۸۰ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف مساجد در مشهد با حضور جمعی از مدیران قضایی افتتاح شد.

٨٠ شعبه همیاران شوراهای حل اختلاف مساجد مشهد افتتاح شد

به گزارش قدس آنلاین، رییس کل دادگستری خراسان رضوی روز یکشنبه در مراسمی که به همین مناسبت برگزار شد گفت: بخشی از پرونده‌هایی که به دادگستری ارجاع می شود، طرفین آن دو نفر یا چند نفر از مردم هستند، بخشی هم پرونده هایی هستند که یک طرف مردم و یک طرف دستگاه های اجرایی هستند.

غلامعلی صادقی افزود: بیشترین پرونده ها مربوط به آن دسته از دعاوی است که طرفین آن مردم هستند و صدور حکم در خصوص این پرونده ها منجر به مختومه شدن آنها نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز مردم و اجتماعات ما در معرض اختلافات مختلف هستند که منجر به حکم قضایی می شود و گاه این فرایند،آثار مخربی برای فرهنگ و سنت ما به جای می گذارد.

رییس کل دادگستری خراسان رضوی گفت: طبق تاکید رییس قوه قضائیه، باید صلح و سازش در مقابل قضاوت تقویت شود، اختلاف، جزء لاینفک زندگی اجتماعی است که باید با صلح و سازش به اختلافات خاتمه داد و از ظرفیتهای موجود در این خصوص استفاده کرد.

صادقی افزود: توسعه پدیده صلح و سازش از طریق شعب حل اختلاف و همیاران مساجد به خوبی می تواند محقق شود و باید به سمت صلح و سازش تغییر رویکرد داد. 

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: مساجد از پایگاه های اثرگذار درمقاطع مختلف تاریخی هستند و تشکیل شعب همیاران حل اختلاف مساجد اقدام مهمی بود که از  اول مرداد امسال با فعال سازی  ٤٠ شعبه همیاران مساجد این مهم در استان اجرایی شد.

محمود رفسنجانی افزود: امروز نیز ٨٠ شعبه دیگر همیاران حل اختلاف مساجد افتتاح می شود.

وی ادامه داد: طی چهار ماه گذشته، ۲ هزار و ٤٣٤ فقره پرونده به شعب همیاران ارجاع شد که بیش از ٦٠ درصد آنها منجر به سازش شد و فقط ٨٤٦ فقره به دادسراها ارسال شد.

رییس شوراهای حل اختلاف خراسان رضوی هم در این مراسم گفت: تعامل مساجد با دستگاه قضا منجر به ترویج فرهنگ صلح و سازش و احیای کارکردهای فرهنگی مساجد می شود.

رفسنجانی افزود: همبستگی و تعامل میان نهادهای مختلف در خراسان رضوی منجر به بروز این گونه اقدامات موثر می شود و امیدواریم با این اقدامات از حجم پرونده های ورودی به شعب قضایی کاسته شود. 

شورای حل اختلاف در استان خراسان رضوی دارای ۳۳۸ شعبه است که از این تعداد ۱۰۹ شعبه در شهر مشهد و بقیه شعب نیز در سایر شهرستان‌های استان دایر است.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.