زمینه مسافرینی که به کشور وارد می‌شوند سخت‌گیرانه انجام دهیم. 

روابط عمومی فرودگاه مشهد در مورد قوانین پروازهای داخلی تصریح کرد: در زمینه پروازهای داخلی کد ملی مسافرین پروازهای داخلی  قبل از فروش بلیط در  سیستم دانشگاه علوم پزشکی بررسی می‌شود و به مسافری که کرونا داشته باشند بلیط فروخته نمی‌شود و ما تابع قانونی هستیم که ستاد کرونا تعیین می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.